سناتور کورکر به وزیر خارجه آمریکا توصیه کرد به منظور دستیابی به یک توافق بهتر در مذاکرات هسته ای با ایران ضرب الاجل قریب الوقوع را نادیده بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نوشته شماره امروز روزنامه واشینگتن پست در اینترنت، سناتور جمهوری خواه باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز چهارشنبه گفت از جان کری وزیر خارجه خواسته است اگر دستیابی به توافقی محکمتر (با ایران) تمدید مذاکرات هسته ای را ایجاب می کند، ضرب الاجل قریب الوقوع را نادیده بگیرد.

کورکر به عنوان چهره اصلی در طرح یک لایحه توافقی که مورد پذیرش کاخ سفید و منتقدان توافق ایران در کنگره قرار گرفت، گفت چهارشنبه بعد از ظهر با کری گفتگوی تلفنی داشت،‌ یعنی یک روز پس از آنکه کری گفت آمریکا اصرار خاصی براین مسئله ندارد که ایران گزارش کاملی از همه تحقیقات هسته ای سری گذشته اش ارائه دهد.

کورکر گفته است: به نظر وی دولت اوباما در تعجیل برای حصول توافق تا ضرب الاجل سی ام ژوئن در مواضعش نرمش نشان می دهد.

کورکر گفت به کری گفته است: «سی ام ژوئن یک ضرب الاجل صوری است. اگر دستیابی به یک توافق مناسب مستلزم مدت زمانی طولانی تری است، پس اینکار را بکنید. به جوانب کار لطمه نزنید. من به روند کار گروه واقفم، وقتیکه به پایان مدت مقرر برای حصول توافق نزدیک می شوید و معاونانتان سعی در پیشبرد آن چیزی دارند که قرار است یک میراث مهم باشد، معلوم است چه تاثیری بر امور خواهد داشت. اما لطفا این رویه را متوقف کنید.»

واشینگتن پست در ادامه می نویسد: اما تمدید طولانی مدت ضرب الاجل می تواند مشکلاتی برای دولت اوباما ایجاد کند. کنگره سی روز برای بازنگری در هر توافقی و،‌ در صورت نظر قانون گذاران، رای دادن به قطعنامه ای در رد آن فرصت دارند. اگر آنها آن توافقنامه را پس از ده ژوئیه دریافت کنند، دوره بازنگری به شصت روز افزایش می‌یابد.

اما اظهارات کورکر نگرانی های فزاینده در کنگره درباره مذاکرات با ایران برای مهار برنامه هسته ای آنرا در ازاء لغو تحریم ها برجسته می‌سازد.آمریکا یکی از شش قدرت مذاکره با ایران است و کری نقش اصلی را در مذاکراتی داشته است که به چارچوبی برای یک توافق موقت انجامیده است.

اظهارات روز سه شنبه کری از طریق ویدئو کنفرانس در بوستون ظاهرا حاکی از آن بود که آمریکا ممکن است با لغو تحریم ها قبل از حل همه مسائل معوقه توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کند. اما روز چهارشنبه جان کربی سخنگوی کری گفت که اظهارات وی مورد سوء‌ تعبیر قرار گرفته است و آمریکا قبل از میسر شدن همه دسترسی های مورد نظر آی ای ئی ای، با لغو تحریم ها موافقت نخواهد کرد.

کورکر گفت: سخنانی شبیه اظهارات کری را طی یک سری گزارشهای مقامات دولت اوباما طی ماه گذشته شنیده است. کورکر نامه های «تندی» به دولت اوباما نوشته است با این امیدکه با اتخاذ مواضعی سخت در هیچ زمینه ای کوتاه نیاید.

وی ادامه داد: «آنها بر این مسئله تاکید دارند که نمی خواهند با وادار کردن ایران به شفاف سازی به غرور ملی آن لطمه بزنند.»

وی به طعنه گفت:‌ «مرا دست می اندازید؟»

اما کورکر گفت وادار ساختن ایران به تشریح فعالیت‌های تسلیحاتی سری اش را یک مسئله مهم می داند تا کارشناسان هسته ای بتوانند ارزیابی بهتری از توانایی بالقوه این کشور برای ساخت تسلیحات هسته ای داشته باشند.

وی گفت: همه کارشناسان بر اهمیت در اولویت قرار دادن این مسئله تاکید دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار