ارکستر سمفونیک نیلپر با رهبری نوید گوهری قرار است 23 و 24 خرداد‌ماه در تالار وحدت برگزار گردد.

به گزارش خبرنگار موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، نشست خبری ارکستر سمفونیک نیلپر 19 خرداد‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست نوید گوهری رهبر ارکستر در رابطه با سابقه‌ی این ارکستر گفت: ارکستر نیلپر یک ارکستر خصوصی است که قریب به ده سال مشغول به فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌ی موسیقی است و در این سال‌ها به قول منتقدان و هنرمندان همیشه جریان‌ساز و پیشرو بوده است. این ارکستر در طول سال‌های فعالیت خود هنرمندان جوان بسیاری را به عرصه‌ی حرفه‌ای موسیقی معرفی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین همکاری با نوازندگان جوان به عنوان سولیست و امکان حضور آنان را در صحنه‌های رسمی موسیقی نیز بخش دیگری از اهداف من و همکارانم در این ارکستر را شامل شده است. اجرای آثار معاصر، ثبت اجراهای رسمی از آهنگ‌سازان معاصر، رعایت کامل قانون کپی‌رایت بین‌المللی، توجه به هویت درونی ارکستر همه و همه این ارکستر را به یک ارکستر شاخص در عرصه‌ی موسیقی تبدیل کرده است.

گوهری عنوان کرد: البته که کیفیت اجرایی ما و برخی مسائل درونی ارکستر هنوز بی‌عیب و نقص نیست. اما معتقدم که یک مجموعه‌ی موسیقیایی خوب باید نظامند، سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده عمل بنماید تا بتواند یک روند ترویجی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود دست‌یابد.

وی در خصوص جزییات کنسرت خرداد‌ماه بیان کرد: همراه با ارکستر نیلپر رپرتوآر متفاوتی را نسبت به سال‌های اخیر روی صحنه خواهم برد. رپرتوآری از موسیقی دوره‌ی روکوکو و درامتیک من معتقدم که هر ارکستر نظامند و حرفه‌ای باید بتواند موسیقی‌های مختلفی را به لحاظ سبکی و اجرایی در رپرتوآر خود بگنجاند و تعداد تمرینات خود را حداقل و اجراهای خود را وسعت ببخشد که ما توانسته‌ایم به این هدفمان نزدیک شویم.

رهبر ارکستر تصریح کرد: در برنامه‌ریزی 6 ماه اول سال 4 کنسرت را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به ترتیب از ماه‌های اردیبهشت تا شهریور انجام خواهد شد اما در رابطه با مسئله‌ی رپرتوآر ارکستر میلتر در دو سال اخیر به صورت متمرکز روی رپرتوآر موسیقی معاصر و حتی به صورت خاص تر به روی موسیقی بلوک شرق تمرکز داشته است و سعی دارد در برنامه‌های آینده‌ی خود در اجرای رپرتوآرهای استاندارد کلاسیک و رومانتیک به بخشی از موسیقی معاصر در دیگر نقاط دنیا بپردازد.

وی در پایان در رابطه با برنامه‌های بلند مدت ارکستر اظهار داشت: تعامل خوبی بین ما و آهنگ‌سازان ایرانی شکل گرفته است چرا که ارکستر میلتر با پرداختن به موسیقی معاصر در این سال‌ها توانسته‌ است خود را به فضای کاری آهنگ‌سازان ایرانی نزدیک‌تر کند بنابراین حتماً سعی خواهد شد که در برنامه‌های آینده بخشی از فعالیت‌های این ارکستر را به اجرای آثار این آهنگ‌سازان نیز اختصاص بدهیم. ضبط آثار، اجرای کنسرت‌های مشترک بین‌المللی و همچنین اجرا در دیگر شهرها و کشورها جزو برنامه‌های بلند مدت ارکستر میلتر است.

در ادامه احسان تارخ مدیر ارکستر در رابطه با سیستم مالی ارکستر بیان کرد: سیستم‌های مالی از مهم‌ترین عوامل حیات جریان‌های موسیقیایی مستقل هستند و متاسفانه اسپانسرهای مالی همگی یا به تبلیغات می‌اندیشند یا به تعداد مخاطب چرا که جریان‌های موسیقی طبی در هیچ‌کجای دنیای نه به تبلیغات فراوان و بلندگوهای تبلیغاتی نیاز دارند نه تعداد مخاطبین آن‌ها در برنامه‌های جدی با دیگر شاخصه‌های موسیقی قابل قیاس است اما آیا حمایت‌ مالی هم در همه‌جای دنیا از جریان‌های موسیقی جدی و مستقل صورت نمی‌گیرد؟ 

وی تصریح کرد: من معتقدم که حتی از نگاه تجاری نیز می‌توان با رویکرد دیگری با این مسئله برخورد کرد این که هر شرکت تجاری روی چه محصولی سرمایه گذاری می‌نماید می‌تواند بخشی از نگاه اسپانسرهای مالی برای سرمایه‌گذاری روی جریان موسیقی جدی را تغییر دهد اما در این بین برندهای بسیار معتبری هرگز در این شاخه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و ورزش‌هایی نظیر تنیس، سوارکاری یا گلف را برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر حیات ارکستر‌های مستقل وابسته به حمایت مخاطبان خود خواهد بود. چرا که هزینه‌های گروه از منبع فروش بلیط تامین خواهد شد و لازم به ذکر است حیات ارکستر نیلپر علی‌رغم حمایت برخی از مخاطبین تا به امروز مدیون رهبر ارکستر و تیم اجرایی و نوازندگان این ارکستر است چون در تمامی اجراها این مجموعه با ضررهای مالی بسیار همراه بوده است اما عوامل این مجموعه با همکاری و حمایت شخص آقای گوهری تا به امروز به فعالیت‌های خود ادامه داده است و همچنان به امید آینده‌ای روشن است اما بدون حمایت دوستداران موسیقی جدی یا  اسپانسرهای مالی نمی‌توان به حیات ارکستر‌های مستقل امیدوار بود.

تارخ درباره‌ی ارکستر معاصر ایران و تشکیل سازمان ارکسترها اظهار داشت: علی رهبری که در کنسرت پیشین ارکستر نیلپر حضور داشتن پتانسیل‌های بسیاری را در آقای گوهری و ارکستر تحت رهبری ایشان دیده‌اند و خوشحال بودند که ارکستری در این سطح توانسته به صورت مستقل اجراهایی را برگزار نمایند. او همچنین پیشنهادهایی را در زمینه ی تشکیل ارکستر معاصر ایران داشته‌اند که به تفاهماتی در این زمینه دست یافته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با مجموعه ارکسترها و آقای رهبری همکاری داشته باشیم به نظر من اتفاقاتی که در مجموعه‌ی بنیاد رودکی و ارکستر سمفونیک در حال رخ‌ دادن است اتفاقات خوبی است و به مفهوم انحلال ارکسترهای مستقل نمی‌تواند باشد. به هر حال باید دید که در آینده این جریانات تا چه اندازه می‌تواند از موسیقی و سیستماتیک شدن این نوع از موسیقی و شایسته سالاری حمایت کنند و تا چه اندازه معضلات بزرگی همچون حاشیه‌سازی، رفیق‌بازی و باند‌بازی را در عرصه‌ی موسیقی که تا امروز آفت بزرگ این عرصه بوده را حل و فصل نمایند.

وی تصریح کرد: این هدف بزرگی است که ارکستر را با وجود تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها به آینده امیدوار می‌کند لازم به ذکر است ارکستر نیلپر همیشه در اجراهای خود برای دانشجویان تخفیفات ویژه‌ای قائل بوده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار