طلایی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ساز ناکوک دستگاه‌های متولی در فاجعه سیلاب

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: در نظر گرفتن زیر ساخت‌های مناسب در منطقه از سوی دستگاه‌های ذیربط مانع وقوع فاجعه سیلاب بود.

فوری// ساز ناکوک دستگاه‌های متولی در فاجعه سیلابمرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عدم اقدام بهنگام دستگاه‌های ذیربط در پیش بینی حوادث اظهار کرد: گزارش دقیقی از آمار مفقودین به اطلاع مردم نرسیده است و فاصله بین آمار و ارقام مفقودی‌ها و کشف اجساد عدد زیادی است که متاسفانه عدم اقدام مناسب دستگاه‌های ذیربط در پیش بینی حوادث و اقدامات پیشگیرانه می‌توانست در کاهش حجم خسارات تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: آمادگی امدادرسانی در کاهش بحران و ترمیم و بازسازی و بازگشت به شرایط اولیه نیز از جمله موارد دیگری برای کاهش بحران محسوب می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر با اشاره به جزئیات علل وقوع فاجعه در منطقه تصریح کرد: انحراف از بستر رودخانه به جاده از 3 نقطه صورت گرفت که یکی از این نقاط رودخانه کشار بود که باید با عبور از دامنه کوه و عرض جاده وارد رودخانه کن شود، اما دهانه پل تحمل حجم آب را نداشت و با ایجاد اولین مانع مسدود و به جاده سرازیر شد.

وی با انتقاد از عدم وجود زیر ساخت‌های اصولی در تشدید فاجعه عنوان کرد:‌ساخت و ساز غیر مجاز، ساخت و ساز رستوران در مسیر، اشتغال معابر در مسیر روستایی سولقان توسط کیسه و عدم ساخت جاده استاندارد و بارندگی بیش از ظرفیت از علل مهم وقوع چنین حادثه‌ای شده است.

وی ادامه داد: ساخت 700 منزل مسکونی در بستر رودخانه و بارندگی ساختمان‌های چند طبقه نیز از دیگر عوامل ایجاد این حادثه بود.

طلایی با بیان اینکه نهادهای گوناگونی در این حادثه دخیل هستند، بیان کرد: وزارت نیرو، مسکن و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، شهرداری از عوامل ایجاد این حادثه محسوب می‌شوند که با برنامه ریزی دقیق و ایجاد زیر ساخت‌های اصولی می‌توانست از بار فاجعه بکاهد.

وی با اظهار تاسف از در نظر گرفتن کوچکترین راهکارهایی برای پیشگیری از حادثه، تاکید کرد: ایجاد آبراه 300 متری در کنار جاده باعث هدایت آب به سمت رودخانه و کاهش حجم حادثه بود که تلفات جانی در بر نداشته باشد.

طلایی در پاسخ به سوالی که عدم مسئولیت پذیری مسئولان موجب این حادثه شده است، گفت: بهتر است مقصر را دستگاه قضایی تعیین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.