همدان؛

درباره خون بند ناف چه می دانید؟

خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  از همدان؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی ومدیرعامل بانک سلولهای بنیادی خون بندناف رویان گفت: پس از تولد نوزاد خون باقیمانده در بند ناف وجفت که غنی از سلولهای بنیادی است  به عنوان یک زباله بیولوژیک دورریخته می شود.

ضرابی افزود : خون بند ناف خونی که بعد از تولد  نوزاد در بند ناف باقی می ماند ومملو از سلولهای بنیادی است. 

وی در تشریح ویژگی های خون بند ناف اظهار داشت:  سلولهای بنیادی که از بند ناف گرفته می شوند بسیار پر توان ونامیرا هستند.

وی ادامه داد: به دنبال  کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری های لاعلاج با استفاده از سلولهای بنیادی تشکیل بانکهای نگهداری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت بنحوی که امروزه بانکهای متعددی به صورت عمومی واختصاصی جهت ذخیره سازی خون بندناف در سراسر جهان راه اندازی شده است.

ضرابی درباره کاربرد خون بند ناف هم گفت: برای بیماری های تالاسمی، سرطان و بیماری های خونی کاربرد دارد و حدود 20 سال قابل نگهداری است.

ضرابی با بیان اینکه در بانک خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی  انجام می شود تا در صورت نیاز خانواده ها، آن را در آینده برای خود وی ا فرد دیگری از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار دهد ،تصریح کرد: در این بانک خانواده هایی که مایل باشند می توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی ادامه داد : تاکنون  بیش از 400هزار نمونه خون بند ناف در بیش از 100 بانک عمومی در سراسر جهان ذخیره شده است ودر کشور ما هم تعداد نمونه هایی ذخیره شده در بانک عمومی در حدود 10هزارنمونه است. 

وی در ادامه گفت : مدارک مورد نیاز جهت عقد قرارداد عبارتند از  کپی شناسنامه  زوجین؛ کپی  کارت ملی ،اصل جواب آزمایشات مادر،اصل فیش پرداخت هزینه ودو کپی از آن بعد از عقد قرار داد که توسط پدر  انجام می شود، کیت خونگیری تحویل داده شده وتوضیحات لازم توسط  پذیرش در خصوص نحوه هماهنگی با کارشناس خونگیری وآماده سازی کیت ارائه می گردد. 

ضرابی همچنین با بیان اینکه فرایند جمع آوری خون بند ناف به صورت  کاملا استریل  وبدون درد در روند زایمان مادر  صورت می گیرد  و خونگری  می تواند به صورت داخل ویا خارج رحمی  انجام شود ، تاکید کرد : در این فرآیند هیچ گونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی شود.

ضرابی خاطر نشان کرد: حجم خون جمع آوری شده می تواند حداقل  40 سی سی باشد وکل این فرایند کمتر از 5 دقیقه به طول می انجامد .

وی  خاطر نشان کرد: پس از جمع آوری خون بند ناف  کیسه خون طبق دستور العمل  ارائه شده درون  فلاسک قرار گرفته وحداکثر طی  24 ساعت  و با حفظ دمای حدود 12-15 درجه سانتی گراد  به بانک خون بند ناف منتقل  می شود.

 ضرابی با بیان این مطلب که  این نمونه دریافت شده ابتدا از نظر حجم وتعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته اگر حجم آن حداقل 40سی سی  باشد  وارد آزمایشگاه پردازش سلولی می شود، ادامه داد: در غیر این صورت با قرار داد فسخ شده وطبق قرار داد هزینه عودت می شود وبر روی نمونه هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی و سنجش کلنی وفلوسیتومتری انجام شده و نهایتا در شرایط دمایی منفی 196 درجه سانتیگراد در تانک های مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: همدان ، خون ، ناف ، بند ، جفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.