معاون اسبق منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خشکسالی ، افزایش درجه حرارت عدم دقت و مراقبت مردم از عوامل بالا رفتن آمار آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی و زیست محیطی کشور است.

تاپ// 8  آتش‌سوزی در 15 روز اولین ماه تابستانبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، 15 روز از اولین ماه تابستان 94 گذشت ولی در 12 روز آن ، 8 منطقه از مناطق کشورمان دچار طعمه حریق شد؛‌مراتع شهرستان‌ خوی در آذربایجان غربی، آبیدر سنندج، پارک ملی گلستان، دو دانگه ساری، رودارک کلاردشت، لوه گلستان و بیستون کرمانشان مناطقی بوند که دچار آتش سوزی شدند.

جنگل ها و مراتع نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و جذب گازهای سمی دارند لذا بر این شدیم تا دلیل این آتش سوزی‌های مکررد در بازه زمانی کوتاه را جویا شویم.

*تغییرات اقلیمی

ایران در منطقه نیمه خشکی قرار دارد و پیش بینی شده بود کشور ما تابستانی بسیار گرم را شاهد باشد.

معاون اسبق منابع طبیعی در اینباره می‌گوید: به دلیل کاهش بارش ها خشکسالی‌های پی در پی ، افزایش درجه حرارت و گرم‌تر شدن هوا بوط طبیعی ، طبیعت در معرض آتش سوزی است.

*مردم دقت و مراقبت بیشتری داشته باشند

مستعد بودن طبیعت از یک سو و دستکار عوامل انسانی از سوی دیگر در رخداد آتش سوزی‌های منابع طبیعی بیداد می‌کند.
احمد علی کیخا در اینباره گفت: وقتی طبیعت آماده هر رخداد نابهنجاری است پس نباید این آمادگی از سوی عوامل انسانی در او تقویت شود مردم باید دقت و مراقبت بیشتری به خرج دهند حتی با پرتاب کردن یک شیشه در طبیعت و جذب نیرو و گرما در طبیعت آتش‌سوزی برپا می‌شود.

*نبود امکانات برای مقابله با بحران

وقتی یک پدیده نابهنجاری رخ می‌دهد بایستی به آن مقابله شود و برای هر اتفاق شاید الوقوعی پیشگیری و مقابله با آن از قبل انجامگیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اینباره می‌گوید: به خاطر شرایط کشورمان، چندین مانور اطفای حریق در مناطق در معرض حریق چون گلستان، فارس، چهار محال بختیاری، لرستان و غیره انجام گرفته تا این مناطق و اهالی و مسئولین ذیربط آماده مقابله با حریق نابهنگام باشد.

معاون اسبق منابع طبیعی نیز گفت: نبود امکانات و اعتبارات در موضوع اطفای حریق بسیار جای تامل دارد، مثلا در مناطق صعب العبور که نیاز به تجهیزات مدرن و پیشرفته برای اطفای حریق دارد و اطلاع‌رسانی مردم و عشایر و دامداران و آموزش های جدید در مناطقی که مستعد آتش‌سوزی هستند بی‌تاثیر نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار