مرعشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مبارزات 35 ساله ایران برای کسب جایگاه در جغرافیای سیاسی به ثمر نشسته است/ بدون ایران، خاورمیانه باثباتی نخواهیم داشت

عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان این که مبارزات 35 ساله ایران برای کسب جایگاه در جغرافیای سیاسی به ثمر نشسته است، گفت: گرایش غرب نشان می‌دهد که آن‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بدون ایران نیرومند، خاورمیانه باثباتی نخواهد بود.

حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تصویب قطعنامه شورای امنیت اظهار داشت: موفقیت بزرگی برای ملت، کشور و دولت است و البته قطعنامه‌هایی که ایران را در ذیل بند 7 منشور سازمان ملل متحد قرار می‌داد را رفع کرد.

وی در ادامه افزود: گام مهمی برداشته شده تا اعتمادسازی بین ایران و غرب اتفاق بیفتد و دو طرف اعتمادهای بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند.

عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان این که از طریق منافع اعتماد بین غرب و ایران می‌توان منطقه آشوب‌زده خاورمیانه را سامان داد، گفت: گرایش غرب نشان می‌دهد که آنها به این جمع‌بندی رسید‌ه‌اند که بدون ایران نیرومند، خاورمیانه باثباتی نخواهد بود؛ البته این گرایش به سمت واقعیت است.

مرعشی اظهار داشت: مسئولان کشور ما این موفقیت را مدیون تدابیر مقام معظم رهبری و اقدامات ارزشمند ریاست جمهوری و تلاش‌های دیپلمات‌های موفق کشورمان هستند که باید قدر بدانیم.

وی با اشاره به این که ایران به فاز کاملاً جدیدی از صحنه بین‌الملل ورود پیدا کرده است، تأکید کرد: مبارزات 35 ساله نظام جمهوری اسلامی برای اثبات جایگاه ایران در جغرافیای سیاسی به ثمر نشسته است.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در پایان خاطرنشان کرد: قدرت‌های مسلم دنیا به طور کامل پذیرفته‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران پایدار، دارای صلاحیت و نقش تعیین کننده در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ قطعنامۀ شماره 2231 مربوط به جمع بندی گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 با 15 رای موافق و بدون رای مخالف یا ممتنع در شورای امنیت به تصویب رسید.

این درحالیست که شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد درصورتیکه ایران به تعهدات خود عمل نکند، تاوان آن را می‌پردازد.

سامانتا پاور، سفیر آمريکا در جلسه شورای امنيت گفت: توافق هسته‌ای از توان هسته‌ای ايران خواهد کاست.

وی گفت: اجرای مفاد جمع‌بندی مذاکرات وین، مهم‌ترین آزمون توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 است و چنانچه ایران در طول 10 سال آینده از بندهای توافق هسته‌ای تخطی کند، تحریم‌های سازمان ملل مجدداً به جریان خواهند افتاد.‎

پاور با بیان اینکه آمریکا همواره خواهد کوشید با ادامۀ رصد رفتار ایران در موضوعات مختلف از شدت انتقادها علیه خود بکاهد، گفت: توافقنامه هسته‌ای ايران نحوه حل اختلافات از طريق کميته‌ای مشترک را مشخص کرده است.

 وی در ادامه افزود؛ همه کشورها در اجرای موفقيت آميز اين توافقنامه شرکت خواهند کرد. اين توافقنامه برآيند تلاش های ديپلماتيک در خصوص مسئله هسته ای ايران است. ما خوشحاليم که اين قطعنامه در شورای امنيت به تصويب رسيد و ما از اين توافقنامه حمايت خواهيم کرد.

وی گفت: اين توافقنامه مبتنی بر اعتماد است و آژانس بين المللی انرژی اتمی اقدامات ايران را زير نظر خواهد داشت. شورای امنيت در تصويب چنين قطعنامه هایی نقش مهمی ايفا می کند. اين حق ايران است که به انرژی صلح آميز دست يابد.

سفیر فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرد؛ "توافق هسته‌ای، زمینه‌ساز برقراری ثبات و امنیت در منطقه و جهان خواهد شد."

سفیر چين در شورای امنيت گفته است توافق هسته‌ای ايران موجب گسترش ايمنی انرژی هسته‌ای در جهان خواهد شد.

 وی افزود؛ توافق هسته‌ای ايران احتمالاً موجب فراهم شدن مقدمات حل بحران‌های ديگر به صورت ديپلماتيک خواهد شد.

سفیر انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: "در صورت اجرای کامل این توافق، رفتار با ایران مانند سایر اعضای عادی عضو NPT خواهد بود."‎

وی گفت: "اکنون فرصتی برای ایران حاصل شده است تا تصمیمات مثبت و سازنده‌ای در خصوص نقش خود در منطقه خاورمیانه اتخاذ کند."

سفیر انگلیس گفت: "این فرصتی برای ایران است تا برای پایان بخشیدن به بحران‌های منطقه همکاری کند."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار