دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: روستای آق قلعه به عنوان روستای بدون دخانیات در کشور معرفی شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ آق‌قلعه یکی از روستای شهرستان سرعین بوده که قدمتی 150 ساله داشته و هیچ نوع مصرف دخانیاتی در این منطقه وجود نداشته و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد این روستا به عنوان روستای بدون دخانیات در کشور معرفی شده است.

سالم‌سازی محیط روستاها می‌تواند نقش بسزایی در مبارزه با بیماری اعتیاد داشته باشد که نقش ریش‌سفیدان، اعضای شورا و اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی در این زمینه بسیار موثر است.

مدیر عامل انجمن پیشگیری اولیه از اعتیاد فتوح اردبیل در مورد اجرای برنامه‌های پیشگیری‌محور از اعتیاد در اردبیل گفت:‌ بیش از 50 برنامه اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های مختلف شهری، روستایی، محیط‌های‌های آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و مهدهای کودک، ادارات و سایر محیط‌های اردبیل اجرا شده که براساس پایش و ارزیابی‌های انجام‌شده برگزاری این برنامه‌ها نقش و تاثیر بسزایی در پیشگیری از اعتیاد داشته است.

رقیه آذربنیاد با تشریح اینکه فعالیت‌های ورزشی نقش و تاثیر بسزایی در پیشگیری از اعتیاد دارد، بیان کرد:‌ برای اینکه بتوانیم در این حوزه به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم باید میزان آگاهی جامعه را از راهکارهای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر افزایش دهیم چرا که در این زمینه سطح آگاهی و اطلاعات مردم بسیار پایین است.

وی افزود:‌ متاسفانه در مورد پیشگیری از اعتیاد در جامعه فرهنگسازی مناسبی انجام نشده و اغلب مردم و جوانان و در برخی مواقع حتی افراد تحصیل‌کرده هنگامی که صحبت از پیشگیری از اعتیاد به میان آورده می‌شود تعریف و ذهنیت درستی از پیشگیری، لزوم یادگیری و راهکارهای آن ندارند.

مدیر عامل انجمن پیشگیری اولیه از اعتیاد فتوح اردبیل با تاکید بر جلب حمایت خیران در عرصه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر اظهار کرد:‌ ما در بخش‌های مختلف از قبیل حمایت از بیماران خاص و سرطانی، عرصه مدرسه‌سازی، مسجدسازی، کتابخانه‌سازی و بسیاری از عرصه‌های دیگر که نیازمند ورود خیران بوده‌ایم شاهد حضور و فعالیت چشمگیر خیران در سطح استان اردبیل هستیم اما متاسفانه در عرصه پیشگیری از مواد مخدر رغبت و تمایلی از سوی خیران به این عرصه ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد:‌ باید تلاش کنیم تا با اطلاع‌رسانی و آگاهسازی در زمینه لزوم پیشگیری از اعتیاد در جامعه و ورود خیران به این عرصه شاهد انجام اقدامات و فعالیت‌های گسترده در این حوزه و افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم از راهکارهای این امر مهم و خطیر باشیم.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.