رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: یکی از بخش هایی که از تحریم ها آسیب دیده بود، تولید و صنعت بود که این بخش، مطمئنا از حصول توافق راضی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سیدعبدالوهاب سهل آبادی ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم ها هر چه زودتر مشکلاتی مانند خرید مواد اولیه و ماشین آلات، انتقال پول، حمل و نقل و ... حل شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت و معدن ما باید خود را به روزرسانی کند، گفت: در غیر اینصورت ممکن است پس از اجرای توافق، واردات کالای خارجی به تولید داخل آسیب وارد کند. همچنین قیمت تمام شده محصولات داخلی باید کاهش پیدا کند تا توان رقابت با محصولات وارداتی را داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: تولیدکننده داخلی در دوران پساتحریم باید هم بازار داخلی را حفظ کند و هم صادرات خود را گسترش دهد.

سهل آبادی با بیان اینکه تحریم ها باعث می شد تولیدکنندگان ضرر زیادی بدهند و هزینه های تولید بالا برود، اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش هایی که تحریم ها ایجاد کرده بود، موانع در نقل و انتقال پول و ارتباط بازرگانان با بانک های جهانی بود.

وی نرخ بهره بالای تسهیلات بانکی، بروکراسی اداری، نرسیدن یارانه تولید، چند برابر شدن نرخ ارز و کاهش سرمایه های تولیدکنندگان و ... را از جمله عواملی دانست که قدرت رقابت با کالای جهانی را از تولیدات داخلی می گیرد.

سهل آبادی در خصوص اقداماتی که دولت باید برای حمایت از تولید انجام دهد، گفت: قوانین مصوب شده برای حمایت از تولید باید اجرایی شوند. تورم تولید هم باید کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: کیفیت کالای ایرانی خوب است، با این حال رقابت شامل کیفیت و کمیت می شود و همه ما باید دست به دست هم بدهیم و فرهنگ مصرف محصولات ایرانی را در میان مردم رواج دهیم.

وی با گلایه از توزیع کالای قاچاق خاطرنشان کرد: متاسفانه شبکه توزیع به دلیل مشکلات مالیاتی بیشتر به سمت توزیع کالای قاچاق یا واردات می رود، که برای رونق تولید داخل باید شبکه توزیع هم به کمک بیاید.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.