لرستان؛

تجهیز اراضی لرستان به آبیاری مکانیزه مجهز در آینده‌ای نزدیک

عاستاندار لرستان گفت: ۱۱ هزار هکتار زمین تحت پوشش آبیاری سنتی در لرستان سال ۹۴ به آبیاری مدرن و مکانیزه تبدیل می‌شود.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز در همایش طلوع امید که به مناسبت سالروز حماسه 24 خرداد که در سالن همایش جهاد کشاورزی خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: سال 92 که به تعبیر مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و اقتصادی بود مردم در 24 خرداد حماسه خوبی را حلق کردند.
وی افزود: مردم در این انتخابات حصارهای تندروی و شعار گر را شکستند و به‌اعتدال و عقلانیت رأی دادند، دولت تدبیر و امید در شرایطی کشور را تحویل گرفت که 200 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار بود.
استاندار لرستان عنوان کرد: در دولت گذشته بخش خصوصی حدود 70 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود و این در حالی بود که 85 هزار میلیارد تومان معوقه داشت که هنوز هم به‌صورت معوقه هستند.
وی با اشاره به اینکه این بدهکاری‌ها ناشی از نبود یک برنامه‌ریزی خاص بوده، بیان کرد: کل سپرده‌گذاری‌های بانک‌های استان سه هزار و 500 میلیارد و میزان معوقات بانکی 980 میلیارد تومان است که 44 درصد از معوقات بانکی مربوط به بنگاه‌های زودبازده است که انحراف 68 درصدی  مشاهده می‌شود.
بازوند سرمایه‌گذاری پایین در صنعت، خدمات و کشاورزی و نرخ رشد منفی پنج درصد تورم بسیار کشنده‌ای را از شرایط اقتصادی سال 91، برشمرد و تصریح کرد:  با رکود 41 درصد، 70 درصد از صنایع کشور گرفتار سرمایه‌گذاری‌های ناموفق بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: سیل 480 هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه هرروز به شکلی خود را نشان می‌دهد و موجب ویرانی در حوزه‌های مسکن، ارز و خودرو شده به‌گونه‌ای  که طی 20 ماه گذشته شاهد این سیل مخرب در فضاهای اقتصادی کشور نبوده‌ایم.
استاندار لرستان بابیان اینکه شعار دولت تدبیر و امید، اعتماد و حضور بخش خصوصی و کمک به توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: در سیاست‌های خارجی یک اجماع جهانی علیه ما بود و تصویر خشنی از جمهوری اسلامی ارائه می‌شد که هرروز شاهد ارجاع پرونده به شورای امنیت ملی و صدور قطعنامه‌های مختلف بودیم.
وی گفت: در لابه‌لای تحریم‌ها عده‌ای به جهت دور زدن تحریم‌ها در لوای گرفتاری‌ها وارد عمل شدند و اتفاقاتی در این زمینه افتاد، رئیس‌جمهور وعده‌هایی در زمینهٔ مذاکرات هسته‌ای دادند و تا جایی ارتقا پیدا کرد  که زبان تحریم به تکریم شد.
بازوند بابیان اینکه امروزه پرچم مبارزه با افراطی‌گری و خشونت در دست گرفته جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: علی‌رغم سنگ‌اندازی‌های  آمریکا و آل سعود برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای ولی مذاکرات خوب پیش می‌رود بنابراین  دلواپسان در استان باید حرف‌هایشان را در حد نقد بگذارند نه تخریب چراکه دولت آگاهی کامل برای تحقق منافع ملی دارد.
وی با اشاره به اینکه باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید وضعیت تخصیص‌ها افزایش‌یافته است، افزود: میزان اعتبارات عمرانی کشور در سال 91 حدود 11 هزار میلیارد تومان بود که در سال 93 به 32 هزار میلیارد تومان شد.
استاندار لرستان عنوان کرد: میزان اعتبار در حوزه آب شرب روستایی استان در سال 93، 50 میلیارد تومان بوده که این میزان حدود 12 برابر تخصیص سال 91 است.
وی بابیان اینکه در نیمه اول سال 92 به 135 روستای لرستان با تانکر آب‌رسانی می‌شد، بیان کرد: علی‌رغم افزایش میزان خشک‌سالی این رقم تاکنون به 95 روستا کاهش‌یافته است.
بازوند تصریح کرد: احداث و بازسازی کانال‌های آب در بخش کشاورزی به طول 105 کیلومتر که راندمان آبیاری  پنج هزار و 250 هکتار از اراضی آبی استان از 35 درصد به 60 درصد افزایش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: 560 میلیارد ریال تحت عنوان خط ویژه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی اختصاص یافت که با جذب 100 درصدی این اعتبار بیش از هزار دستگاه تراکتور و 27 دستگاه کمباین برای بخش کشاورزی خریداری شد.
استاندار لرستان گفت: شش پمپاژ بعد از 10 سال تعطیلی به بهره‌برداری رسید و شش پمپاژ دیگر در سال 94  به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام‌شده هرساله شاهد تبدیل هشت هزار هکتار از زمین‌های دیمی به آبی هستیم و امسال 11 هزار هکتار زمین تحت پوشش آبیاری سنتی به آبیاری مدرن و مکانیزه تبدیل می‌شود.
بازوند تصریح کرد: تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به 340 روستای لرستان گازرسانی انجام شد و طی دو سال اخیر 275 روستای لرستان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.
وی خاطرنشان کرد: عملیات گازرسانی به 140 روستای استان در سال 94 در دستور کار قرارگرفته است و در قراردادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیاء تنظیم‌شده قرار است عملیات گازرسانی  برای 300 روستای دیگر انجام شود.
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.