شیراز؛

صرفه جویی سالیانه دومیلیارد متر مکعب آب با اصلاح شیوه های مدیریت منابع آب و خاک

حیات کشاورزی و تولید غذای سالم درگرو وجود منآبع آب،خاک های مرغوب وانرژی سالم و ارزان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا منآبع آب احیاء شده پایدار بماند. افزود : چنانچه بتوان راندمان آب و انرژی مصرفی را افزایش داد.کشاورزی نیز به حرفه های سود آور تبدیل خواهد شد.

دکترمحمد مهدی قاسمی ادامه داد: درصد قابل توجهی از منابع آب در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.که جهت استفاده بهینه و حداکثری از آن و ترویج فرهنگ مصرف آب تاکنون اقدامات خوبی از جمله توسعه روش های نوین آبیاری ، ارائه تسهیلات بلا عوض ،توسعه کشت های نشائی و اجرای کشاورزی حفاظتی ، تجمیع چاه های کشاورزی و همچنین استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و میان رس و زودرس انجام شده است.

وی"خاطرنشان کرد: توجه کافی به مدیریت و حفاظت خاک، ضمن کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کشاورزان، حداقل باعث 100درصد افزایش بهره‌وری آب و تولید محصول می شود.

قاسمی در ادامه از صرفه جویی 2میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت : با انجام فعالیت های آموزشی ترویجی و ارایه پیام های مختلف آموزشی و توصیه های فنی و کارشناسی و با انجام پروژه های مختلف زیر بنایی و اصلاح شیوه های مدیریت منآبع آب و خاک ،تجهیز ، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی زراعی، توسعه شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی، اصلاح شیوه های آبیاری از سنتی به نوین، پوشش کانال ها و احیاء و مرمت قنوات توانسه ایم سالیانه از مصرف بیش از 2 میلیارد متر مکعب آب یا تبخیر و هدر روی آن در بخش کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی" تثبیت اشتغال را از دیگر مزایای استفاده از این روش ها عنوان کرد و اظهار داشت: این راهکارها باعث شده اند تا کشاورزی از یک حرفه سخت و طاقت فرسا به یک فعالیت علمی و دوست داشتنی تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در تشریح وضعیت خاک زراعی استان نیز گفت : حفاظت و بهره برداری بهینه از خاک مستلزم افزایش شناخت و اگاهی همه بهره برداران در نحوه استفاده از خاک به منظور تغذیه صحیح گیاهی،افزایش عملکرد وبهبود کیفی محصولات کشاورزی می باشد.

وی" مقدار ماده آلی در خاک را قلب کشاورزی پایدار توصیف کرد و اظهار داشت : در حال حاضر با آگاهی دادن به کشاورزان در جهت عدم استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و نیز استفاده از مواد آلی (کاه و کلش، بقایای گیاهی،کود حیوانی ، کمپوست و کود سبز و...) توانسته ایم ضمن تولید محصولات سالم و با کیفیت به سمت کشاورزی پایدار نیز حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر افزایش ماده آلی خاک برروی بیش از 250 هزار هکتار از اراضی استان عملیاتی شده که امسال بیش از 50 هزار هکتار نیز اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/س



برچسب ها: صرفه جویی ، آب ، اصلاح ، خاک ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.