جهانگیری مطرح کرد:

حجم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کمتر از 50 میلیارد دلار رسیده است/ به هیچ نهادی "نفت" جهت فروش ندادیم

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال 90 میزان درآمد نفت و گاز کشور 118 میلیارد دلار بوده است گفت: هم اکنون این میزان به رقم کمتر از 50 میلیارد دلار رسیده است که باید با برنامه‌ریزی درست منابع محدود کشور را مدیریت کنیم.

حجم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کمتر از 50 میلیارد دلار رسیده است/ به هیچ نهادی نفت داده نشده که فروخته شودبه گزارش خبرنگار نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیاتی اجرای پالایشگاه‌های میعانات گازی در منطقه دو پارس کنگان اظهار داشت: هم اکنون در کشور ما رشد سرمایه‌گذاری روند مطلوبی دارد وکشوری مثل ایران با جمعیت 80 میلیونی با موقعیت استراتژیک جغرافیایی در منطقه حساس می‌تواند یک قطب مهم تولید صنعتی منطقه باشد.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی در ایران مهم‌ترین شاخص توسعه در بخش‌های مختلف نفت و گاز است به دلایلی که می‌تواند با توسعه خودش اقتصاد کشور را متحول کند.

جهانگیری افزود: امروز کشورهای اطراف ما اکثرشان منابع عظیم نفت و گاز دارند که ایران در بین آنها در تراز نخست واقع شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: قطعا با توسعه نفت و گاز و منابع و درآمدی که از آن حاصل می‌شود اگر در کشور خوب مدیریت شود شاهد جهش عظیمی در اقتصاد کشور خواهیم بود چرا که تجربه تاریخی این امر مهم را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در دورانی که وفور منابع داشتیم مردم از نعمات آن برخوردار بودند فراهم کردن سیاست دولت بر این اساس است که باید بخش خصوصی به حوزه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: امیدوارم در دولت تدبیر و امید با  مدیریت صحیح منابع محدود کشور، بتوانیم درجهت  توسعه گام‌هایی را برداریم.

وی ادامه داد: در سال 90، میزان درآمد نفت وگاز کشور 118 میلیارد دلار بوده که الان به کمتر از 50 میلیارد دلار رسیده است و باید بتوانیم منابع محدود را به درستی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تأمین منابع مادی یکی از موضوعات جدی است که باید به آن پرداخته شود گفت: انتظار ما این است که سیستم بانکی باید کار جدیدی را شروع کند با این همه ظرفیت درونی که درکشور وجود دارد می‌توان سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری را در جهت اقتصاد مقاومتی پیش برد.

وی با تأکید بر اینکه مـتأسفانه بعضی دولت را متهم می‌کنند که شما به دنبال سیاست اقتصاد مقاومتی نیستید اظهار داشت: این افرد بدون اینکه تخصص در این زمینه داشته باشند با استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی به اظهار نظر می‌پردازند در حالی که روند توسعه کشور هم اکنون به سمت اقتصاد مقاومتی پیش رفته است چرا که حجم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بین 180 تا 200 میلیارد دلار است و تولید ناخالص رقم چشمگیری را در کارنامه خود به ثبت رسانیده است.

جهانگیری گفت: طرحی که امروز مطرح می‌شود 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با همت بخش خصوصی در جهت اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شود که با اتکا به ظرفیت داخلی و با نگاه به اقتصاد بیرونی و تعامل با یکدیگر می‌توانیم این طرح بزرگ را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی به جدی باید تلاش کند در جهت فعالیت اقتصادی گام های مثبت بردارد چرا که با تحریم یا بدون تحریم باید به سمت توسعه در بازارهای بین‌المللی حرکت نمایند.

جهانگیری گفت: در 9 ماهه سال 93 نسبت به 92، رشد سرمایه‌گذاری  13.8 درصد مثبت بوده و در 9 ماهه  92 نسبت به سال 91، رشد سرمایه‌گذاری منفی 11.2 درصد بوده است که با یک رشد 11 درصد سرمایه گذاری ظرف یک سال به بالای 13 درصد رسیدیم.

وی تأکید کرد: اتفاقا در بخش نفت، سیاست اقتصاد مقاومتی حاکم شده است تیم مدیریتی در صنعت نفت به صورت جدی فرصت را در اختیار گرفته اند به طوری که با عنوان کردن احداث پالایشگاه در شورای اقتصاد توانست آن را به تصویب و به اجرا برساند.

جهانگیری افزود: یکی از این موضوعات احداث پالایشگاه سیراف است که سه تا 4 شاخص مهم دارد که بیانگر اقتصاد مقاومتی است که با اجرای آن علاوه بر ارزش افزوده برای کشور از خام‌فروشی نیز جلوگیری کند. پیش‌بینی می‌شود زمانی که میعانات گاز در دسترس قرار گرفت یک مرحله ارزش افزوده در کشور ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی باید آحاد مردم مشارکت نمایند گفت: مشارکت مردم در اقتصاد نفت باید به صورت جدی پرداخته شود چرا که هم اکنون 8 پالایشگاه مستقل هر کدام به ظرفیت 60 هزار بشکه توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد که این برای اولین بار در اجرای سیاست پولی قانون اساسی اصل 44 است چرا که یکی از بندهای اصل 44، واگذاری به بخش خصوصی بود.

وی ادامه داد: حدود 100 میلیارد دلار سرمایه پالایشگاه‌‌ها، فولاد و مخابرات همه در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد کشور فروخته و خرج شده است.

وی گفت: کاری که امروز شروع شده کار بسیار جدی بوده است که باید در بخش‌های مختلف صنعت کشور اجرایی شود چرا که در اجرای این طرح‌ها بخش خصوصی باید به تعهدات خود پایبند باشد.

جهانگیری گفت: وزارت نفت باید در جهت تأمین مالی در شرایط دشواری است که برخی سوء‌مدیریت‌ها و برخی کارهای ناصحیح که انجام گرفته اجرای طرح‌های کلیدی را با محدودیت مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوران دولت یازدهم به هیچ نهادی نفت ندادیم که به بفروشند. وزیر نفت فعلی اجازه داده که فروش نفت توسط شرکت نفت انجام بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار