ساری؛

رودخانه های شمال کشور در تنگنای برداشت بی رویه شن و ماسه

برداشت بی رویه شن و ماسه توسط افراد سودجو در غرب مازندران همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری ، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مهندسی رودخانه های شمال کشور تعطیل و رودخانه ها در غرب مازندران رها شده است و متاسفانه هیچ اقدام درستی از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته است.

شمس الله شریعت نژاد افزود: رودخانه های شمال، متاسفانه با برداشت های غیر قانونی و بی رحمانه شن و ماسه مواجه است و در انحصار یک سری از افراد قرار دارد.

به گفته نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هرساله در حوزه آبخیز رودخانه سه هزار تنکابن، ذوب شدن یخچال ها در بالا دست و حرکت طوفنده حاصل از ذوب شدن این یخچال ها را داریم که خسارت های زیادی برای مردم این منطقه ایجاد می کند.

شریعت نژاد افزود: با بهره برداری بی رویه از رودخانه ها عمق آن ها زیاد می شود و خسارت هایی از جمله سیل، شیب زیاد رودخانه و تثبیت بستر آن را ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه دخالت های انسانی سرعت و جهت حرکت آب را زیاد می کند، یادآور شد: در کشورهای پیشرفته دنیا این کار با مهندسی اجرا می شود و فقط در غرب مازندران به علت کمبود معادن شن و ماسه، برداشت ها بی رویه است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: عده ای اجازه ندادند که معادن شن و ماسه ما زیاد شود و به همین دلیل قیمت آن در غرب مازندران بالا بوده و این موجب رغبت سودجویان از برداشت بی رویه شده است.

شریعت نژاد با بیان اینکه وزارت نیرو و در استان ها ،شرکت آب منطقه ای، متولی این کار هستند، افزود: دولت در زمانی که می توانست هزینه کند، هزینه نکرد و الان هم با این بودجه فعلی نمی تواند هزینه کند.

وی یادآور شد: متولیان برداشت بی رویه شن و ماسه می گویند ما پول نداریم برای رودخانه ها حراست بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه باید نیاز شن و ماسه در منطقه تامین شود، تصریح کرد: دستگاه هایی مانند وزارت صنعت ،معدن وتجارت، منابع طبیعی و محیط زیست باید با همکاری هم به افرادی در این زمینه مجوز دهند تا شن و ماسه مورد نیاز مردم این منطقه تامین شود.
 

انتهای پیام /گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.