رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس دستورالعمل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری و شاخص پرداخت از جیب، تنها 6 درصد هزینه را مردم در مراکز پزشکی وابسته به وزارت بهداشت می پردازند که این سهم در روستاهافقط ۳ درصد است و این شاخص کاهش 11 درصدی داشته است .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت : اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور براساس سیاستهای کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری در ۱۴ بند ابلاغ شد که مهمترین بند آن ارتقای شاخص های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی (EMRO) و مهمترین موضوع ان افزایش امید به زندگی و حفظ و ارتقای سلامت در جامعه می باشد.

اصغری گفت: بر اساس آمارهای جهانی ایران در شاخص امید به زندگی رتبه ۱۲، مرگ و میر نوزادان رتبه ۱۵، مرگ و میر کودکان زیر یکسال و زیر پنج سال رتبه ۱۶، مرگ و میر بزرگسالان (۱۵ تا ۵۰ سال) رتبه ۱۳ را کسب نموده که نسبتا ایران دارای جایگاه مطلوبی نیست و باید برای ارتقای شاخص های سلامتی کشور همت و کار مضاعف انجام گیرد .

وی ادامه داد :طبق آمارها، شاخص های تخت های بیمارستانی در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۷تخت، تعداد تراکم پزشک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر۱.۲۸ نفر پزشک و شاخص تراکم پرستار و ماما در مراکز ۱.۴۱ نفر می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توزیع نابرابر افراد فاقد پوشش بیمه پایه سلامت در استان های مختلف کشور را در برنامه طرح تحول نظام سلامت براساس مدل مکعب پوشش همگانی بر سه بخش: حفاظت مالی، خدمات و جمعیت تحت پوشش نامبرد و افزود: برهمین اساس سیاستهای کلی سلامت تامین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تاکید بر افرایش سهم سلامت متناسب با ارتقای کیفیت در ارایه خدمات بهداشتی درمانی از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت خواهد به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم انداز تحقق یابد.

وی تصریح کرد:۵.۶ درصد از بودجه کشور در بحث سلامت هزینه می شود که براساس دستورالعمل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری و شاخص پرداخت از جیب، تنها ۶ درصد هزینه را مردم در مراکز پزشکی وابسته به وزارت بهداشت می پردازند که این سهم در روستاهافقط ۳ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه سخنان خود اجرای برنامه تحول نظام سلامت را در سه گام درمان، بهداشت و ارزش نسبی خدمات سلامت عنوان داشت و گفت: گام اول دارای ۷ بسته خدمتی شامل دستورالعمل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت ، برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ، برنامه حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت ، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستانهای وابسته که به ازای هر یک ساعت، ۸ مریض باید ویزیت شوند ، برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت ۶-برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند ، برنامه ترویج زایمان طبیعی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان در مراکز دولتی می باشد.

اصغری خاطرنشان کرد :اقدامات دیگری در جهت کنترل رشد "T H E" ، کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، تامین حلقه های میانی نظام ارجاع و سوق خدمات به سمت ارایه خدمات با قیمت انجامن گرفته است که یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح براساس همان شاخص پرداخت از جیب می باشد که حدود ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی گفت : ۱۳۰ میلیارد تومان یارانه سلامت به بیماران بستری ،۲.۵ میلیارد تومان زایمان طبیعی ،۲۳ میلیارد تومان ارتقای کیفیت هتلینگ بخشی ازهزینه های یکساله برنامه تحول نظام سلامت در استان اصفهان است .

همچنین دکتر طلوعی معاون درمان دانشگاه طی سخنانی در خصوص سازمانهای مردم نهاد NGO و مراکز ارایه خدمت به بیماران خاص و صعب العلاج گفت: با توجه به همکاری و تعاملات دانشگاه با این نهادها، در هفته آینده طی اردوی سه روزه بیماران خاص و صعب العلاج به دهکده چادگان اعزام و نحوه تزریق فاکتور توسط خود بیمار و مراقبت های LIFE STYLE به آنها آموزش داده می شود.

وی در خصوص مرکز آموزشی درمانی حضرت سیدالشهدا (ع) خاطر نشان کرد: این مرکز با توجه به اینکه در حال بازسازی و نوسازی می باشد، کلیه خدمات شیمی درمانی به بیماران سرطانی، درمان بیماران هموفیلی و تالاسمی را نیز به صورت متوازن و همزمان به بیماران خاص و صعب العلاج ارایه می نماید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی افزود: سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۶۹۰ آماده دریافت و رسیدگی به هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایات مردمی در خصوص مراکز درمانی و دریافت های غیر قانونی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کاهش ، درصد ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.