روانشناسی ورزش به مطالعه علمی افراد و رفتار آنها در فعالیتهای ورزشی و تمرین می پردازند.

*تاپ دوم، جمعه* اهمیت روان شناسی ورزشی و کاربرد آنبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ روان شناسی ورزش، دانشی میان رشته‌ای است که به بررسی داده‌های دو دانش حرکت شناسی و روان شناسی می‌پردازد. این رشته هم زمان به بررسی چگونگی تاثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد آدمی و همینطور چگونگی مشارکت تاثیرات ورزش و تمرین‌های ورزشی بر عوامل روانشناختی و جسمی می‌پردازد.

در دنیای امروز باید دارای مهارت های جدید روانشناسی باشیم که رواشناسی ورزش، یکی از مهارت های لازم در دنیای ورزش است و ورزشکاران برای رسیدن به تفکر علمی و رشد سرمایه های توانایی جسمی نیاز به آشنایی به مباحث روان شناختی دارند . ورزش یکی از ابزارهای رشد و فعالیت سلولهای مغزی است و باعث فعالیت ذهن می باشد. علم ورزش مثل گذشته مطالعه نمی شود بلکه به عنوان یک موجود اجتماعی با روان شناسی اجتماعی در ارتباط است و ورزشکاران به عنوان یک فراگیر نیاز به این علم (روانشناسی ورزش ) دارد.

زهرا علی آبادی فراهانی مسئول کمیته روان شناسی و ورزش هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی و مدرس دانشگاه در خصوص اهمیت روان شناسی ورزشی و کاربرد آن گفت: روان شناسی ورزش کاربردی به آموزش و راهنمایی‌های روان شناختی برای افزایش عملکرد می‌پردازد. از مهارت‌های روانشناختی که آموزش داده می‌شود می‌توان به تصویرسازی ذهنی ، مدیریت انرژی ، نظم بخشیدن به هدف‌ها، گفتگو با خود اشاره کرد. روان شناسان ورزش کاربردی اکثر اوقات با قهرمانان و مربی‌ها کار می‌کنند.

آموزش جسمانی از طریق فعالیت های جسمانی به اصلاح رفتار می پردازد و نقش مربی ورزش یک نقش کلیدی است، هر چند که مربیگیری از شغل های سخت است .ورزش یک نوع یاد گیری است این یادگیری نیاز به آمادگی روانی دارد.

ورزشکار موفق باید همیشه در حال آنالیز رفتار و عملکرد ورزشی اش باشد تا نسبت به آن آگاهی و شناخت پیدا کند. یک ورزشکار هر لحظه در مسیر طوفانهای سنگین و هیجان های روانی و ناملایمات روحی قرار می گیرد، احساسات و افکار منفی انرژی روانی او را به هم می زند.


ارتباط و نقش روانشناسی ورزش با وزنه برداری
وی در مورد ارتباط روان شناسی ورزشی با وزنه برداری اعلام کرد: وزنه برداری و دو میدانی و ژیمیناستیک جزو رشته های ورزشی بوده که از زمانهای خیلی قدیم مردم به آن گرایش داشته اند  وهر سه این رشته ها  نیاز به تکنیک، سرعت، قدرت ، تعادل، هماهنگی و  مدیریت زمان دارد.
اما وزنه برداری یک ورزش انفرادی است که فقط با مهارت و توانایی فردی ورزشکار ارتباط دارد،یک ورزشکار در این زمینه باید با ابزارهای( روانشناختی ، خود پنداره و تلقین و داشتن تصور مثبت از خود و اعتماد به نفس و اضطراب و اضطراب رقابتی و غیره) آشنا باشد.
همچنین برای یک مربی وزنه برداری آگاهی از مباحث روان شناختی از جمله مسائل ( نقش ادراکات در روابط ، بخصوص روابط عاطفی و اجتماعی) برای پیشرفت ورزشکارش موثر است .
هنگامی که یک مربی از راه ادراکات با ورزشکار رابطه برقرار می کند و درونیات ورزشکار (وزنه بردار) خود را شناسایی می کند و با مهارت لازم وی را به تعادل روانی  میرساند موفق تر است و یک مربی می تواند با توجه به آموزش مهارتها ، راهبردهای مقابله ای و تمرکز بر تکلیف،  به مدیریت روانی ورزشکار ( وزنه بردار ) کمک کند.


فواید آشنایی یک وزنه بردار با روان شناسی
 آشنایی با مباحث روان شناختی مربی و ورزشکار را به طرف مدیریت فکری همراه با مدیریت زمان حرکت می دهد .چرا که در رشته وزنه برداری زمان نقش کلیدی دارد .از طرفی فرد ورزشکار می تواند با کمک ابزارهای مدیریت فکری از جمله خود آگاهی ، اعتماد به نفس ، مطالعه روانشناسی ، تصویر سازی ذهنی ، هوش هیجانی و اضطراب رقابتی را برای خود تعریف کند و به تعادل رساند .
بسیاری از وزنه برداران هنگام برداشتن وزنه به دلیل داشتن اضطراب فراموش میکنند از گچ برای دستهای خود استفاده کنند، که این ناشی از استرس ورزشکار است . بوسیله  اطلاعات  روانشناسی می توانیم مسئله اضطراب را مدیریت روانی کرده و به تعادل رفتاری برسانیم  .
 ورزشکار با مدیریت زمان ، می تواند توانایی فکری و جسمی خود را در زمان معین سنجش کند وهمچنین با مدیریت روانی توانایی آن را پیدا میکند تا با عاطفه منفی و هیجان خود مقابله کند و بوسیله عاطفه مثبت و تمرکزدر هنگام رقابت اضطراب را کنترل کند و انگیزه اش برای کسب موفقیت را افزایش دهد.

علی آبادی فراهانی تاکید کرد: نقش روان شناسی در ورزش داشتن آرامش روانی یعنی احساس امنیت ، شادابی، توانایی کنترل هیجانات و تخلیه انرژی منفی همراه با ورزش همچنین  کاهش پرخاشگری ، جلو گیری از عصبی و آشفتگی ذهن کمک می کند.
روان شناسی ورزش می تواند یک فیلتر ذهنی قوی را در ذهن ورزشکار ایجاد کند  و از مشکلات روحی از جمله وسواس فکری و آلزایمر و غیره جلوگیری کند و فرد را به تعادل رفتاری برساند، در دنیای امروز برای رسیدن به آرامش روانی نیاز به ارتباط است و برای برقراری ارتباط مناسب و موفق نیاز به اطلاعات روانشناسی است و در دنیای ورزش برای برقراری بهتر و علمی ورزشی نیاز به آشنایی با مباحث روانشناسی ورزش است .
 
گزارش از طیبه خزاعلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ترانه
۲۲:۱۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
آخرین اخبار