داشتن فرهنگ همیشه مستلزم رعایت عرف و قانون و احترام به آن است.

از قانون تا فرهنگ، عبور از چراغی که فرهنگ را خاموش می‌کندبه گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران طرح‌هایی که گاهی توسط پلیس به مرحله  اجرا می‌رسد در پشت خود مقاصدی دارد، مقاصدی که تنها جنبه پیشگیری از وقوع حوادث را ندارد  بلکه نگاه اصلی، فرهنگ سازی در رفتار جامعه است. اما در این مسیر شاید تعداد کمی از افراد با زیرپا گذاشتن قانون، فیتیله فرهنگ و شخصیت خودشان را پایین می‌کشند. 

کافیست به تقاطع‌های شهر تهران مراجعه کنیم تا با اشاعه فرهنگ اشتباهی رو به رو شویم. رانندگانی در این بین در حالی که چراغ قرمز را نشان می‌دهد از تقاطع عبور کردن‌شان، به جریمه عابران در گذرگاه‌های عابر پیاده دست درازی می‌کنند. 

اما این تنها ضلع بی احترامی به قانون نیست، در آن سو برخی عابران را  می‌نگریم ، با وجود آنکه چراغ‌شان قرمز است اما بی توجهی کرده و از عرض خیابان عبور می‌کنند، عبوری که نه تنها حادثه ساز است بلکه در حق رانندگان عبوری نیز اجحاف می‌کند. 

موارد نامبرده تنها بخشی از بی توجهی به قانون موارد نامبرده تنها بخشی از بی توجهی به قانون افرادی پر مدعا در شهر بزرگ به نام تهران!

گاهی اوقات در برخی محفل های صمیمانه مباحثی مطرح می شود که انگشت اشاره در حوزه فرهنگ به سوی کشورهای  خارجی است که در کمال ناباوری فرهنگ فلان کشور را به عرش و فرهنگ کشورمان ایران با پیشینه قدیمی‌اش را به فرش می‌کشند! انگار نه انگار که رفتارهای تک تک افراد جامعه زمینه سازی ارتقای فرهنگ اجتماعی است. 

در پایانی ناتمام بهتر است زین پس سهم حتی اندک در اشاعه یک فرهنگ درست رانندگی داشته باشیم و گامی به سوی هدفی والاتر برداریم تا این فرهنگ آن‌چنان که باید و شاید در شان جامعه و شهروندان ما باشد. 

گزارش : امیر تشیعی 

انتهای پیام/
برچسب ها: فرهنگ ، چراغ قرمز ، خاموش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار