ارنست مونیز: اعتراض به توافق هسته‌ای ایران بر سر تخفیف تحریم‌ها است

وزیر انرژی و عضو تیم مذاکره کننده آمریکا تاکید کرد منتقدان اعتراضی به ابعاد هسته‌ای توافق با ایران ندارند بلکه از تخفیف تحریم‌های اقتصادی نگران هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ "ارنست مونیز،" وزیر انرژی و عضو تیم مذاکره کننده آمریکا، در گفتگوی اختصاصی با برنامه جی‌پی‌اس اعلام: ابعاد هسته‌ای توافق با ایران قویتر از آن است که هر کسی انتظار آن را داشت و واقعا برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت طولانی سخت تحت فشار قرار می‌دهد. من فکر می‌کنم همانطور که در جلسه استماع شنیده‌اید، بسیاری از اعتراضات علیه این عقیده است که ایران تخفیف تحریم‌های اقتصادی دریافت خواهد کرد. نگرانی‌هایی غیر از ابعاد هسته‌ای و در ارتباط با استفاده از این منابع(اقتصادی) وجود دارد.

"فرید زکریا" پرسید مخالفت اصلی افرادی نظیر آلن کوپرمن با این توافق این است که اولا سانتریفوژهای بیشتری باید از دور خارج می‌شد و مهمتر این که این سانتریفوژها برچیده نشدند بلکه فقط از دور خارج شدند و ایران همچنان هزاران سانتریفوژ را در انبار دارد که می‌تواند آن را سریع وارد دور کند. بنابراین سناریوی شما درباره گریز هسته‌ای غیرمنطقی است و ایران سریعتر می‌تواند به مواد شکاف پذیر برای بمب برسد. آیا این اعتراض منصفانه است؟ 
"مونیز"  پاسخ داد: این مطلب درست نیست. من این مطلب را خواندم و آن را نادرست می‌دانم. موضوع بازسازی سانتریفوژها و زیر ساخت‌ها در حقیقت بخشی از محاسبات گریز هسته‌ای است که دانشمندان هسته‌ای ما آن را انجام دادند. باید اضافه کنم این مذاکرات همواره مورد حمایت دانشمندان و مهندسان ارشد هسته‌ای آمریکا قرار داشت. اظهارات "کوپرمن" درست نیست. این عوامل وجود ندارند.

"فرید زکریا" پرسید: بزرگترین اعتراض مربوط به این عقیده است که ایران بیست و چهار روز برای تبعیت از بازرسی سایت مشکوک فرصت دارد. "بن رودز" گفته است بازرسان باید بازرسی در هر زمان و از هر مکان به خصوص درباره تاسیسات هسته‌ای شناخته شده ایران را داشته باشند. آیا به سایت‌های اعلام شده نظیر نطنز، اراک و فوردو دسترسی هر زمان و هرمکان داده می‌شود؟

مونیز گفت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی روزانه به این تاسیسات خواهند داشت. این روند بیست و چهار روز برای این است که ایران درباره تاسیسات اعلام نشده که ما، جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره آن تردید داریم، همکاری کند. 

مجری سی ان ان پرسید: این مذاکرات گروهی بود. آمریکا در میز مذکرات تنها نبود. روسیه، چین و اروپایی‌ها نیز بودند. آیا شما از برخی از اولویت‌های خود برای جلب دیدگاههای روسیه دست کشیدید؟

"مونیز" گفت: نکته بسیار مهم این است که این مذاکرات شش جانبه بین پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان بود. مطمئنا ما باید میان خودمان مذاکره می‌کردیم زیرا مسائل زیادی در این زمینه وجود داشت مثلا حتی درباره زمان یک سال تا گریز هسته‌ای، شیوه‌های مختلفی برای دستیابی به آن وجود دارد. کشورهای مختلف نگاههای متفاوت به مسائل دارند؛ اما من فکر می‌کنم سرانجام در این موضوع دانشمندان ما از شش کشور با یکدیگر به خوبی همکاری کردند و انسجام میان این شش کشور، انسجامی که مسلما ما با روسیه داشتیم، در تعهد برای دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای نتیجه اصلی مذاکره بود. این انسجام در گفتگوهای اخیر کنگره وجود دارد مبنی بر این که اگر ما تلاش کنیم این توافق را تضعیف کنیم، مشکلات گسترده‌ای با دیگر قدرتهای مهم خواهیم داشت.

"فرید زکریا" پرسید: آیا شما مطمئن هستید زمانی که ایران این توافق را نقض کند این مسئله موجب بحث و تفسیر بی‌انتها میان آمریکا، روسیه و چین نخواهد شد و تحریم ها بازخواهد گشت؟
"ارنست مونیز" پاسخ داد: دلیل این کار وجود دارد. روسیه، چین و شرکای اروپایی ما، اعضای بسیار سازنده در این مذاکرات بودند. من فکر می‌کنم واقعا منافع مشترک در دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای و به طور کلی در حمایت از رژیم منع تکثیر است. 

"فرید زکریا" پرسید آیا شما مطمئن هستید که این توافق مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد؟
"مونیز" گفت: من بسیار مطمئن هستم. این توافق مسیرها را می‌بندد و اگر آنها به دنبال آن بروند، شناسایی می‌شود و فرصت برای پاسخ وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
ای ناقلا خوب بلدی دبه کنی از بچگی هات اهل دبه بودی در عمرت همیشه دبه کردی حالا تجربه ات کامل شده ای ناقلا
Iran (Islamic Republic of)
طلوع
۱۱:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی روزانه به سایت های نطنز فردو و اراک خواهند داشت؟
آخرین اخبار