باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

توجه به تغذیه سالمندان از سوی فرزندان/سالمندان هم می‌توانند با طراوت و شاداب باشند

در دوران سالمندی افراد به علت تغییر شرایط جسمانی باید به تغذیه خود توجه ویژه‌ کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، تعذیه در دوران سالمندی حائز اهمیت است چراکه از دست رفتن دندانها، نامناسب بودن آنها یا زخم لثه در این دوران بسیار متداول است و به دلیل اینکه قادر به جویدن گوشت، سبزی خام، مغزها و برخی میوه‌های نیستند مبتلا به کمبود چندگانه مواد غذایی می‌شوند.

تغذیه‌ی مناسب کلید سلامت سالمندان
برنامه ریزی غذایی برای سالمندان با توجه به شرایط خاص این دوره تفاوت‌هایی با بزرگسالان دارد که بدین منظور آگاهی از نیاز بدن به مواد مغذی ضروری است و مواد مغذی مورد نیاز بدن شامل انرژی، پروتئین، قندها و مواد نشاسته‌ای، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب است.

هر غذایی بخورید اما با کالری کم
برنامه‌ی غذایی دوران سالمندی شامل طیف متنوعی از مواد غذایی است به گونه‌ای که بتواند حدود 30 درصد کالری را از چربی‌ها، 15 درصد از پروتئین‌ها و 55 درصد از کربوهیدارت‌ را تامین کند.

دشمنان تغذیه‌ای که سالمندان را تهدید می‌کنند
مهمترین شاخص‌هایی که به عنوان معیار تندرستی و بهداشت در جامعه مطرح است، متوسط طول عمر یا امید به زندگی است. در این راستا تغذیه هم به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی و مهم مطرح می‌شود.

اما برخی از عوامل خطر هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بروز مشکلات تغذیه‌ای افراد مسن موثرند که شامل: افسردگی، اختلالات عصبی، فقر و کمی درآمد، مصرف داروهای متعدد، زندگی در خانه‌ی سالمندان، تنهایی و انزوای اجتماعی و کاهش قدرت و عملکرد بدن و ضعف جسمانی است.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای سالمندان
دکتر پیام فرهبخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: در دوران سالمندی معمولا التهاب مری بر اثر برگشت اسید معده یا محتویات روده به مخاط قسمت‌های پایین مری به وجود می‌آید، جهت پیشگیری از این مشکل بهتر است از مصرف غذاهای چرب و با حجم زیاد در یک وعده غذایی پرهیز شود.

وی افزود: مصرف خوراکی‌های شیرین مثل آب نبات و شکلات و همچنین غذاهای پر ادویه برای سالمندان مناسب نیست.

فرهبخش خاطر نشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات به صورت متنوع در برنامه‌ی غذایی روزانه سالمندان و همچنین کلسیم و ویتامین D توصیه می‌شود و البته توصیه‌ای که اکیدا می‌کنیم این است که مصرف غذاهای شور و همچنین استفاده از نمک را در این گروه سنی به حداقل برسانند.

با توجه به اینکه سالمندان به عنوان گنجینه‌هایی از تجربه به حساب می‌آیند و علاوه بر اینکه دلایلی را برشمردیم، مبنی بر اینکه سالمندان در معرض خطر انواع کمبودهای تغذیه‌ای قرار دارند این گروه سنی همچون گروههای سنی دیگر نیاز به رسیدگی و توجه دارند.



گزارش از مهناز متقی




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.