وزیر نیرو در صحن علنی مجلس گفت: وضعیت آب در شرایط بسیار نگران کننده‌ای است و یک همکاری عمومی میان دستگاه‌های مختلف قانون‌گذاری را اجرایی و تمامی مردم لازم است که بتوانیم برای حضور تدبیری کنیم.

وضعیت نگران‌کننده آب نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و مردم است

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حمید چیت چیان وزیر نیرو که امروز سه‌شنبه 23 تیرماه به منظور پاسخگویی به سوال عزیز اکبریان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود در پاسخ به سوالات وی گفت: طی 15 سال گذشته به شدت میزان بارش‌ها کاهش پیدا کرده است، متوسط بارش در 5 سال گذشته حدود 203 میلیمتر کاهش پیدا کرده در حالی که در گذشته 250 میلیمتر بوده است.

 وی افزود: روان آب رودخانه‌ها در کشور مجموعا در دراز مدت 92 میلیارد متر مکعب در سال بوده که در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده و متوسط  سال اخیر 62 میلیارد متر مکعب شده است یعنی روان آب رودخانه‌ها کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو در رابطه با وضعیت آب خانه‌های سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: در طی سالهای 43 تاکنون یعنی 50 سال گذشته بیش از یکصدوده میلیارد مکعب از ذخایر استاتیک سفره‌های زیرزمینی مصرف شده و جبران نشده است و این شرایط بسیار نگران کننده‌ای برای کشور ایجاد کرده است.

چیت چیان گفت: میزان آب تجدید شونده کشور از 130 میلیارد متر مکعب در سال الان به حدود 104 میلیارد متر مکعب رسیده که این نشان دهنده آن است که کشور از نظر وضعیت آب در شرایط بسیار نگران کننده‌ای است و یک همکاری عمومی میان دستگاه‌های مختلف قانون‌گذاری را اجرایی و تمامی مردم لازم است که بتوانیم برای حضور تدبیری کنیم.

وی در رابطه با وضعیت آب روستاها ادامه داد: 37 هزار و 500 روستای بالای 20 خانوار داریم که از این‌ها حدود 31  هزار و 500 روستا تحت پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی، حدود 6 هزار روستا با توجه به اینکه از سوی دولت سرمایه‌ گذاری شده اما شرکت در آنجا حضور ندارد و خود مردم آنها را اداره می‌کنند.

چیت چیان تأکید کرد: از مجموعه روستاها بیش از 20 هزار روستا با حدود 12 و نیم میلیون جمعیت مشکلی با آب شرب ندارند و ما این‌ها را سطح یک نامگذاری کرده‌ایم، در سطح2 ، پنج هزار و ششصد روستا با سه و نیم میلیون جمعیت که حدود 30 الی 80 درصد فرسودگی شبکه آب دارند و دارای مشکل هستند، 5 هزار و 111 روستا با 3/1 میلیون جمعیت غیربرخوردار هستند که ما ناچار هستیم از قسمت عمده سطح 2 و غیربرخوردار را از طریق آبرسانی با تانکرها به آنها آبرسانی کنیم.

وزیر نیرو تأکید کرد: در 6 هزار و 400 روستا با نزدیک به 2 میلیون جمعیت توسط تانکر آبرسانی می‌شود، علت عمده‌ای که باعث چنین اتفاقی شده، سه عامل خشکسالی، پایین بودن تعرفه‌های آب روستایی وعدم پیش‌بینی اعتبارات مکفی در بودجه عمومی برای حل مشکلات آب است.

چیت چیان افزود: بیش از 1500 مجتمع روستایی پیش‌بینی و تمام برنامه‌ریزی لازم انجام شده است، که این مهم 5/7 میلیون نفر از جمعیت روستایی را پوشش قرار می‌دهد، 924 مجتمع دارای اولویت هستند، اگر ما بتوانیم این 924 مجتمع را اجرا کنیم، 4500 روستا سطح 2 و 8000 روستا غیربرخوردار کاملا برخوردار می شوند و از این وضعیت نابسامان فعلی رها خواهند شد.

وی اضافه کرد: برنامه دوم ما اجرای تأسیسات تک روستا است یعنی جاهای تحت پوشش مجتمع‌ها قرار نمی‌گیرند آبرسانی به این سطح روستاها را انجام دهیم.

وزیر نیرو گفت: در دو سال گذشته اقداماتی که صورت گرفته بر این اساس بوده که 94 مجتمع، در 840 روستا تا پایان سال 93 مجتمع‌های آنها اجرا شده و در این موارد 3 هزار و هفتصد و هشتاد و نه کیلومتر شبکه انتقال آب و 4 هزار و سیصدوهشتادوشش شبکه توزیع آب روستایی احداث شده است.

وی افزود: 49 هزار متر مکعب افزایش حجم مخازن آب در روستاها را داشتیم، 35 واحد تصفیه خانه با ظرفیت 176 متر مکعب در شبانه روز برای این‌ها پیش بینی شده است که این اقدام بسیار خوبی بوده است.

چیت چیان در بخش دیگری از دفاعیات خود در صحن علنی مجلس گفت: در مهرماه سال گذشته سفری به استان البرز داشتیم که در این سفر نسبت به این استان تصمیماتی گرفته شد، متقابلا پس از این جلسه در آبان ماه جلسه‌ای برگزار شد و تمام مواردی که تصمیم گرفته شده بود مورد اجرا قرار گرفت.

وی افزود: اما در جلسه‌ای که هفته گذشته در دفتر بنده با حضور نمایندگان البرز برگزار شد یک به یک تصمیمات را مرور کردیم و الحمدلله همه تصدیق کردند که اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

وزیر نیرو در رابطه با سد امیرکبیر خاطر نشان کرد: مقرر شد در رابطه با این سد تمام درآمدهای حاصل از تولید برق آبی در سد امیرکبیر هزینه‌های نیروگاه را کسر کنیم و بقیه منابع آن در اختیار استان البرز قرار بگیرد همچنین تصمیم گرفته شد که از فاضلاب از منطقه غرب تهران 30 میلیون متر مکعب در سال به کرج منتقل شود و در اختیار کشاورزان استان قرار بگیرد که تا دو ماه آینده این طرح تهیه خواهد شد و برای اجرا خواهد رفت.

وزیر نیرو در پایان سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح انتقال پساب از همدان به نیروگاه شهید مفتح خاطرنشان کرد: پس از بهره‌برداری این طرح، دیگر نیروگاه از آب زیرزمینی استفاده نخواهد کرد. 

انتهای پیام/


 

برچسب ها: مجلس ، صحن ، نمایندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار