پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحی مدل آزمایشگاهی کنترل تهویه مطبوع ساختمان هوشمند شدند.

مازیار نیکو فرید متخصص پروژه در گفتگو با خبرنگار فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه‌ استفاده از مدل‌های پیش ساخته و در ابعاد کوچک‌تر در عین سادگی و دقت مناسب توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است.

وی افزود: برای استفاده از این روش که بر پایه‌ی داده‌های ورودی و خروجی استوار است وجود یک سیستم الزامی است که از طریق تحریک آن بتوان رفتار آن را ضبط نمود و سپس یک الگوی مناسب ما بین ورودی و خروجی تعیین کرد که این الگو به نوعی همان مدل سیستم مورد نظر است و می‌توان از آن جهت کنترل سیستم بهره گرفت.

نیکو فرید تصریح کرد: هدف از ساخت این مدل طراحی و ساخت نمونه‌ای از یک ساختمان هوشمند مجهز به سیستم تهویه مطبوع گرمایشی با ویژگی‌های مقیاس 1010 نسبت به نمونه واقعی، قابلیت کنترل تمام تجهیزات، قابلیت پیاده سازی انواع کنترلرها، پایش تمام تجهیزات، سنسورها و وضعیت کلی مدل است.

وی اظهار داشت: با بررسی آزمایشات انجام گرفته توسط کنترلرهای بکار رفته در نرم افزار صحت عملکردی و توانایی کنترلرهای مختلف در پایداری دما مورد مقایسه قرار گرفت که در این بین کنترلر PID با دقت خوبی جهت کنترل دما در مقابل اغتشاشات ناشی از باز و بسته شدن کلر درب‌ها عمل کرد. البته بسته به نوع اغتشاشات وارد شده به سیستم افت دمایی، این افت در مقابل افت دمای روش‌های موسوم بهبود بسیار یافته است.

وی تصریح کرد: همچنین روش‌های کنترل دمای حجم ثابت و دما ثابت نیز در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و محدود بودن کنترل دمای ثابت در مواجهه با تغییرات نقطه مرجع از دمایی بالاتر به پایین‌تر مشاهده گردید و یکی از قابلیت‌های مهم این مدل طراحی آسان کنترلرهای مختلف، ایجاد اغتشاشات دمایی و اندازه گیری لحظه‌ای مصرف انرژی در محیط نرم افزار است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار