"ریزش مو" عوامل مختلفی دارد که با تشخیص به موقع و درمان بیماری زمینه‌ای، ریزش برطرف می‌شود.

سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ریزش مو عوامل مختلفی دارد که شایع‌ترین علت نوع ارثی یا ژنتیکی است به اسم ریزش مو ارثی یا تیپ مردانه مشهور است و طبیعی است که در آقایان بیشتر و در خانم‌ها کمتر اتفاق می‌افتد.

وی به عوامل دیگر ریزش مو اشاره کرد و گفت: بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های هورمونی به خصوص تیروئید، استرس، بیماری‌های تب‌دار، زایمان و در خانم‌هایی که مبتلا به کم‌خونی هستند، ممکن است ریزش مو موقت و شدیدی ایجاد کند.

داوودی، با بیان این که ریزش موهایی که به دنبال بیماری اتفاق می‌افتد موقتی و گذرا هستند، گفت: انتظار داریم پس از بهبود و درمان بیماری ریزش مو قطع شود ولی بزرگترین مشکل در ریزش مو ارثی وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله افزود: گاهی ریزش مو به دنبال التهاب و زخم در پوست سر اتفاق می‌افتد مثل بعضی از انواع قارچ‌ها در پوست سر و برخی بیماری های پوستی ممکن است به ریشه مو صدمه بزند که گاهی این آسیب دائمی و همیشگی است.

وی ادامه داد: در درمان التهاب و بیماری‌های عفونی پوست باید عجله کنیم تا تعداد موهایی که هنوز از بین نرفته‌اند را بیشتر حفظ کنیم.

این متخصص پوست در پاسخ به این که آیا موهایی که در اثر بیماری‌های قارچی ریخته‌اند دوباره در می‌آیند، گفت: بعضی از انواع بیماری‌های قارچی، ریشه مو را تخریب می‌کنند و گاهی تأخیر در درمان باعث می‌شود هیچ‌وقت موها در نیایند و آن منطقه سر خالی از مو باقی بماند.

وی به علایم بیماری‌های قارچی و نحوه بروز آن اشاره کرد و گفت: بیشتر کودکانی که در روستاها بادام و حیوانات و یا در شهرها با حیوانات خانگی سروکار دارند، دیده می‌شود که به شکل جوش و دمل‌های چرکی خود را نشان می‌دهد و پوست آن منطقه کاملاً ملتهب و دارای ترشحات چرکی است.

وی در پایان افزود: درمان ریزش مو از نوع ارثی هورمون درمانی و گاهی کاشت مو است و در سایر موارد با برطرف شدن بیماری زمینه‌ای، ریزش مو متوقف می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار