روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران نشان دهنده انحراف آمریکا از مواضع گذشته اش در این زمینه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران نشان دهنده انحراف آمریکا از مواضع گذشته اش در این زمینه است.
این روزنامه در تحلیلی به قلم مایکل ویلنر نوشت:
با وجود گزارش ها درباره این که واشنگتن در این هفته امتیاز مهمی به ایران داده است، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند جایگاه کلیدی برای خود در مذاکرات هسته ای مشخص کند. 
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت دنیا تقریبا از ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران اطلاع دارد و به همین علت مذاکره کننده ها بر روی وادار کردن تهران به اعلام برنامه های خود از یک زمان مشخص تمرکز ندارند.
به طور گسترده این اظهارنظر به عنوان انحراف از اظهارات گذشته مقامات کلیدی آمریکا در سال های گذشته تفسیر شد. وی و اوباما در گذشته گفته بودند ایران باید در صورت هرگونه توافقی همه فعالیت های هسته ای نظامی خود را کنار بگذارد و به طور رسمی به ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران اشاره کرده بودند.
کری در نخستین جلسه استماع به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن به دنبال اعتراف گیری از ایران نیست اما آمریکا هرگز درباره موضوع ابعاد نظامی هسته ای ایران سازش نکرده است و نمی کند.
جان کربی در اولین اظهار نظر خود به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به رسانه ها گفت« نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران - در گذشته و حال- باید قبل از هرگونه توافقی برطرف شود و ادعاها درباره تغییر موضع امریکا را در این باره به طور کامل رد کرد.
به نوشته این روزنامه، سالها است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال دسترسی و بازرسی ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران است. در برخی موارد آژانس خواستار دسترسی به سایت هایی است که جمهوری اسلامی آنها را تاسیسات نظامی می نامد. 
ایران می گوید همه درخواست ها برای دسترسی به سایت های نظامی خود را رد خواهد کرد و بر ضرورت محافظت از اسرار کشور و تمامیت ارضی خود به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل تاکید دارد.
کربی تاکید کرد« تحریم ها تنها زمانی لغو خواهند شد که همه آن گام ها برداشته شود». 
از طرف دیگر مرحله بندی شدن کاهش تحریم ها یکی از دشوارترین موضوعاتی بود که مذاکره کننده ها تصمیم گرفتند پس از توافق چارچوب آن را حل و فصل کنند. در دوم آوریل مذاکره کننده ها درباره چارچوب توافق در لوزان سویس توافق کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار