کمبود نیروی انسانی در اورژانس کشور امکان حضور پرسنل اورژانس بالای سر بیماران را کاهش داده است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای همه ما اتفاق افتاده است که در مواقع ضروری و در شرایطی که جان یک انسان در خطر است اولین اقدامی که به ذهنمان برسد تماس با اورژانس است که این روزها با هر تماس اورژانس‌ها قادر نیستند بالای سر مریض شما حاضر شوند و این موضوع به دلیل کمبود نیرو است و خود اورژانسی‌ها را نیز با مشکل رو به رو کرده است.

دکتر سرور معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مردم در بحرانی‌ترین شرایط زندگی خود به ما مراجعه می‌کنند، افزود: واقعیت این است که نسبت درخواست‌ها با توان ارائه خدمات ما تناسب ندارد و حدود 50 درصد از درخواست‌های مردم بی‌پاسخ می‌ماند.

وی گفت: در حال حاضر با کمبود 7200 نیروی اورژانس پیش بیمارستانی روبرو هستیم و همین موضوع باعث شده حتی برای مرخصی‌دادن به نیرو‌های اورژانس دستمان بسته باشد و هم شرمنده‌ی مردم و هم پرسنل اورژانس باشیم چرا که اگر بخواهیم حق آنها را بدهیم، 236 آمبولانس در روز از کار خواهد افتاد و اگر میانگین روزانه را 5 ماموریت برای هر آمبولانس در نظر بگیریم که در مکان شهرها این آمار به 15 ماموریت در روز هم می‌رسد این است که 1300 ماموریت در روز از توان ارائه خدمات ناوگان کم می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

مسلما نیاز بیماران در بحرانی‌ترین لحظه زندگی حساسیت و اهمیت اورژانس پیش بیمارستانی را دو چندان می‌کند چرا که در این زمان اولین اشتباه می‌تواند حکم آخرین اشتباه را داشته باشد و هیچ مشکلی را مبنی بر کمبود نیرو، کمبود آمبولانس یا ترافیک شهری را بر نمی‌تابد.

استاندارد انجام ماموریت‌های اورژانس در دنیا روزانه 5 ماموریت است که کمبود نیروی انسانی این آمار را در کشور ما به 15 تا 20 ماموریت رسانده که گلایه بسیاری از پرسنل اورژانس را نیز به همراه داشته ایت.

پای صحبت‌های یکی از پرسنل اورژانس نشستیم که گفت: ما هم از اینکه گاهی توان پاسخگویی نیاز بیماران اورژانسی را نداریم بسیار ناراحتیم اما حتی گاهی ماموریت‌های ما به 25 ماموریت در روز می‌رسد و برای یک ساعت مرخصی و استراحت فرصتی باقی نمی‌ماند و این در حالیست که همه ما معتقدیم که وقتی بالای سر بیمار حاضر می‌شویم باید خستگی و بی‌خوابی را کنار بگذاریم و با جان و دل به حال بیمار رسیدگی کنیم.

این موضوع حتی انتقاد مجلسی‌ها را نیز به‌ همراه داشته تا جایی که عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمبود 7000 نیروی انسانی در بدنه اورژانس کشور را از مهمترین معضلات حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید 800 پایگاه اورژانس در کشور احداث می‌شد که متاسفانه هنوز این هدف بطور کامل محقق نشده است.

وی افزود: وزارت بهداشت در بخش آموزش باید با تربیت نیروی متخصص اورژانس به جذب نیروی متخصص در این بخش کمک کند

دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در خصوص وضعیت اورژانس کشور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: گره کار این مشکل اینجاست که دولت از نظر کارمند دچار تورم شده و این جوابی است که هم مجلس و هم دولت به ما می‌دهند.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید تعرفه‌ها واقعی شوند تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری کند و بیمارستان و تخت و دکتر و پرستار و پرسنل فراهم کنند تا دولت از این بخش خرید خدمت کند و این بهترین راه برای حل مشکلات و کمبودها است.

در کشور ما سالانه حدود 20 هزار نفر به دلیل تصادفات جاده‌ای جان می‌دهند و سرعت و کیفیت خدمات اورژانس رابطه مستقیم با نجات جان بیماران در حال مرگ دارد اما آنچه مسلم است این است که سطح حمایت‌ها از این بخش حیاتی در کشور ما با حساسیت کار اورژانس متناسب نیست و باید منتظر ماند و دید که وزارت بهداشت، دولت، مجلس یا بخش خصوصی چه زمانی قرار است برای بهبود حال اورژانس کشور وارد عملیات شوند.


گزارش از نسرین گودرزی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
رسولی
۱۲:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
سلام خسته نباشین اکر نیاز هست چرا مجوز نمیدن برای استخدام تا این همه جوان تحصیل کرده فوریت پزشکی ک بیکار هستن مشغول بشوند صاحب خانواده بشوند از مسولین خاهشمندم ب این امر مهم توجه کنند یا علی
-
دهقان کریم آباد
۱۱:۳۷ ۲۸ تير ۱۳۹۴
باسلام و خسته نباشید خدمت تمام پرسنل فداکار و باروحیه اورژانس115 کشورم ایران،امیدوارم که مشکلاتتون هرچه زودتر حل بشه و مسئولان کشور باید جهت ارتقاء و خدمت رسانی بهتر شما عزیزان "سازمان اورژانس 115 "تاسیس نمایند تا فعالیتهای امدادی شما با برنامه تر و مدیریت شده تر باشد.................................
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسين
۰۸:۴۹ ۲۸ تير ۱۳۹۴
بالاخره پنج در صد یا پنجاه درصد
متن خبر با تیتر منافات دارد
آخرین اخبار