در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی؛

جان کری: اعتراض به تصویب توافق هسته‌ای در شورای امنیت درست نیست

وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام اینکه اعتراض به تصویب توافق ایران در شورای امنیت نادرست است مدعی شد این توافق از رژیم صهیونیستی محافظت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی اعلام کرد: اعتراض به تصویب توافق ایران در شورای امنیت درست نیست.

جان کری درباره انتقادها از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک در شورای امنیت و صحبت هایی مبنی بر از دست رفتن حق کنگره برای بررسی آن گفت: اصلا به این صورت نیست و این واقعیت ندارد. در حقیقت همانطور که گفتم در دو مورد در دولت قبلی ، قبل از آن که کنگره اجازه جنگ را صادر کند، سازمان ملل متحد رای داد.

وی افزود: بنابراین نخست این که سابقه این کار وجود دارد و دوم این که ما تحت نظارت سازمان ملل متحد در یک چارچوب چندجانبه مذاکره کردیم. 

وی اضافه کرد: به همین صورت، کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس، درحالی که آنها طرف های مذاکره هستند درباره اینکه کنگره آمریکا در حال وضع قوانینی بدون رایزنی  و گفتگو با آنها در این زمینه است ، احساس خوبی ندارند.

وی  در ادامه گفت: ما به سازمان ملل متحد رفتیم، اما اقدامی را در سازمان ملل متحد در نظر گرفتیم که تا نود روز اجرا نمی شود تا کنگره بدون تحت فشار قرار گرفتن از فرصت استفاده واین توافق را بررسی و درباره آن قضاوت کند. بنابراین من فکرمی کنم اعتراض در این مورد درست نیست.

مجری پرسید مخالفان می گویند قصد دارند بیست میلیون دلار (علیه توافق ) تبلیغات رسانه‌ای به راه اندازند. شما چگونه می توانید با آن مقابله کنید؟
جان کری در پاسخ مدعی شد: «بسیاری از چیزهایی که من دیده ام حقیقت ندارد.من فکر می کنم کنگره به واقعیت ها متکی خواهد بود. آنها در هیچ یک از این تبلیغات ها واقعا گزینه جایگزین ندارند بلکه فقط می خواهند این توافق را از بین ببرند و این وضع غیرقابل قبول است زیرا در آن صورت ایران با تمام قوا به سمت بمب خواهد رفت.»

جان کری  در ادامه گفت: آن ها (ایرانی ها) به هیچ وجه قصد ندارند بار دیگر به میز بازگردند و مذاکره کنند. به هیچ وجه همکاران ما قصد ندارند تحریم ها را حفظ کنند. بنابراین این ( مخالفت های کنگره) روشی مخرب است که برخلاف احساس مشترک است.

جان کری گفت:یک نکته مهم دیگر در اینجا این است؛ برخی می گویند( ایرانی‌ها) در آینده سلاح هسته ای تولید خواهند کرد.آنچه که این افراد کاملا نادیده می گیرند این است که آن‌ها در سال 2003 سانتریفوژها و مواد شکاف پذیر بیشتری بدست آوردند.آن ها مواد شکاف پذیر کافی برای تولید ده تا دوازده بمب داشتند اما آن ها این کار را نکردند.

وی در ادامه گفت: من به یاد شما و این افراد می اندازم که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، توافق موقت را یکی از بزرگترین اشتباهات در جهان نامیده بود.وی سپس توافق لوزان را اشتباه بزرگ نامید؛ اما سپس به جای رفتن به مسیر دیگر خواستار ادامه اجرای توافق موقت شد.بنابراین وی قبلا اشتباه کرده است 

وی اضافه کرد: «ما معتقدیم در حقیقت، وی این موقعیت را که بزرگترین راه برای محافظت از اسرائیل برای ما فراهم می کند،نمی بیند.ما معتقدیم آنچه که انجام داده ایم بیش از ترک این توافق از اسرائیل محافظت می کند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار