باغداران زیتون شهرستان رودبار پارسال 16 هزار و 500 تن زیتون برداشت کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت : مسلم طوفان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با بيان اينكه رودبار با 8 هزار و 229 هکتار باغ زیتون به نام شهر شکوفه های زیتون در کشور  شهرت یافته است، گفت:شهرستان رودبار از شهرهای جنوبی گیلان با دارا بودن آب و هوای مدیترانه ای موجب رویش درختان زیتون در این منطقه شده است.

مسلم طوفان در ادامه افزود: در حال حاضر 22 هزار بهره بردار در این شهرستان کار، داشت و برداشت زیتون را برعهده دارند.

وی گفت: باغداران زیتون شهرستان رودبار پارسال 16 هزار و 500 تن زیتون برداشت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار با اشاره به اینکه 75 درصد کشاورزی مردم این شهرستان وابسته به زیتون است افزود: به طور میانگین گردش مالی تولید سالانه زیتون در این شهرستان حدود 450 میلیارد ریال است.

طوفان در ادامه تصريح كرد: از 16 هزار و 500 تن زیتون برداشت شده در سال 93 بیش از 12 هزار و 375تن به صورت کنسرو و 726 تن در کارخانه های روغن کشی تبدیل به روغن زیتون شده است.

گيلان جايگاه سوم توليد زيتون در كشور 

همچنین مسعود صالحی يكي از کارشناسان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: گیلان در سال گذشته با 16 هزار و 500تن زیتون پس از استان های زنجان و فارس جایگاه سوم تولید زیتون را در کشور از آن خود کرد.

وی کمبود منابع آبی ، آفات مگس زیتون و واردات زیتون به کشور را از مهمترین مشکلات پیش روی باغداران زیتون کار شهرستان رودبار اعلام کرد.

صالحی با اشاره به اینکه 26 استان کار تولید زیتون در کشور را دارند افزود: استان های گیلان، زنجان، فارس، قزوین، گلستان، کرمان، کرمانشاه و لرستان از عمده ترین استان های تولید زیتون در کشور هستند.

این کارشناس جهاد کشاورزی گفت: با این وجود تنها 10 درصد روغن مصرفی در کشور تولید می شود و 90 درصد آن از کشورهای دیگر وارد کشور می شود که این امر نیازمند توجه و حمایت های بیش از پیش مسوولان و تلاش باغداران است.

وی به خواص بالای زیتون و روغن زیتون اشاره کرد و گفت : پیشگیری و درمان بیماری ‌های قلبی و عروقی، کاهش کلسترول بد، کاهش لخته شدن خون، کاهش فشار خون بالا، تقویت لثه، حافظه و تسکین دردهای روماتیسمی را از مهمترین خواص این میوه قرآنی است .

گیلان 434 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 120 هزار هکتار اراضی باغی دارد .

انتهای پیام

برچسب ها: گیلان ، باغ ، زیتون ، شهرستان ، رودبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.