وزیر آموزش و پرورش گفت: اولا آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است، نه هزینه‌ای، ثانیا سهم بودجه آموزش و پرورش در سال 92، 93 و 94 به ترتیب از کل بودجه کشور، 9.1 درصد، 10.7، 11.2 درصد بوده که این نشان می‌دهد در 22 ماهه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 2.1 درصد رشد داشته است.

نقشه راه سند تحول را تهیه کردیم/ رشد 2.1 درصدی بودجه آموزش و پرورش در 22 ماهه اخیر

به گزارش خبرنگار

 مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران 

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) که به منظور استیضاح وی برگزار شده است، در دفاع از خود گفت: آموزش و پرورش فصل مشترک دولت و ملت است و این وزارتخانه 40 میلیون مخاطب مستقیم، 13 میلیون دانش‌آموز، 26 میلیون اولیاء و 1 میلیون فرهنگیان دارد.

وی افزود: به تعبیر دیگر باید گفت که مخاطب آموزش و پرورش همه جامعه هستند، آموزش و پرورش با 105 هزار مدرسه، در 752 منطقه آموزشی، با داشتن بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی بزرگترین نهاد کشور است و در همه جا حضور دارد.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اقتصاد آموزش و پرورش، تصریح کرد: اولا آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است، نه هزینه‌ای، ثانیا سهم بودجه آموزش و پرورش در سال 92، 93 و 94 به ترتیب از کل بودجه کشور، 9.1 درصد، 10.7، 11.2 درصد بوده که این نشان می‌دهد در 22 ماهه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 2.1 درصد رشد داشته است.

فانی گفت: رشد بودجه آموزش و پرورش در فاصله سالهای 92، 93 و 94 از 5.3 درصد رشد در سال 92، به 24.1 درصد در سال 94 افزایش داشته و این غیر از 1350 میلیارد تومانی است که دولت برای اجرای رتبه‌بندی مصوب کرده است و اضافاتی که مجلس در زمان تصویب بودجه داشته است.

فانی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش به دنبال مطالبه مقام معظم رهبری نقشه راه اجرای سند تحول را آماده کرد و در اسفندماه سال گذشته آنرا به اتمام رساند که این نقشه مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش خواهد بود.

وی در ادامه افزود: 40 راهکار از 121 راهکار سند تحول در قالب 99 برنامه در آموزش و پرورش تاکنون اجرا شده است .

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در راستای انسداد مبادی بیسوادی تحت پوشش دانش‌آموزان ابتدایی توانستیم از 97.7 در سال 91_90 آنرا به 98.5 درصد در سال جاری برسانیم و همچنین ما در کشور 110 مدرسه تک‌دانش‌آموزه و 4 هزار و 800 مدرسه زیر 5 دانش آموز داریم که نشان می‌دهد این وزارتخانه برای اجرای آموزش هزینه‌های بالایی را انجام می‌دهد.

فانی ادامه داد: برای اولین بار آئین‌نامه مدارس عشایری و محروم به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و همچنین ساماندهی نیروی انسانی قولی بود که من به مجلس داده بودم نیز با انتخاب وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در جشنواره بهورزی در کشور عملی شد.

وی در ادامه افزود: کاری که به تبع ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش انجام شد، 1000 میلیارد تومان صرفه‌جویی درپی داشت که از قبل آن اقداماتی را برای فرهنگیان و کیفیت بخشی آموزش انجام دادیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در حوزه تامین و تربیت نیروی انسانی اکنون 64 هزار و 600 دانشجو_ معلم در 98 پردیس و دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل‌اند و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان نیز تدوین شده است.

فانی گفت: توانستیم تدوین برنامه جامع 10 ساله منابع انسانی را به سرانجام برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش و با توجه به جلسه غیرعلنی هفته گذشته باید بتوانیم راهکارهایی برای بهبود معیشت، رتبه‌بندی، بیمه طلایی، اصلاح قوانین مورد نیاز برای سند تحول و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزشی، پیگیری تحقق درآمدی آموزش و پرورش، تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی، تدوین بسته اجرایی برای رسیدگی بیشتر به دانش‌آموزان محروم و همچنین تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی در بودجه آموزش و پرورش بیابیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه دفاعیات خود در صحن علنی مجلس گفت: در رابطه با گزارش عملکرد 22 ماهه وزارت آموزش و پرورش، توفیقاتی بدست آورده‌ایم که حاصل تلاش‌های فرهنگیان، معلمان و کسانی که در سطوح آموزشی انجام وظیفه می‌کنند، بوده است.

وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که آموزش و پرورش در حال حاضر با آن مواجه است، برای 22 ماهه اخیر نیست و این مشکلات به ما به ارث رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیش از 98 درصد اعتبارات، اعتبارت پرسنلی است و ما هیچ نقشی در این اعتبارات نداریم، در بسیاری از مناطق ما با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم و در برخی از مناطق نیز با کمبود نیروی انسانی.

فانی تاکید کرد: از روزی که بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش به این وزارتخانه آمدن حتی یک نفر را هم استخدام نکرده‌ام که به بودجه پرسنلی وزارت‌خانه فشار بیاورد.

وی افزود: ما در این دولت تلاش کردیم که از طریق خرید خدمات آموزشی هزینه آموزش را متعادل کنیم و به اقتصاد آموزش و پرورش عنایت خاصی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تبعیض‌ها از بین برود، گفت: تبعیض چیزی نیست که در این دولت به وجود آمده باشد، سالهاست که وجود دارد و بنده به عنوان وزیر در جهت به حداقل رساندن آن تلاش می‌کنم.

فانی با اشاره به اعتراضات فرهنگیان، خاطرنشان کرد: مدیران آموزش و پرورش با حضور خود در صحنه‌های اعتراض‌آمیز مدنی معلمان تلاش کردند که این حرکت را به آرامش تبدیل کنند، پیام معلمان به دولت منتقل شد و سال گذشته طرح رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت تصویب شد.

وی اضافه کرد: رتبه‌بندی معلمان شروع خوبی است، اما کافی نیست، لذا باید بتوانیم منابع آموزش و پرورش را رشد دهیم. این طرح به عنوان یک شروع برای کاهش تفرقه می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار