گیاه پرسیاوشان،گیاهی زینتی و با خواص دارویی درمازندران می روید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از ساری؛ پرسیاوشان با نام علمی Adiantum capillus veneris از خانواده Adiantaceae گیاهی پایا و دارای ریزومی خزنده به ارتفاع 10 سانتی متر همراه با ریشه‌های باریک و ظریف است

عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت:این گیاه در قسمت هایی که رطوبت زیاد و همیشگی دارد و اغلب در روی دیواره ها می روید

اکبرزاده افزود: این گیاه خواص دارویی بسیار عالی دارد . متاسفانه به دلیل ناآگاهی و بی اطلاعی ، زیستگاه این گیاه به سادگی از بین می رود .

عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران گفت : اعضای تولید مثل گیاه به صورت برجستگی های باریک و دراز و یا مدور (هاگینه) در کنارهای برگچه های متعلق به برگ های زایا ظاهر می شوند. در هر یک از هاگینه های آنها نیز چندین هاگدان جای دارد.

اکبرزاده افزود:همه قسمت های اندام هوایی این گیاه که بوی ضعیف ولی محسوس و طعم گس و ناپسند دارد، استفاده درمانی می شود.

به گفته وی گیاه پرسیاوشان در ایران پراکندگی وسیعی دارد به طوری که در اکثر مناطق مرطوب و سایه دار دیده می شود.برگ های پرسیاوشان دارای موسیلاز ، قند ، اسید کافئیک ، کاپیلارین و گالیک اسید است.

وی تصریح کرد : پرسیاوشان دارای اثر مدر بوده در درمان علائم سرماخوردگی و سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. در طب گذشته نیز از پرسیاوشان در درمان سرفه و علائم سرماخوردگى و ریزش منطقه اى مو استفاده مى شده است.

عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران گفت : فلاونوئیدهای موجود در گیاه دارای اثر ضد التهاب ، ضد آلرژی و وقفه دهنده رشد تومور بوده و افزون بر این دارای اثر حفاظتی عروق، آنتی ترومبوتیک اثر محافظت کننده دستگاه گوارش و همچنین سبب وقفه آنزیم های فسفولیپاز می شود.

اکبرزاده افزود: فلاونوئیدها با ایجاد اثر آنتی اکسیدانی قوی روی سیستم های میکروزومی ، آثار سمیت زدایی علیه برخی از عوامل سرطان زا و رادیکال های آزاد را افزایش می دهد .

به گفته وی آثار ضد میکروبی ، ضد قارچی و ضد ویروسی نیز دارد .

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.