توليد زيتون در باغات استان‌های گیلان ،قزوین وزنجان درمرحله بحرانی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ رئيس سازمان حفظ نباتات کشور درهمایش منطقه ای بررسي آفت مگس زيتون اعلام کرد:چنانچه با غداران در اسرع وقت برای مبارزه با این حشره اقدام نکنند 70 در صد محصولشان آفت زده خواهد شد .

محمدعلی باغستانی افزود: باغداران استانهای زنجا ن ،گیلان و قزوین 60 درصد زيتون مورد نیازکشوررا تامین میکنند از اینرو هرگونه کوتاهی در نگهداری این محصول میتواند خسارت قابل توجهی را بهآ ن وارد نماید.

وي با بیان اینکه امکانات وزارت جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت کافی نیست از باغداران خواست خود وار عمل شده و در کنار کارشناسان برای حفاظت از محصولشان بکوشند.

کشت محصول زیتون در استان زنجان به طور عمده در منطقه طارم صورت می گیرد و قدمت آن به بیش از 800 سال می رسد.

آب هوای بی نظیر، کیفیت خوب محصول در این شهرستان، موجب شده است کسب رتبه نخست جهانی تولید زیتون در سال 89با رکورد بیش از 27 تن در هکتار همچنین مقام اول کشوری با تولید 28000 تن زیتون در کارنامه این شهرستان زیتون خیز ثبت شود.

به گفته کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان موقعیت ممتاز شهرستان طارم در تولید زیتون این خطر را نیز در پی دارد که با احتمال شیوع آفت مگس زیتون میزان تهدید و خسارت احتمال هم افزایش خواهد یافت.

کارشناسان باغبانی بر این نظرند این آفت به ارقام کشت آبي و ميوه درشت زيتون بيشتر هجوم میبرد از اینرو باغداران میتوانند ازبا کشت ارقام ميوه درشت در بين ساير ارقام زيتون در باغات به عنوان گياه تله استفاده کنندوپس از تجمع آفت درآن نقطه خاص به مبارزه شيميايي مبادرت کنند.

 کرامتی گفت: اگر امور فني در مبارزه با آفت مگس زیتون رعايت شود خسارت به کمتر از 10 درصد کاهش خواهد یافت


انتهای پیام/ی

برچسب ها: زنجان ، بحرانی ، مگس ، زیتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.