"جزئيات توافق با ايران در نشست محرمانه به اطلاع کنگره مي رسد" این عنوانی است که نه تنها به عنوان تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شده بلکه صحت و ثقم آن خود بحثی تازه در دنیای دیپلماسی است.

 به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "جزئيات توافق با ايران در نشست محرمانه به اطلاع کنگره مي رسد" موضوعی است که سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود آن را مطرح کرد.

نشستی محرمانه با محتویات جزئیات توافق


1111111111

جاش ارنست افزود :پیش از آنکه هر گونه کاهش در تحریم های ایران ایجاد شود، آنان می بایست اطلاعات و دسترسی لازم را برای تکمیل گزارش در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی این کشور قرار بدهند و تیم مذاکره کننده ما از توافقی که بین آژانس و ایرانیان به دست آمده است اطلاع دارد و حتی اطلاع دارید که در روزهای آخر مذاکره، برخی از مقامات ارشد آژانس به تهران رفتند تا درباره این مسائل مذاکره کنند.

محرمانه دیگر پیرامون پارچین

1111111111
پس از رسیدن ایران و 1+5 به جمع‌بندی هسته‌ای و ارجاع  این برنامه جامع اقدام مشترک به پایتخت‌ها برای طی کردن روال قانونی شاهد تحرکات روز افزون کنگره در این زمینه هستیم، صرف نظر از اظهار نظرهایی با مصرف داخلی و تکاپوی لابی صهیونیستی برای جلوگیری از تصویب این جمع‌بندی اخیرا دو سناتور تندرو جمهوریخواه موضوعی را تحت عنوان  وجود دو سند محرمانه میان ایران و آژانس مطرح کردند.

به دنبال طرح این موضوع این دو سناتور خواستار دسترسی  کنگره به متن اسناد مورد توافق میان ایران و آژانس جهت چگونگی رفع نگرانی شدند.

توافق یا تفاهم جداگانه‌ای برای بازدید از پارچین وجود ندارد

1111111111

در همین راستا "علی‌اکبر صالحی" خط بطلانی بر این اظهارات می‌کشد،  رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق جداگانه ای در مورد پارچین صورت گرفته است، گفت: خیر، با آژانس بین المللی انرژی اتمی تفاهمی صورت گرفته که در چارچوب  این تفاهم که شورای عالی امنیت ملی نیز در جریان است، عمل می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : توافق یا تفاهم جداگانه ای برای بازدید از پارچین وجود ندارد و بازدید ها تنها در چارچوب تفاهم صورت گرفته انجام می شود.

خاطرنشان می‌شود روز بعد از اعلام توافق هسته ای و بیان برنامه جامع مشترک بین ایران و 1+5 در وین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کوبورگ از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی‌اکبر صالحی خبر داد.

ترتیبات محرمانه امری عادی در آژانس

1111111111

با توجه به مطرح شدن بحث ضمائم محرمانه توافق ایران با آژانس در خبرها  توضیحات زیر به نقل از رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده است:

«توافقی که ایران با آژانس برای حل تمام مسایل گذشته در یک بازه زمانی محدود و مشخص تحت عنوان نقشه راه امضا کرده اند به دو ترتیبات جداگانه بین ایران و آژانس اشاره دارد. این دو ترتیبات که حاوی موضوعات فنی هستند کاملا محرمانه تلقی می شوند. داشتن چنین ترتیباتی محرمانه ای بین یک کشور عضو و آژانس  موضوع جدیدی نیست وبسیاری از کشورهای عضو  با آژانس  چنین ترتیباتی امضا کرده اند همانند ترتیبات فرعی موافقتنامه های پادمان یا رهیافتهای پادمانی برای تاسیسات هسته ای خاص که محرمانه می باشند و تاکنون آژانس متن آنها را به هیچ کشور عضو دیگری نشان نداده است. مثلا رهیافت پادمانی راکتور آب سنگین اراک یا رهیافت پادمانی تاسیسات نطنز محرمانه است و هیچ کشور عضوی به آن دسترسی ندارد.

همانطور که مشخص است این ترتیبات فنی بین ایران و آژانس است و جزئی از برجام نیست که بین ایران و 1+5 نهایی شده باشد. بنابر این اطلاق "ضمیمه محرمانه برجام" به آنها غلط است. در هیچ کجای برجام هم به این ضمیمه ها اشاره نشده است. در متن برجام و  ضمائم آن تنها در چند بند به نقشه راه و برخی از بند های آن اشاره شده است.

افشای این ترتیبات محرمانه توسط هر طرفی که صورت گیرد بشدت بر اجرای آن تاثیر منفی خواهد گذاشت و لذا آژانس باید مراقب باشد که مفاد این ترتیبات همانند سایر ترتیبات محرمانه با کشورهای عضو محرمانه باقی بماند.»

گفتنی است به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری لازم را در این زمینه به عمل آورده و پیرامون این موضوع با یک عضو تیم هسته‌ای گفتگو کرد که حاصل آن ارجاع به پاسخ کامل رئیس سازمان انرژی اتمی بود.
انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، وین ، کنگره ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
میثم
۲۱:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
سقم نه ثقم
آخرین اخبار