یک تصویرساز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

«هزار و یک شب»، دنیایی که در آن آرزوهای دست نیافتنی ممکن می‌شود

مونا زرگری گفت: تصویرگری کتاب «هزار و یک شب» نخستین گام در تصویرگری بوده و تعالی در آن تلاش و همتی والاتر را می طلبد.

مونا زرگری، تصویرساز؛ در خصوص همکاری خود با 84 نفر از دانشجویان فرهنگ و هنر دانشگاه علمی-کاربردی در خصوص تصویرسازی داستان‌های "هزار و یک شب" در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: چاپ این کتاب به عنوان نگاهی به تاریخ تصویرگری ایران با همکاری دانشجویان تصویر سازی دانشگاه علمی-کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 صورت پذیرفته و یک اتفاق نو و جدیدی محسوب می‌شود که تاکنون مانند آن را نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در این مجموعه دانشجویان به بررسی-تحلیل، ساختار و شخصیت‌ها و همچنین ارتباط آن با پیشینه‌ی قوی و ارزشمند داستانهای کهن ایران پرداخته‌اند که شکلی ظریف و خلاق را تجربه کرده‌اند و همچنین  ارتباط متن و تصویر کند و کاو زیبایی شناسی را در پی داشته است.

زرگری افزود: بدیهی است این نخستین گام در این راه بوده و تعالی در آن، تلاش و همتی والاتر را می‌طلبد.

مونا زرگری در رابطه با هدف به تصویر کشیدن داستانهای مصور شده عنوان کرد: موفقیت تصویرگران امروز ایران در عرصه های ملی و بین‌المللی از یک سو نشان از تلاش فراگیر هنرمندان جوان ایرانی دارد و از سوی دیگر، بیانگر ارتباط آن با پیشینه‌ی غنی و اندیشمندی است که به  تاریخ هنرهای تجسمی ایران و دوران نگارگری مربوط می‌شود.

وی در خصوص پیشینه‌ی تصویر سازی بیان کرد: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که بطور کلی هیچ نسلی نتوانسته به درستی، تجربه‌های خود را با نسل بعدی در میان بگذارد، همچون که هنر تصویر سازی در ایران از زمان غار نشینی با رنگ مایه‌های رنگین و گاه سیاه و سفید نقش بسته و انسان‌ها بر حسب نیاز نیروی درونی، همراه با مراسم آیینی، تخیلات و تصورات و آرزوها و آمال خود را بر روی سنگ سخت به تصویر کشیده‌اند.

وی افزود: در گذشته‌های دور چیزهایی که دیده می‌شدند با توجه به غنی شدن احساس علنی شده و هنر روی دیوار و... ترسیم می شد، اما در زمانهای بعدی هنر بر روی سفالینه‌ها و کتیبه‌ها، روایتی ایز رویدادهای تاریخی هستند که به یادگار مانده‌اند.

وی افزود: در دورانهای بعدی شاهد باز آفرینی روزانه‌ی زندگی مردم، همراه با متون ادبی و شعر بر روی کاغذ هستیم که همه و همه بازگویی از نوعی دگر دیدن طبیعت محض با کمی کژدگردیی‌ (دفورماسیون) و ساده سازی شکل و اغراق است و این یعنی تعریفی در طبیعت اطراف که تهایتا به نشانه‌های رمزی تبدیل شده‌اند و به مانند نگینی برگرفته از هویت جاری ایران در صحنه‌ی هنر  جهان می‌درخشند.

مونا زرگری در مورد موضوع اصلی کتاب گفت:صدها سال است که ایرانیان در بسیاری از ملل مشرق زمین و همچنین مغرب زمینیان در طی چندین سده هزار ویک شب را می‌خوانند و از صحنه‌، صحنه‌ی داستانهای آن زیباترین صور خیال را در ذهن خود نقش می‌زنند، با قهرمانانش همدلی می‌کنند و اب دشمنانش بد دلی.

وی ادامه داد: "هزار و یک شب"، دنیای رنگارنگی است، پر از صورتهای خیال و وهم انگیز، دنیایی است فرو رفته در هاله‌ای از ابهام و در عین آشنایی برای مشرق زمینیان نا آشنا است. دنیایی که در آن آرزوهای دست نیافتنی ممکن می‌شود.

زرگری در مورد تعداد هنرمندان این مجموعه عنوان کرد: لازم به ذکر است تعداد هنرمندان این مجموعه 85 نفر، با 125 آثار ارسالی است که هرکدام در سبکها و تکنیک‌های خاص خود آثاری را خلق کرده‌اند.

زرگری در خصوص ویژگی بارز این اثر اظهار داشت: یکی از حسن‌های این کتاب معرفی هر هنرمند با نام و عنوان اثر در انتهای کار است. در ضمن  همراه با معرفی هنرمند و اثر کار شده توسط او در کتاب، خلاصه‌ای یک سطری از داستان و همچنین تکنیک بکار رفته شده، توضیح داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: کتاب داستانهای "هزار و یک شب" با همراهی 2 تن از اساتید این گروه به نام‌های عاطفه فرغدان و سالومه گل نراقی توسط انتشارات مانوش در زمستان 93 به چاپ رسیده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار