استیضاح وزیر آموزش و پرورش پس از بحث و بررسی زیاد در کمیسیون آموزش و تحقیقات و جلسه غیرعلنی مجلس، قرار است چهارشنبه (3 تیر) آغاز شود.

خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران: طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (سه‌شنبه، 19 خرداد) با امضای 64 تن از نمایندگان در صحن علنی اعلام وصول شد.

هیئت‌رئیسه مجلس به استناد ماده 222 و 223 آیین‌نامه داخلی و اجرای اصل 89 قانون اساسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

محورهای استیضاح فانی به شرح زیر است: 

1-ناتوانی وزیر در جلب توجه جامعه به آموزش و پرورش

2- ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به نقش آموزش و پرورش

3- ناتوانی وزیر در جذب و اختصاص منابع مالی برای هزینه های مورد نیاز مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان برخلاف اصل 30 قانون اساسی.

4-  ناتوانی وزیر در جلب توجه عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم  که سرانه فضای آموزشی آن به مراتب از سطح متوسط کشور کمتر است.

5- ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت در جهت تأمین معیشت معلمان و بازنشستگان که به مراتب از سرانه کشور کمتر است.

6- ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت در حذف تمایزها در حقوق و امتیازات فرهنگیان نسبت به کارکنان سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش حساسیت شغلی کمتری دارند. 

7- نبودن اقدامی جدی و موثر وزیر در تدوین نقشه راه، و نداشتن راهکار و برنامه‌‌ریزی عملیاتی برای سند چشم‌انداز تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم اعلام در برنامه پیشنهادی خود هنگام گرفتن رأی اعتماد

8-  نداشتن رویکرد جدی و برنامه محور در خصوص دانشگاه فرهنگیان با توجه به اهداف بلندمدت این دانشگاه

9- نداشتن برنامه مدون موثر و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقاء بهره‌وری برنامه‌های آموزش و پرورش و کیفیت بخشی در محتوای آموزشی و استقرار و توسعه آموزش و پرورش به ویژه در مدارس شبانه‌روزی، چند پایه، پیش دبستانی، در مناطق محروم، روستایی و عشایری ومرزی.

10- نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و فعالیت‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقاء کیفی نیروی انسانی.

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس، "چهارشنبه 27 خرداد را روز بررسی استیضاح فانی اعلام کرده بود، اما برخی نمایندگان، با استناد به آیین نامه جدید، برگزاری جلسه استیضاح را برای دو هفته آتی برآورد کردند.

"علیرضا منادی‌سپیدان" عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: به اشتباه و خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس زمان استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک‌ هفته بعد خوانده شد که طبق ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس پس از تقدیم طرح استیضاح به هیات رئیسه، این هیات موظف است آن را به کمیسیون تخصصی ارایه دهد.

نماینده تبریز و اسکو تصریح کرد:‌ اکنون کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارد تا از فانی و استیضاح‌کنندگان دعوت کرده و مواد استیضاح را بررسی کند.

وی ادامه داد: اگر پس از یک هفته تعداد امضاکنندگان نامه استیضاح به زیر۱۰ نفر رسید، استیضاح ملغی می‌شود، اما در صورت عدم انصراف استیضاح‌کنندگان، در اولین جلسه علنی مجلس این موضوع مطرح می‌شود و وزیر آموزش و پرورش موظف است ظرف 10 روز در صحن علنی حاضر شود. (متن کامل خبر را اینجا ببینید)

اما گویا استیضاح وزیر آموزش و پرورش به این راحتی‌ها انجام نخواهد شد، چرا که روز چهارشنبه (20 خرداد)حجت الاسلام ابوترابی‌فرد در صحن علنی مجلس این موضوع را فعلا کان لم یکن اعلام کرد. 

(متن کامل خبر را اینجا ببینید)

"غلامعلی حداد عادل" عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به قصد نمایندگان از استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظر من استیضاح حق نمایندگان است اما همه باید دقت کنند این حق را زمانی که مصلحت است استفاده کنیم.
  
وی افزود: ممکن است برخی از نمایندگان به این نتیجه رسیده باشند که وقت استفاده از این حق فرا رسیده باشد و برخی نظری مخالف این داشته باشند.  
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا شما در زمان فعلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مصلحت می دانید گفت: من این استیضاح را به مصلحت نمی‌دانم.

در آستانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، جلسه غیرعلنی مجلس صبح(سه‌شنبه 26 خردادماه) با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه سه‌شنبه (26 خرداد ماه) خانه ملت را برعهده داشت گفت: در جلسه غیر علنی به منظور بررسی استیضاح فانی امروز تصمیم گرفته شد کارگروهی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای بررسی دقیق دغدغه‌های فرهنگیان و همچنین ارائه راهکار مناسب برای این مشکلات تشکیل شود.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده اصفهان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ در تشریح نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس که به منظور بررسی استیضاح فانی با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: جلسه غیر علنی مجلس به منظور بررسی استیضاح فانی با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و شخص وزیر مربوطه برگزار شد که بنده فکر می‌کنم جمع بندی قابل توجهی نداشت.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه (26 خرداد ماه) گفت: بانوجه به اینکه بر اساس ماده 233 آئین‌نامه داخلی مجلس روز یکشنبه (24 خردادماه) در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به بحث گذاشت، اگرچه تعدادی از استیضاح‌کنندگان امضای خود را پس گرفتند، اما تعداد استیضاح‌کنندگان به زیر 10 نفر نرسیده، بنابراین مسئله استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌شود.وی افزود: جلسه استیضاح فانی هفته آینده چهارشنبه 3 تیرماه برگزار خواهد شد.

با وجود اینکه نائب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه استیضاح وزیر آمورزش و پرورش را چهارشنبه 3 تیر ماه اعلام کرد اما 15 نماینده در نامه‌ای به هیئت‌رییسه مجلس امضای خود را برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش پس گرفتند. 

در پایان باید گفت که آیا با توجه به توصیه بزرگان مجلس مبنی بر اینکه این استیضاح به صلاح نیست و همچنین با همه کش و قوس‌هایی که برای برگزاری استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش، به وجود آمد، آیا سرانجام جلسه استیضاح این وزیر برگزار خواهد شد؟


گزارش از سارا عینی
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
وزیر باید استیضاح بشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
الان چه وقت استیضاح وزیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
استیضاح.................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
سلام نمیدونم استیضاح بشه خوب یا نه ایشاا.. خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
با سلام. به نظرم استیضاح بشه بهتر تا حالا کاری برای فرهنگیان نکرده به دغدغه فرهنگی ها رسیدگی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
اينا كه دليل استيضاح نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
بی برنامگی و عدم رسیدگی به کارکنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
استیضاح کنید.
United States of America
علی شیخی
۱۳:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
هیچ وقت مصلحت نیست به معیشت معلم رسیدگی بشه. ..
Iran (Islamic Republic of)
شهره
۱۲:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
با سلام لطفا استیضاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۱۱:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
نمایندگان مجلس ووزیر ودولت لطفا به حق معلمان رسيدگي شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
مدیران کل آقای فانی حد اقل در استانی که ما از نزدیک مشاهده می کنیم (همدان) به شدت جناهی عمل می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
به نظر من این بند باید به علت استیضاح اضافه بشه
ناتوانی در اعلام شرایط ازمون استخدامی اموزش و پرورش
Iran (Islamic Republic of)
هه ژار
۰۹:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
استیضاح بشن بهتره! راستی اون طرح دو فوریتی نماینده خلخال برای افزایش حقوق معلما چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
استيضاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
آقای فانی به جای دفاع از حقوق فرهنگیان فقط کورکورانه از نوبخت حمایت میکنه...
آخرین اخبار