معان فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت:با هدف احیا و اصلاح کودپاشی 80 هکتاری در چمن سلطانیه اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاراناز زنجان؛ بهروز گنج خانلو با اعلام این خبر گفت: به منظور کاهش فشار وارد بر مرتع اجرای پروژه تبدیل دیمزارهای کم بازده تولید بذر یونجه در مساحت 140 هکتاری اجرا می شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد آبیاری در رابطه با این طرح افزود:به دلیل جوان بودن نهال ها تلاش داریم، این پروژه با جدیت به سرانجام برسد.

گنج خانلو اجرای پروژه جنگل­کاری در هزار رود طارم به مساحت 250 هکتار را یکی دیگر از اقدامات این معاونت بیان کرد و ادامه داد: جنگل­­کاری خویین ایجرود با کاشت درختان مثمر همچون بادام و کشت نهال و بذر آن با مشارکت روستاییان و توانمندسازی جوامع روستایی به مساحت 40 هکتار در سال گذشته خاتمه یافته است.

وی درباره اقدامات انجام گرفته در نهالستان کوشکن زنجان بیان کرد: با هدف مدیریت منابع آبی استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده می شود و لوله گذاری خطوط اصلی و فرعی چاه شماره یک نیز انجام گرفته است.

گنج خانلو درباره اقدامات بخش مرتع این معاونت عنوان کرد: شاخص ترین اقدام در این حوزه مدیریت چراء و کنترل مراتع سطح استان به مساحت 150 هزار هکتار بوده است.

وی با اعلام اینکه عمدتا مراتع ییلاقی در طرح مدیریت کنترل و نگهداری می شود، ادامه داد: محدوده ییلاقی در شهرستان زنجان 45 هزار هکتار،طارم 40 هزار هکتار و ماهنشان 16 هزار هکتار بوده و مابقی حاشیه حریم این مناطق در طرح مدیریت چرا است.

معاون فنی این اداره کل از قرق 2 هزارو 415 هکتاری مراتع استان در3 ماهه نخست سال خبر داد و افزود: با مشارکت زنان روستایی تعداد 10 هزار اصله نهال از نوع دارویی با هدف توانمندسازی جوامع روستایی و راه اندازی تشکل های مردم نهاد را در برنامه داشته ایم.

گنج خانلو در رابطه با ایجاد تشکل­های مردم نهاد در روستاهای سطح استان بیان کرد: این امر بهترین، موثرترین و کم هزینه ترین شیوه برای تولید نهال در استان است که نمودی از مشارکت و تعامل روستاییان است.

وی درباره نهادینه شدن کاشت گونه اقتصادی باریجه در روستاهای استان بیان کرد: باریجه جزو گونه های دارویی، بهداشتی و صنعتی است و معمولا به دلیل بی رنگ بودن در چسباندن سنگ های قیمتی و صنعت تولید عطر نیز کاربرد دارد.

معاون فنی منابع طبیعی استان با اعلام اینکه امسال در نهالستان کوشکن نگهداری از یک میلیون اصله نهال گلدانی را در دستور کار قرار داده ایم، ادامه داد: همچنین نگهداری از 300 هزار اصله نهال همچون وجین، هرس، آبیاری، سم پاشی و کوددهی در برنانه کاری این اداره قرار دارد.

گنچ خانلو با بیان اینکه 2 قطعه یونجه کاری برای استفاده به عنوان کود سبز در نهالستان را در برنامه داریم، عنوان کرد: 2 هکتار از زمین نهالستان به کاشت یونجه اختصاص یافته است.

وی تجهیز گلخانه نهالستان به سیستم تصفیه هوا با هدف تهویه و کاهش دمای درون آن یکی از برنامه های معاونت فنی بیان کرد و ادامه داد: به دلیل کنترل میزان دمای نهال­ها و گلدان­های داخل گلخانه اجرای این طرح لازم است.

به گفته گنج خانلو، توزیع 13 هزار اصله نهال از سال گذشته تا بهار سال جاری را جزو دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد و افزود: این نهال ها بیشتر پسته، سرو نقره ای، سرو خمره ای،ارغوان بود که در نهالستان تولید و توزیع شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سطح زیر کشت درخت صنوبر در استان به مرز 20 هزار هکتار افزایش داشته بیان کرد: این گونه درختی به دلیل کاربرد قابل توجهی در صنایع سلولوزی کشور داشته که به دلیل سریع ارشد بودن در مدت 8 سال قابل برداشت است.

وی با بیان اینکه عمدتا این گونه درختی در ماهنشان و حاشیه رودخانه دندی کاشته می شود، افزود: در گذشته شهرستان های ابهر و خرمدره قطب کاشت صنوبر در استان بودند که به دلیل خشکسالی هم اکنون کاشت آن در این شهرستان ها متوقف شده است.

به گفته وی به دلیل درآمدزا بودن این گونه های درختی استقبال کشاورزان و روستاییان از کاشت آن افزایش پیدا کرده است.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: کودپاشی ، چمن ، سلطانیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.