رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبری و با توجه به تأکید بر اولویت پیشگیری بر درمان، گسترش مراقبت‌های اولیه بهداشتی را در دستور کار قرارداده‌ایم.

ناصر کلانتری، رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در خصوص اقدامات حوزه بهداشت در راستای سیاست‌های ابلاغی اظهار داشت: با توجه به تکالیف بالا دستی در کشور که برای وزارت بهداشت و درمان تعیین شد. مانند سند چشم‌انداز، برنامه 5ساله و به‌ ویژه سیاست‌های ابلاغی در امر سلامت و با توجه به اسناد بالا دستی جهانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل در شرایط تغییرات آب‌وهوایی و شهر نشینی و روستا نشینی تدوین شده، برنامه‌هایی در حوزه بهداشت در دست اقدام است.

وی به اهم این برنامه‌ها اشاره داشت و گفت: خدمات ارتقایی سلامت، خدمات پیشگیری از بیماریها و خدمات غربالگری در برنامه طرح تحول نظام سلامت گنجانده شده‌ است.

کلانتری گفت: برنامه‌ی تحول در حوزه بهداشت شامل گسترش مراقبت‌های اولیه‌ بهداشتی در نقاط حاشیه‌ای و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر است که جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر را شامل می‌شود.

کلانتری به برنامه‌هایی با محوریت بهداشت فردی اشاره داشت و گفت: بکار گذاشتن کاردان یا کارشناس مراقب خانواده که در چند حوزه آگاهی دارد با تمام خدمات مراقبت اولیه سلامت از جمله این اقدامات است. و وظایفی مثل سر شماری مردم، دسته بندی گروه‌های سنی و جنسی ، ارائه مراقبت اولیه سلامت به هر گروه سنی مطابق دستورالعمل ملی تحت عنوان بسته برای ارتقاء خدمات پیشگیرانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر وظایف کاردان‌ها و کارشناسان مراقب خانواده، ارائه خدمات پیشگیرانه مثل کنترل آب سالم، پرهیز از رفتار‌های پرخطر و... است.

کلانتری به حوزه غربالگری اشاره داشت و گفت: در کنار اقدامات پیشگیرانه، غربالگری جامعه بر اساس سن و بیماری‌های شایع در آن سن انجام می‌گیرد. که در گروه‌های سنی مختلف و در مردان، زنان و میانسالان بطور جداگانه اقدامات غربالگری انجام می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.