ساری؛

خداحافظی روزه داران با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان

بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان یکی از مشکلاتی است که اکثر روزه‌داران با آن دست به گریبان هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران؛ از ساری، یکی از شایعترین شکایات در ماه مبارک رمضان، که اکثر روزه ‌داران با آن روبرو می‌ شوند، بوی نامطبوع دهان، به علت نخوردن غذا و خشکی دهان، است که هنگام روزه گرفتن حاصل می شود.

بوی بد دهان در ماه رمضان پدیده ای طبیعی است که البته به علت طولانی شدن روزها، ناخوشایند هم هست، به گونه ای که گاهی علاوه بر خود فرد، ممکن است اطرافیان او را نیز آزار دهد که به گفته کارشناسان راحت ترین و اولین اقدام برای رفع بوی بد دهان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بوی بد دهان را یکی از مهمترین مشکلات روزه‌داران دانست و به طبیعی بودن این حالت بدن به دلیل خالی ماندن معده و دستگاه گوارش در مدت زمان طولانی، اشاره کرد و گفت: در حالت روزه‌ داری و گرسنگی طولانی مدت، بعد از گذشت چند ساعت که ذخایر قندی بدن تمام می ‌شود، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی ها روی می ‌آورد و در اثر سوزاندن چربی ها در کبد، موادی به نام کتون در بدن تولید و موجب تشکیل بوی بد می ‌شود.

انتظاری با تاکید به اینکه بوی نامطبوع دهان در همه ی افراد، یکسان اتفاق نمی ‌افتد و در بعضی ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است افزود: نکته ی قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر و در خانم ‌ها، بچه‌ ها و همچنین افرادی که بدون سحری روزه می ‌گیرند بیشتر است.

وی با بيان اينکه خشکی دهان نیز در برخی افراد، بوی بد دهان را به دنبال دارد، تصریح کرد: با خشکی دهان و کم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناکافی آب و مايعات در وعده سحر، بوی بد دهان در فرد احساس می‌شود که برای جبران کاهش بزاق و شست و شوی دهان بهتر است در این ماه حتما بعد از صرف افطار و سحری از مسواک و نخ دندان استفاده شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مواد پر پروتئین مانند گوشت و همچنین شیرین مانند زولبیا و بامیه در وعده سحر چون در دستگاه گوارش حالت تخمیری ایجاد می‌کند، باعث متصاعد شدن گازهای بد بو می‌شود، به افراد توصیه کرد: برای کاهش بوی بد دهان در وعده سحر مصرف انواع میوه و سبزیجات از جمله کاهو، گوجه فرنگی و سالاد را قرار دهند.

انتظاری به مصرف هر چه بیشتر غذاهای نرم و لطیف نظیر فرنی ‌ها و حریره ‌ها تاکید کرد و گفت: این قبیل غذاها پُرزهای دهان را نوازش داده و سبب تحریک غدد بزاقی‌ شود.

وی مصرف یک عدد سیب در وعده سحر را برای کاهش بوی بد دهان مفید اعلام کرد و با اشاره به اینکه ماه رمضان، زمان خوبی برای تمرین رعایت اصول غذایی و کنار گذاشتن زیاد‌ه‌ روی در مصرف غذا و ترکیبات ناهمگون آن است، مصرف آب و غذاهای خنک، ماست و جعفری، دمنوش نعناع و عسل به جای چای و همچنین خاک‌شیر را در کاهش بوی نامطبوع دهان تاثیرگذار دانست.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در وعده‌های سحر و افطاری و شست و شوی دهان با آب، از بوی بد دهان و احتمال بروز بیماری‌های دیگر در ماه رمضان جلوگیری می‌کند بر پرهیز از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی تاکید کرد و افزود: مصرف این نوع غذاها ساییدگی پُرزهای چشایی دهان و کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان را موجب می ‌شوند.

وی ديگر عوامل تشدید کننده بوی بد دهان را خوردن غذاهای خشک، افزایش جرم‌ های دندانی، بيماريهای سينوزيت، گوش، عفونت گوش ميانی، دستگاه تنفسی و عفونت شش‌ها يا دستگاه گوارش برشمرد و به افراد روزه داری که مبتلا به اين بيماريها هستند و در طول روز بوی بد دهانشان را احساس می کنند توصيه کرد: برای رفع خشکی دهان و بوی بد آن در طول روز چندين بار دهانشان را با آب بشويند تا اين مشکل برطرف شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در پایان سیگار را از مهمترین عامل ایجاد بوی بد دهان بیان کرد و افزود: از آنجا که سیگار علاوه بر مضرّات فراوانی که برای سلامتی دارد، باعث باقی ماندن نیکوتین روی زبان و دندان ها، کاهش بزاق دهان و تشدید بوی بد آن می شود، ماه رمضان بهترین فرصتی است که خداوند در اختیار افراد قرار داده تا از شر سیگار راحت شوند.


انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.