تصویرگران خارج از باورهای شخصی خود فضای معنوی را به فضای مادی ترجیح می‌دهند. فضایی که در آن صداقت باشد و دست هنرمند برای خلاقیت و خلق اثر جدید باز باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان تصویر در کتاب‌ها و نشریه‌هایی کودکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و نقد و بررسی تصویرگری کتاب‌های کودکان در سطح جهان با توجه به دو رویکرد انجام می‌شود. شماری از منتقدان به ویژه کارشناسان هنری، تصویرهای کتاب کودکان را تنها از جنبه هنری مورد بررسی قرار می‌دهند و به پیوند تصویرها با متن که در کنار هم اثری ادبی را می‌آفرینند، بی‌توجه‌اند و گروهی دیگر تصویر را در پیوند با متن بررسی می‌کنند و کتاب‌های تصویری را گونه‌ای از ادبیات کودکان می‌دانند.

حال می‌خواهیم بدانیم با توجه به موضوعات مختلف آیا تقسیم‌بندی در رابطه با تصویرگری کتب به صورت مذهبی و غیرمذهبی درست است و چرا این تقسیم‌بندی باید پس از ده سال در راستای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اتخاذ شود.

در ادامه گفتگویی با چند هنرمند تصویرگر در این زمینه داشته‌ایم:

* ناشران در این زمینه دلسوز نیستند

حسام طباطبایی عضو انجمن تصویرگران و تصویرگر بیش از 80 عنوان کتاب کودک و نوجوان در این باره گفت: تصویرسازی به مصورسازی ذهنی یک موضوع اطلاق می‌شود که با موضوع مذهبی و یا غیرمذهبی و داستانی در ذهن هنرمند تصویرگر مجسم شده و با تکنیک‌های مختلف نشان داده می‌شود.

این هنرمند تصریح کرد: در مکتب اسلام از 1400 سال پیش برای انسان برنامه زندگی درست وجود داشته و آن راه و روش پاک بودن، نظافت و تعریف صحیح بهشت و جهنم است. تصویرسازی برای کودک با موضوع غیرمذهبی وجود ندارد زیرا هر چیزی که به فرزندان ما راه و رسم درست زندگی کردن و پاک بودن را آموزش دهد، جدا از مذهب ما نیست و گذاشتن نمایشگاه با این موضوعات یک اتفاق گذرا و مناسبتی است.

وی در میان موضوع تصویرگری کتاب‌های مذهبی در بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم گفت: این یک حق‌کشی است که برای تصویرگری اسم بگذاریم. از 120 کتاب من فقط یک کتاب به این نمایشگاه ارسال شده در حالی که تمام کتاب‌های آموزنده می‌تواند باعث پربارتر شدن نمایشگاه شود و پیام خود را به کودک برساند.

طباطبایی ادامه داد: بهتر است برای برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی یک برنامه‌‌ریزی طولانی مدت صورت بگیرد و از نظر تصویرگران و ایده‌های آن‌ها در این زمینه استفاده شود. هنرمند تصویرگر همه جوانب کودک را بررسی می‌کند و علاوه بر هنر خود باید روانشناسی بداند و نیاز جامعه را درک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصویرسازی در ایران درآمد کمی دارد و هنرمند نمی‌تواند با هزینه خود تصویرسازی کند و متکی به ناشر است. ناشران در این زمینه دلسوز نیستند.

* هر نسلی به خوراک فکری خودش نیاز دارد

کیانوش غریب‌پور دبیر کمیته تصویرگری و طراحی جلد بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این باره گفت: نوع گرایشات ناشران با این مسئله و خط قرمزهای مسئولین تصویرگر را با محدودیت روبرو می‌کند. همچنین دستمزد کمی که برای تصویرگر قائل می‌شوند باعث بی‌میلی تصویرگر حرفه‌ای در انجام این کار می‌شود.

این هنرمند در رابطه با تصویرگری مذهبی در ایران گفت: به عقیده من شاید تنها یک سال به دلیل گرایشات و علایق بعضی از تصویرگران در این زمینه کار خوبی انجام شده باشد که نتیجه خوبی در پی داشته است اما بیش از 70 درصد جنس طراحی و کار خیلی پایین‌تر از ادبیات داستانی غیردینی است.

دبیر کمیته تصویرگری و طراحی جلد اظهار داشت: با توجه به موضوع نمایشگاه دو سالانه نیایش در مشهد که با همکاری قدس رضوی برگزار می‌شود برای ایجاد تفاوت با نمایشگاه قرآن کریم تأکید کردیم که فقط موضوعاتی که با تعالیم قرآن و در ارتباط مستقیم با قرآن است، در این مسابقه شرکت کنند و فکر می‌کردیم کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده است ولی متوجه شدیم که در یک سال گذشته تنها 30 تا 35 تصویرگر به این کار پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: این‌ها مسائلی است که در پایان نمایشگاه باید مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و با بررسی بهتر نیاز مخاطب و از بین بردن مشکلات تصویرگران شرایط بهتری را در رشد این هنر ایجاد کنیم. من به لحاظ توانایی و استعداد هیچ کمبودی از جانب تصویرگران در این زمینه نمی‌بینم با امید به این که فاصله میان ناشران، نویسندگان و تصویرگران در این زمینه کم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار