مشاور عالی وزیر نفت گفت: برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی حدود 35 الی 40 میلیارد دلار سرمایه نیاز است نمی‌توان تمام منابع مورد نیاز را از طریق منابع داخلی تامین کرد بایستی از فاینانس خارجی نیز برای پیشتبرد اهداف مورد نظر استفاده کرد.

عبدالحسین بیات عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه نفت  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه اظهار داشت: به طور یقین خطوط کلی سیاست‌های کلان و توسعه برنامه ششم مشخص شده است، به طوری که در حوزه پتروشیمی دو موضوع کلیدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بحث برنامه توسعه‌ای و رساندن آن بر اساس سند چشم‌انداز و سهم آن در برنامه ششم و سهم آن در برنامه برای تحرک اقتصادی مد نظر قرار گرفته است که بایستی برنامه‌ریزی مدون در برنامه ششم داشته باشیم.

بیات ادامه داد: تمام قوا و امکانات بسیج شده‌اند تا بر اساس نیازهای داخلی و حضور در بازارهای جهانی حرکت کنند و کشور را از وضعیت فعلی در خلا برنامه ششم به یک وضعیت چشم‌انداز روشن هدایت کنند.

مشاور عالی وزیر نفت تصریح کرد: بایستی اجرای برنامه ششم متناسب با محوریت اقتصاد مقاومتی باشد، در واقع زنجیره ارزش افزوده در صنعت نفت و نمود آن بویژه در پتروشیمی قابل تحقق است که با این عمل با خام فروشی در کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

وی تاکید کرد: در جهت توسعه صنعت پتروشیمی و عرضه محصولات آن باید سیاست‌گذاری اصولی صورت گیرد تا از صدور مجوزهای پایه و واحدهای مادر پرهیز شود.

بیات اظهار داشت: صدور مجوز باید برای واحدهایی متمرکز شود که تولید و ارزش افزوده بالایی برای کشور به همراه داشته باشد چرا که با این رویکرد از موضوع خام‌فروشی پرهیز و به سمت تولید کالاهای نهایی حرکت کنیم و بنابراین غنای کشور ایجاد ارزش افزوده و حرکت از کمیت به کیفیت است.

مشاور عالی وزیر نفت با اشاره به اینکه نزدیک هفتاد طرح نیمه تمام پتروشیمی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برای تکمیل این طرح‌ها حدود 35 الی 40 میلیارد دلار سرمایه نیاز است نمی‌توان تمام منابع مورد نیاز را از طریق منابع داخلی تامین کرد بایستی از فاینانس خارجی نیز برای پیشتبرد اهداف مورد نظر استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای انتقال منابع بین‌المللی به اقتصاد داخلی از مشوق‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت آنها باید بهره گرفت که یک سیاست اساسی و درست در جهت تحقق برنامه توسعه ششم و نیز حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار