مديرعامل شرکت فاضلاب تهران از آغاز عمليات اجرايی دومين تونل فاضلاب روی شهر تهران در غرب پايتخت خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع ‌رساني وزارت نيرو (پاون)، اصغر رياضتي با بيان اينکه اين تونل به طول 12 كيلومتر و با استفاده از سامانه TBMحفاري مي‌شود، اظهار داشت: هزينه اجراي تونل فاضلاب غرب تهران از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامي و با اعتباري بالغ بر 880 ميليارد ريال، تامين مي‌شود.

وي افزود: تونل غرب با هدف جمع‌آوري فاضلاب بخش‌هايي از مناطق مرکزي و غرب اجرا مي‌شود که مساحت تحت پوشش تونل بالغ بر 20 هزار هکتار و جمعيت تحت پوشش آن در حدود 3.5 ميليون نفر است.

رياضتي به روش حفاري در اين پروژه اشاره کرد و گفت: تونل غرب در عمق متوسط 15 تا 34 متر و با قطر 3000 تا 3600 ميلي‌متر اجرا مي‌شود و اين تونل با توجه به مطالعات محيطي و مشخصات هندسي مسير، براي اولين بار در کشور با بهره گيري از دستگاه TBM سگمنت‌گذاري حفاري شده و با بتن مسلح پيش‌ساخته به همراه لايه ضدخوردگي پوشيده مي‌شود.

وي با اشاره به مزيت‌هاي روش حفاري مکانيزه نسبت به روش‌هاي سنتي تونل‌سازي گفت: حفاري مکانيزه به لحاظ سرعت پيشروي بالا و ميله‌هاي دسترسي کمتر، نسبت به روش‌هاي سنتي تونل‌سازي برتري دارد و بلافاصله پس از حفاري، با استفاده از سگمنت‌هاي پيش ساخته و بتن مسلح، بخش‌هاي حفاري شده به‌صورت خودکار سگمنت‌گذاري مي شود.

رياضتي افزود: مسير تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از تقاطع خيابان سي متري جي با بزرگراه آيت‌الله سعيدي آغاز و تا بازار مبل يافت‌آباد امتداد مي‌يابد، در ادامه پس از اجرا در بلوار معلم تا ضلع شمالي بزرگراه آزادگان پيش مي‌رود و در حاشيه ضلع شمالي بزرگراه امتداد يافته و از رودخانه كن عبور مي‌کند. 

مديرعامل شرکت فاضلاب تهران تصريح كرد: اين تونل با عبور از عرض بزرگراه آزادگان در نهايت در حاشيه ضلع جنوب شرقي اتوبان ساوه تا محل تصفيه‌‌خانه جنوب غربي تهران (فيروزبهرام) امتداد دارد و قادر است تا حداكثر دبي 17.22 مترمكعب بر ثانيه را به محل تصفيه‌خانه منتقل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار