متاسفانه امروزه در بین ورزشکاران شاهد هستیم که استفاده از مکمل ها و مواد نیروزا جایگزین تغذیه صحیح شده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، جایگزینی مکمل ها به جای تغذیه تا حدودی در ورزش حرفه ای به جا است و ورزشکار حرفه ای ناگزیر به استفاده از مواد نیروزا و مکمل ها است .زیرا فرستادن یک ورزشکار حرفه ای به میدان مسابقه آن هم بدون استفاده از مواد نیروزای مجاز همانند این است که سربازی بدون اسلحه به میدان جنگ برودنیاز به مصرف مکمل و مواد نیروزا که البته باید از نوع مجاز باشد ،در بین ورزشکاران رشته های قدرتی دو چندان است. در خصوص نیاز وزنه برداران به مواد نیروزا و همچنین علل بالا بودن آمار دوپینگ در بین آنان با دکتر افسانه گلشن راز رئیس کمیته آموزش ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به گفتگو نشستیم.


علت بالا بودن مصرف مواد نیرو زا در رشته وزنه برداری چیست؟
ورزشکارانی که علاقه مند به پرداختن به این رشته به صورت حرفه ای هستند، برای شرکت در برنامه های تمرینی قدرتی و شدید وزنه برداری نیازمند تقویت حجم عضلات و قدرت عضلانی خود هستند، ولی متاسفانه، به دلیل عدم برخورداری از دانش تغذیه ای مناسب و مرتبط و نیز همچنین عدم آگاهی از عوارض داروهای ممنوعه و قوانین و مقررات دوپینگ به سوء مصرف مواد نیروزا  روی  می آورند.


عوارض جانبی مصرف داروهای ممنوعه چیست؟
عوارض جانبی مصرف داروهای ممنوعه  طیف گسترده ای دارد که  از آکنه های پوستی تا عوارض جدی  قلبی و عروقی، کبدی، اختلالات هورمونی و جنسی را شامل می شوند. سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک و هورمون های جنسی مردانه باعث بروز عوارض قلبی عروقی مانند افزایش کلسترول خون،  افزایش فشارخون ، بزرگ شدن عضله قلبی و نارسایی قلبی و حتی ایست و سکته های قلبی  می شود. 

همچنین، متعاقب سوء مصرف این ترکیبات به خصوص انواع  خوراکی آن باعث اختلال در عملکرد کبدی و آنزیم های کبدی همچنین کبد چرب و تومورهای کبدی می شود. به علاوه عوارض و اختلال های جنسی متعدد و متفاوتی در نتیجه سوء مصرف آنها در مردان و زنان مشاهده می شود.

عوارض سوء مصرف داروهای نیروزا در مردان عبارتند از:
آتروفی بیضه ها (کوچک شدن و تحلیل بیضه ها)
• بزرگ شدن قابل توجه نواحی پستانی
• کاهش تعداد اسپرم و ناباروری
• بزرگ شدن غده پروستات و ایجاد تومورهای سرطانی در پروستات
• کاهش در میزان تولید و ترشح طبیعی تستوسترون
• اختلال نعوظ
 •کاهش میل جنسی
 
  در زنان عوارض و اختلال های جنسی زیر بیشتر شایع است:
•بزرگ شدن کلیتوریس
•تغییردرسیکل عادات ماهیانه
•اختلالات هورمونی
•نازایی
•افزایش خطر بروز سرطان رحم

هم چنین از دیگر عوارض استفاده نابه جا از موادر نیروزا و یا مصرف مواد ممنوعه تغییرات ظاهری در بدن،مانند رشد نواحی پستانی درمردان و یا موهای صورت درزنان ممکن است اعتماد به نفس جنسی فرد را کاهش دهد. همچنین  افزایش پرخاشگریی اافسردگی ناشی از سوء مصرف این مواد ممکن است در روابط شخصی و زناشویی تاثیر بگذارد.

سوء مصرف این مواد باعث افزایش قندخون و در نهایت ممکن است به دیابت منتهی شودکه به نو به خود، در نعوظ اختلال ایجاد می نماید.

حال که از عوارض سوء مصرف مواد نیروزا و همچنین مواد نیروزای غیر مجاز آگاهی پیدا کردیم از طرفی همانطور که در مقدمه ذکر شد، می دانیم که در رشته های قدرتی همانند وزنه برداری بخصوص در سطح حرفه ای ،فرد ورزشکار تنها با تغذیه نمی تواند نیازهایش را برآورده کند پس چگونه باید آین کمبودهای غذایی خود را جبران کند؟
 

جایگزین استفاده از مواد ممنوعه در رشته وزنه برداری چیست؟
مواد نیروزای مجاز و مکمل های غذایی ورزشی موثر در تامین انرژی مورد نیاز مانند مکمل های کربوهیدراتی و کراتین و مکمل های دارای خواص آنابولیک برای افزایش قدرت و حجم عضلات مانند مکمل های پروتئینی، گلوتامین، اسیدهای آمینه شاخه دار و یا مکمل هایی مانند اچ ام بی که هم خواص آنابولیک و آنتی کاتابولیک دارند، می توانند جایگزین مواد ممنوعه شوند.


راهکارهای مناسب برای جایگزینی مواد نیروزا در رشته وزنه برداری چیست؟
برنامه ریزی آموزشی برای افزایش اطلاعات علمی مربیان و ورزشکاران این رشته در خصوص علوم تغذیه ای و برنامه های علمی غذایی
برنامه ریزی آموزشی برای افزایش اطلاعات علمی مربیان و ورزشکاران این رشته در خصوص استفاده صحیح از مواد و روش های  نیروزا مجاز و مکمل های غذایی ورزشی مناسب
برنامه ریزی آموزشی برای افزایش سطح آشنایی مربیان و ورزشکاران این رشته با عوارض داروها و مواد ممنوعه غیر مجاز
برنامه ریزی آموزشی برای افزایش سطح آشنایی مربیان و ورزشکاران این رشته با قوانین و مقررات جدید دوپینگ

وقتی که فرد ورزشکار می تواند با کمک و مشاوره پزشکان و متخصصین و با استفاده از مواد و روش های نیروزای مجاز نیازهایش برای داشتنی بدنی قدرتمند جبران می شود و در رشته خود موفقیت کسب می کند،پس دیگر روی آوردن به مکمل های و مواد نیروزای ممنوعه معنا و مفهومی ندارد.
 
گزارش از طیبه خزاعلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار