فیبروآدنوم توده ای خوش خیم در سینه زنان است که سن شایع ابتلای به آن قبل از 30 سالگی است، گرچه در بیشتر زنان فقط یک توده است اما در 10 تا 15 درصد زنان ممکن است بیش از یک توده مشاهد شود.

خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ فیبروآدنوم از شایع‌ترین توده‌های غیر سرطانی است که باعث ایجاد نگرانی در فرد بیمار می‌شود و معمولا بیمار را به سمت مراجعه به پزشک سوق می‌دهد. این توده از بافت همبند تشکیل شده و دارای اندازه‌های متفاوتی از 4-5 میلی متر تا 10 سانتی متر است و تعداد آن ممکن است یک الی چند عدد باشد که اندازه‌های کوچک را جراحی نمی‌کنند اما این توده در سایزهای بزرگ و در سنین بالای 40 سالگی باید مشکوک تلقی شده و باید برداشته شود.

هنوز علت مشخصی در رابطه با ابتلای به این بیماری پیدا نشده اما ممکن است در اثر فعالیت هورمون‌های جنسی زنانه شامل استروژن و پروژسترون باشد.

 فیبروآدنوم همچنین باعث ایجاد نگرانی شدید در بیمار می‌شود. سن شایع ابتلا به فیبروآدنوم قبل از سن 35 سالگی است. فیبروآدنوم توده‌ای نرم یا پلاستیکی و بدون درد است. اندازه‌های بزرگتر از 5 سانتی متر را فیبروآدنوم غول آسا می‌نامند. در طی زمان احتمال دارد این توده‌ها در سایز اولیه خود باقی بمانند یا کوچک شوند اما احتمال بزرگ شدن آن خصوصا در دوران بارداری و شیردهی هم وجود دارد.

نحوه درمان توده فیبروآدنوم
مریم پوررضا متخصص زنان و زایمان در رابطه با درمان توده خوش خیم فیبروآدنوم می‌گوید: درمان دارویی برای این بیماری وجود ندارد اما به علت نگران بودن بیماران و همچنین خطرناک شدن این توده با افزایش سن به تشخیص پزشک سونوگرافی و ماموگرافی هر 6 ماه یک بار انجام می‌شود و در صورت لزوم با عمل جراحی برداشت می‌شود.

در بیماران کمتر از 30 سال همیشه این نگرانی وجود دارد که آیا ممکن است این توده سرطانی شود و سلامت وی را به خطر اندازد؟

مریم پور رضا در ادامه تصریح کرد: در اینگونه بیماران که دختران جوان هستند در صورتی که دارای سابقه فامیلی این بیماری باشند با دقت بیشتری تحت نظر قرار می‌گیرد و یا حتی برای کاهش استرس جراحی خواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۶ دی ۱۳۹۶
شیش سال پیش متوجه توده بزرگ توسینه ام شدم جراج پیسنهادنمونه گیری دادی دادانجام دادم گفت هیچ مشکلی نیست ولی هنوزهسستش آیابایدپیگیری کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۶ دی ۱۳۹۶
شیش سال پیش متوجه توده بزرگ توسینه ام شدم جراج پیسنهادنمونه گیری دادی دادانجام دادم گفت هیچ مشکلی نیست ولی هنوزهسستش آیابایدپیگیری کنم
Iran (Islamic Republic of)
sbarahimi
۱۴:۰۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
matalebe aly
آخرین اخبار