تشریح ویژه برنامه های ماه رمضان در خانه هنرمندان؛

افتتاح خانه شماره 2 هنرمندان با هزینه 6 میلیارد/ضیافتی برای رایزنان فرهنگی کشورهای مسلمان

در ماه مبارک رمضان، خانه هنرمندان از ابتدای این ماه با برگزاری نمایشگاه، نمایش فیلم های شاد و خانوادگی میزبان علاقه مندان و روضه داران است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در نشستی که امروز در خانه هنرمندان برگزار شد، مجید سرسنگی مدیر این مجموعه از ویژه برنامه های خانه هنرمندان برای ماه رمضان خبر داد.

وی در آغاز ضمن عرض سلام و تبریک پیشاپیش برای رسیدن این ماه، گفت: ماه رمضان از جمله زمان هایی است که از ارزش های فرهنگی بالایی برخوردار است و میشود جوهره فرهنگ اسلامی را در این ماه مشاهده کرد؛ مفاهیمی چون عدالت، انصاف، توجه به دوستی و مهربانی و... در این ماه قابل مشاهده هستند و وجود چنین ارزش هایی باعث میشود ما در حوزه فرهنگ و هنر همیشه ماه رمضان را به عنوان زمانی مهم در کارهای خود در نظر بگیریم و برنامه های متنوعی را در آن قرار دهیم.

وی در ادامه با ارائه گزارشی به این برنامه ها افزود: یکی از برنامه های خوبی که در این چند سال برگزار میشود، نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی است که مجموعه ای از پوسترها و آثار گرافیک در همین حوزه هستند. این نمایشگاه از اول تا پایان ماه رمضان در گالری ممیز برپا خواهد بود و علاقه مندان به آثار گرافیک میتوانند برای بازدید حضور بهم رسانند.

*نمایش فیلم های کمدی و خانوادگی
مدیر عامل خانه هنرمندان افزود: در حوزه فعالیت های سینمایی در طول این ماه غیر از شب های قدر در سالن استاد شهناز فیلم های شادی را برای نمایش انتخاب کرده ایم، چرا که غیر از شهادت امام علی (ع)، ماه رمضان ماه شادی مومنان و سرور کسانی است که پای در راه اخلاق و معنویات گذاشته اند و ما سعی کردیم متناسب با این ماه برنامه های شاد از جمله فیلم های سینمایی که در ژانر خانوادگی و کمدی هستند را تدارک ببینیم.

سرسنگی تصریح کرد: از برنامه هایی که در چهار سال گذشته ما مفتختر به برگزاری آن هستیم، ویژه برنامه شب های قدر در سه شب 19، 21 و 23 است که در فضای بیرونی این خانه انجام میشود و شامل مناجات خوانی، سخنرانی، مداحی، نقالی و مراسم اصلی شب های قدر به همراه پذیرایی از حاضران میباشد.

*میهمانی از ایتام و بی سرپرستان
وی افزود: بعد از این شب ها نیز در 24 ماه رمضان (20 تیر ماه) با هماهنگی سازمان بهزیستی میزبان تعدادی از جوانان و نوجوانانی هستیم که تحت پوشش این سازمان و عمدتا فاقد سرپرست هستند و ما به سهم خودمان یک شب را به این عزیزان اختصاص دادیم تا میهمان خانه هنرمندان باشند تا برنامه هایی که برای آنها تدارک داده ایم، دیدن کنند.

*ضیافتی با هدف بی اثر کردن تبلیغات دشمنان
مدیر عامل خانه هنرمندان عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم، ضیافت افطاری با حضور سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای مسلمان است که در 26 ماه رمضان برای اولین بار در این خانه برگزار میشود، زیرا یکی از جهت گیری هایی که خانه هنرمندان در این سال ها داشته است، برقراری ارتباط با کشورهای مختلف و تلاش برای این که هم بتوانیم هنر کشورهای دیگر را در ایران مطرح کنیم و هم هنرمندانی که از خارج از کشور می آیند، با فرهنگ و مردم ما آشنا شوند و واقعیت هایی که در کشور اسلامی هست را در کشور خود مطرح کنند تا به نوعی بتوانیم تبلیغات مخرب دشمنان خود را نسبت به جامعه اسلامی بی اثر کنیم.

سرسنگی گفت: هرچند که بعضی افراد معتقدند این کار نباید انجام شود ولی ما تا الان با کشورهای غیر مسلمان ارتباطات خوبی داشتیم، در صورتیکه جز با بعضی از کشورهای مسلمان برنامه ای نداشته ایم. گفتگوی با سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای مسلمان هدف این ضیافت افطاری است، تا در آینده بابی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری باز کنیم.

وی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به همایش قرآن و هنر افزود: امسال دوره دوم این همایش از 21 تیر (25 ماه رمضان) با رونمایی از کتاب دور اول این همایش برگزار میشود. این برنامه به ارتباط قرآن و هنر و تاکید قرآن به هنرها و هنرمندان میپردازد که امیدواریم ماه عسل آن نیز تولید یک کتاب نفیس و خوب باشد که در سال آینده از آن رونمایی کنیم.

*ضیافت افطار شهردار با هنرمندان
وی افزود: ما هر ساله این توفیق را داریم که مراسمی با حضور شهردار و هنرمندان برجسته کشور ضیافت افطاری را برگزار کنیم تا آنها بتوانند مسائل خود را با شهردار در میان بگذارند و این فرصت خوبی است که ما بتوانیم ارتباطی بین هنرمندان و مسئولان شهرداری برقرار کنیم.

*نمایشگاه نقاشی های قهوه خانه ای و مذهبی
وی تصریح کرد: در نیمه دوم ماه مبارک رمضان  نمایشگاهی از نقاشی های قهوه خانه ای و مذهبی داریم؛ همانطور که در ایران قدیم گونه ای از نقاشی به این نام رونق داشته و آثار بسیار خوبی خلق شده، مثل نقاشی هایی که مربوط به صحنه های عاشورا، امام علی (ع) و... هستند.

سرسنگی بیان کرد: غیر از کتاب قرآن و هنر که دستاورد اولین همایش است، در این ماه سه جلد کتاب دیگر چاپ میشود که در خصوص شهدای هنرمند است، همانطور که امسال کنگره ای به نام دو هزار هنرمند شهید توسط سازمان بسیج هنرمندان برگزار میشود، خانه هنرمندان نیز در برگزاری این همایش با انتشار کتاب هایی در خصوص شهدای هنرمند که سه جلد از آن در این ماه رونمایی میشود، همکاری میکنند.

وی افزود: آخرین برنامه از 11 تا 25 تیر ماه؛ برگزاری جشنواره باران رحمت به صورت مشترک با موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد است، میباشد. این جشنواره شامل آثاری از چند حوزه تجسمی، نمایش هایی آئینی و سنتی، اجرای نمایش های معاصر و کارگاه های آموزشی است که هم در داخل خانه هنرمندان و هم در فضای بیرون این مکان برگزار خواهد شد. این شاکله برنامه های مهم ما در ماه رمضان است و امیدواریم بتوانیم دین خودمان را نسبت به این ماه و شخصیت جاودانه حضرت علی(ع) ادا کنیم.

سرسنگی در پایان در پاسخ به سوال یکی خبرنگاران در خصوص جزییات نمایش آثار موجود در نمایشگاه نقاشی های قهوه خانه ای و مذهبی، گفت: عمده این آثار از جواد عقیلی است که با تعدادی از نقاشی های خود  همراه میباشد تا نمایشگاه جامع از نمونه های مختلف این هنر را داشته باشیم.

وی در خصوص جمع آوری و انتقال برخی از پرده های نقالی و مجموعه های این هنر اذعان داشت: مدتی است که این قضیه را اعلام کردیم تا به تدریج بتوانیم این آثار را حتی به صورت تک پرده ای به مدت چند روز از صاحبان آن گرفته و در سالن های خودمان به نمایش بگذاریم. علاوه بر این، بحث تولید آثار فرهنگی یکی از رویکردهای اصلی ما است که در راستای آن، قصد ایجاد یک فروشگاه با عنوان محصولات فرهنگی - هنری خانه هنرمندان را داریم، به گونه ای  که در بخشی از آن یک اثر گران قیمت را با اجازه هنرمند آن در تیراژ مناسب با قیمت ارزان و چاپ نفیس به مردم ارائه دهیم.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان شماره دو خانه هنرمندان در این ماه، خاطرنشان کرد: این ساختمان با حضور شهردار و جمعی از هنرمندان و مسئولین در ضلع شمالی خانه هنرمندان افتتاح میشود که دارای ارزشی حدود 6 میلیارد تومان است که دارای 6 طبقه و 12 واحد می باشد و محلی برای استقرار انجمن های هنری است.

وی افزود: یکی از سیاست های ما، توسعه خانه هنرمندان است که در حال حاضر علاوه بر ساختمان شماره 2، در حال بحث در خصوص ایجاد یک خانه هنرمندان در منطقه 12 هستیم و امیدواریم با همکاری شهرداری، این امکان میسر شود تا  سرای کاظمی که از دوره قاجار است، به این امر تخصیص یابد.

سرسنگی خاطرنشان کرد: به هر حال توسعه فیزیکی خانه هنرمندان یکی از نکاتی است که باید به طور جدی دنبال آن باشیم، چرا که این مجموعه روز به روز در حال گسترش است و ما باید برای 10 سال آینده از فضای کافی برای این گسترش اطمینان داشته باشیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار