گزارش باشگاه خبرنگاران از تنها درياچه طبيعي شرق كشور:

تهيه و تدوين طرح تفصيلي درياچه بزنگان /بالا آمدن سطح آب درياچه بزنگان در سال 93

تنها درياچه طبيعي شرق كشور بعلت كاهش چشمگير سطح آب بعلت بارندگي هاي كم و كم شدن آب چشمه هاي جوشان اطراف درياچه باعث شده است چشم به تدبيرهاي دولت تدبير و اميد در سالهاي آتي داشته باشد.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از مشهد؛ از سرخس درياچه بزنگان يك اثر طبيعي با چشم انداز زيبا در 80 كيلومتري شهرستان سرخس و با وسعت پهناي آبي 52 هكتار در جنوب رشته كوههاي هزار مسجد واقع شده است كه محل توريستي و تفريحي از يك سو و ميزبان پرندگان مهاجر از سوي ديگر مي باشد.

متاسفانه با توجه به خشكسالي هاي اخير در شهرستان مرزي سرخس آب اين درياچه كاهش چشمگيري داشته است و اين باعث شده است تنها درياچه طبيعي شرق كشور چشم به تدبيرهاي دولت تدبير و اميد در سالهاي آتي داشته باشد.

در اين خصوص گفتگوي اختصاصي با محمد جواد عليپور رئيس اداره محيط زيست سرخس انجام شده است كه در ادامه به مصاحبه با اين مسئول شهرستاني مي پردازيم:

آخرين وضعيت درياچه بزنگان به چه صورت است؟

متاسفانه طي سالهاي اخير بعلت كم شدن و خاموش شدن چشمه هاي جوشان اطراف درياچه و بارندگي هاي كم شاهد كاهش چشمگير سطح آب اين درياچه بوده ايم كه خوشبختانه بارندگي هاي خوب سال گذشته و بهار سال جاري ، سيلابها و آب مازاد كشاورزان توابع درياچه باعث شده است سطح آب بين 5/1 تا 2 متر بالا بيايد كه اميد است اين امر تداوم داشته باشد.

چه راهكارهاي در خصوص بالا آمدن سطح آب اين درياچه ارائه شده است؟

دو راهكار ارائه شده است

راهكار اول: در قسمت غرب و در فاصله 1400 متري درياچه بندي معروف به بند كال سرخ وجود دارد كه بزرگترين حوزه آبريز مجاور درياچه است و مي توان با مرمت و بازسازي آن سيلاب هاي فصلي به داخل آن را مهار كرد تا از طريق كشيدن كانال به سمت درياچه اين سيلاب ها هدايت شود البته جوري بايد برنامه ريزي شود كه باعث ايجاد لاي در درياچه نگردد.

راهكار دوم: كمك گرفتن از كشاورزان صاحب نصب جهت هدايت آب كشاورزي آنها در فصولي كه به آب نياز ندارند كه از طريق لوله مي توان آب مازاد آنها را به سمت درياچه هدايت كرد كه اين امر همت مسئولين شهرستان و استان را مي طلبد.

كارهاي انجام شده حوزه محيط زيست درياچه بزنگان در سال 93 به چه صورت بوده است ؟

طرح تفصيلي درياچه بزنگان بعنوان يك اثر طبيعي توسط كارشناسان امر تهيه و تدوين شده است و براي تاييد و تصويب به مسئولان امر ارجاع داده شده است كه پس از تاييد افق روشني را براي درياچه بزنگان درپيش دارد.

رئيس اداره محيط زيست سرخس در خصوص اينكه اين درياچه اثر ملي مي باشد و رديف اعتبار ملي بايد داشته باشد گفت: در سال گذشته 125 ميليون تومان براي احياي تالاب ها در خراسان رضوي تخصيص داده شده است كه مديركل محيط زيست خراسان همه اين اعتبار را براي جلوگيري از كاهش آب اين درياچه به اين اثر ملي اختصاص داده كه توسط اداره شهرستان جذب شده است.

محمد جواد عليپور در پايان از تلاشهاي فرماندار سرخس ، بخشدار مرزداران ، دهيار و اعضاي شوراي اسلامي بزنگان در خصوص اين درياچه تشكر كرد و ابراز اميدواري كرد با افزايش نزولات آسماني ، كمك كشاورزان بزنگان و تدابير دولت تدبير و اميد شاهد بالا آمدن سطح آب اين درياچه در سالهاي آتي باشيم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.