متن گزارش سالانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در روسیه

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضع حقوق بشر در روسیه اعلام کرد : فدراسیون روسیه از یک سیستم سیاسی بسیار متمرکز و دیکتاتوری تحت کنترل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برخوردار است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش آمده است: روسیه دارای دو مجلس ، یکی دومای دولتی و دیگری شورای فدراسیون است اما هیچکدام از آنها مستقل از دستگاه اجرایی نیستند. انتخابات دومای دولتی در سال 2011 و انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 روسیه با اتهاماتی درخصوص مداخله دولت و دستکاری در روند انتخابات همراه بود.
نیروهای امنیتی به طور کلی به مقامات کشوری گزارش می دهند اما در بخش هایی از شمال قفقاز به ویژه داغستان و قره باغ ، مقامات کشوری بر نیروهای امنیتی کنترل کامل ندارند.
نیروهای امنیتی روسیه ماه فوریه به طور غیر قانونی وارد شبه جزیره کریمه در اوکراین شدند و سپس این منطقه را به اشغال خود درآوردند. روسیه ماه مارس شبه جزیره کریمه را به خود ضمیمه کرد. جامعه بین المللی اشغال شبه جزیره کریمه را محکوم و از به رسمیت شناختن الحاق آن به روسیه خودداری کرد. دولت روسیه همچنین به نیروهای جدایی طلب طرفدار مسکو در دونتسک و لوگانسک در زمینه آموزش ، تجهیز و تامین تدارکات کمک کرد. ناظران بین المللی و سازمان های غیر دولتی مدافع حقوق بشر می گویند جدایی طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس و مقامات اشغالگر روس در کریمه مسئول کشته و زخمی شدن هزاران غیر نظامی و نقض گسترده حقوق بشر در این منطقه هستند.
درگیری ها در اوکراین همچنین منجر به هرج و مرج و بی قانونی گسترده در مرز این کشور با روسیه شده است.

مهم ترین مشکلات در زمینه حقوق بشر در روسیه شامل موارد زیر است :

1 ) محدودیت در زمینه آزادی بیان ، برگزاری تجماعت : دولت سوریه به طور روزافزون اقداماتی را برای سرکوب مخالفان انجام می دهد. دولت روسیه قوانین سرکوبگرانه جدیدی را تصویب کرده و از این قوانین به طور نظام مند در آزار و اذیت ، بی اعتبار کردن ، پیگرد قضائی ، زندانی کردن ، بازداشت و جریمه کرن افراد و شرکت هایی استفاده می کند که از منتقدان دولت به شمار می روند. سازمان های غیر دولتی ، رسانه های مستقل ، وبلاگ نویس ها و مخالفان سیاسی از گروه هایی هستند که اغلب با این سرکوب ها روبرو می شوند. همچنین افراد و سازمان هایی که از دولت اوکراین حمایت می کنند یا مخالف فعالیت های دولت روسیه در اوکراین هستند هدف اینگونه اقدامات سرکوبگرانه هستند.
2 ) پیگرد قضائی با انگیزه سیاسی : مقامات روسی به دلایل سیاسی اجازه نمی دهند متهمانی که پس از اعتراض سال 2012 علیه پوتین بازداشت شدند از یک روند محاکمه عادلانه برخوردار شوند. دولت روسیه برخی از سازمان های غیر دولتی را جریمه می کند و نام آنها را در فهرست « عوامل خارجی » ثبت می کند تا این سازمان ها بدنام شوند. مقامات روسیه همچنین از محاکمه عاملان مرگ روزنامه نگاران برجسته ، فعالان و افشاگران خودداری می کنند.
3 ) تبعیض قومی ، نژادی ، مذهبی و جنسی دولت روسیه علیه اقلیت ها : دولت همچنان به تبعیض علیه همجنس بازهای زن و مرد و همچنین افراد دو جنسی ادامه ، اقلیت های قومی و مذهبی و کارگران مهاجر ادامه می دهد.

« احترام به تمامیت افراد ازجمله آزادی »

الف - محروم سازی خودسرانه و غیر قانونی از زندگی
گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه دولت روسیه یا عوامل آن مرتکب قتل های غیر قانونی یا خودسران می شوند. در شمال قفقاز ، همه مقامات و هم ستیزه جویان محلی قتل هایی فرا قضایی انجام داده اند.
مسئولین زندان و پلیس با افراد بازداشت شده برخورد فیزیکی می کنند که در برخی موارد منجر به مرگ شده است. بنا بر برخی گزارش های منتشر شده از رسانه های محلی و سازمان های حقوق بشر بین المللی ، اینگونه برخوردهای فیزیکی توسط مسئولین زندان و افسران پلیس عادی به ویژه پیش از محاکمه و در مراکز بازداشت انجام می شود.
در برخی موارد ، شکنجه افراد که در بازداشت پلیس بوده اند منجر به مرگ شده است اما افسرانی که در این مسئله دست داشته اند اغلب مجازات نشده اند.
سازمان دیده بان حقوق بشر 24 دسامبر در گزارشی اعلام کرد مقامات در نالچیک از تحقیق درباره شکنجه 12 فرد متهم به اقدامات تروریستی خودداری کرده اند. بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل و همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر ، این افراد به منظور گرفتن اعتراف به زور شکنجه شده اند.
ب ) ناپدید شدن
ناپدید شدن های اجباری همه به دلایل سیاسی و هم مالی همچنان در شمال قفقاز ادامه دارد. گفته می شود نیروهای امنیتی مسئول ربوده شدن و ناپدید شدن پناهجویان از آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان و تاجیکستان هستند.
پ ) شکنجه و دیگر اقدامات ظالمانه و بیرحمانه
اگرچه قانون اساسی روسیه چنین اقداماتی را ممنوع کرده است اما گزارش های موثق متعددی منتشر شده است که نشان می دهد نیروهای مجری قانون از شکنجه و اقدامات خشونت آمیز برای اعتراف گرفتن از مظنونان استفاده می کنند و این نیروها به طور کلی پاسخگوی اینگونه اقدامات خودشان نیستند.
همچنین گزارش هایی در مورد برخورد فیزیکی افسران پلیس با افراد مظنون وجود دارد و گفته می شود این اقدامات همواره در نخستین روزهای بازداشت انجام می شود. گزارش های گروه های مدافع حقوق بشر و افسران سابق پلیس روسیه نشان می دهد پلیس اغلب از شوک الکتریکی و خفگی علیه مظنونان استفاده می کنند.
گزارش های متعددی در مورد شکنجه توسط پلیس در جمهوری تاتارستان همچنان منتشر می شود. گزارشی در مورد مرگ سرگئی نظروف شهروند تاتار براثر شکنجه شدید و تجاوز در یک پاسگاه پلیس باعث شد توجه ها به این منطقه جلب شود.
گزارش های زیادی منتشر شده است مبنی بر اینکه پلیس در تاتارستان افراد بازداشت شده را پیش از محاکمه ، شکنجه می کند.

شرایط زندان و مراکز بازداشت
شرایط زندان ها و مراکز بازداشت در روسیه گاهی اوقات بسیار وخیم است و جان زندانیان با خطر جدی روبرو است. دسترسی محدود به خدمات بهداشتی ، کمبود مواد غذایی ، رفتار نامناسب زندانبان ها و اذحام جمعیت در زندان ها بخشی از این مشکلات است.
شرایط فیزیکی : مقامات معمولا زندانیان و افراد بازداشت شده را مراکز بازداشت مختلف ازجمله مراکز بازداشت موقت پلیس ، مراکز بازداشت پیش از محاکمه و مراکز کار اجباری نگهداری می کنند. بنابر گزارش اداره فدرال بازداشتگاه ها ، تعداد زندانیان در مراکز بازداشت و زندان ها تا یکم سپتامبر 674 هزار و 500 نفر بوده است. این آمار در پایان سال 2013 به 680 هزار و 200 نفر رسید.
بنا بر این گزارش تا یکم سپتامبر حدود 55 هزار زن در روسیه زندانی بوده اند که در پایان سال 2013 این آمار به 56 هزار و 200 نفر رسید.
گزارش ها درباره بد رفتاری مسئولین زندان ها با زندانیان همچنان ادامه دارد. 27 نوامبر یک دانشجوی 22 ساله به علت وضع وخیمی که برای او بوجود آمده بود از یک مرکز بازداشت به بیمارستان منتقل شد. این دانشجو به اتهام همکاری با تروریست بازداشت شده بود. پزشکان پس از معاینه او گفتند هنگام بازداشت به شدت و ضرب و جرح شده است.
ت ) بازداشت های خودسرانه
در حالی که براساس قانون ، بازداشت خودسرانه ممنوع شده است اما مقامات همچنان این کار را ادامه می دهند و از محاکمه و مجازات مصون هستند.
نقش پلیس و دستگاه امنیتی
وزارت امور داخلی ، دستگاه امنیت فدرال ، کمیته تحقیق و بازجویی و اداره دادستانی کل مسئول اجرای قانون در همه سطوح دولت هستند. دستگاه امنیت فدرال مسئول تامین امنیت ، مقابله با تروریسم و همچنین مقابله با جنایات سازمان یافته و فساد مالی است.
پروسه بازداشت و چگونگی رفتار با افراد بازداشت شده
مقامات بر اساس قانون می توانند یک فرد مظنون را بدون حکم دادگاه برای مدت 48 ساعت بازداشت کنند ، در غیر اینصورت به حکم دادگاه نیاز است.
ث ) محروم شدن از محاکمه عادلانه
قانون روسیه برای یک دستگاه قضائی مستقل تهیه شده است اما قضات همچنان تحت نفوذ شاخه اجرایی ، ارتش و دیگر نیروهای امنیتی به ویژه در پرونده های حساس سیاسی و جنجالی هستند.
براساس قانون روسیه هرگونه بازداشت و بازجویی نیازمند حکم قضائی است. مقامات نیز به طور کلی این قانون احترام می گذارند اما گاهی اوقات رشوه و فشارهای سیاسی روند صدور حکم قضائی برای را تحت الشعاع قرار می دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار