در این 2 مورد هورمون درمانی پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود

درمان جایگزینی هورمونی یک اصطلاح کلی برای تمام انواع داروهای استروژنی است که به تنهایی یا همراه پروژسترون به صورت دوره‌ای یا مداوم مصرف می‌شود ولی تنها در برخی موارد هورمون درمانی برای جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود.

به گزارشخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ درمان جایگزینی هورمون معمولاً پس از شروع دوران یائسگی تجویز می‌گردد.

جایگزینی هورمونی در زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان می‌تواند از شکستگی‌های مهره‌ای، غیرمهره‌ای پیشگیری کند. با این حال، ضروری است مضرات استفاده از آن در برابر منافع آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

بنابراین گزارش، مضرات درمان جایگزینی هورمون شامل: سرطان سینه، لخته وریدهای عمقی، احتباس مایعات و به دنبال آن درد و اختلالات خلق و خو، اختلالات شناختی و بیماری‌های کیسه صفرا است.

همچنین طبق این گزارش، بیماری‌هایی که با درمان جایگزینی هورمون بدتر می‌شود، عبارتند از میگرن، آسم، MS، خال‌های بدخیم و لوپوس.

به طور کلی درمان جایگزینی هورمونی، درمان خط اول پوکی استخوان محسوب نمی‌شود و اغلب درمان‌های دیگر ترجیح داده می‌شود. تنها در خانم‌هایی که قبل از 45 سالگی یائسه می‌شوند درمان جایگزینی هورمونی می‌تواند خط اول درمان باشد. همچنین در خانم‌هایی که از استئوپروز شدید رنج می‌برند و به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، تجویز می‌شود. به علاوه درمان جایگزینی هورمونی برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان در خانم‌هایی که علائم یائسگی به خصوص گر گرفتگی دارند توصیه می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار