مهاجرت اگر بدون تفکری سنجیده و منطقی صورت می‌گیرد، ممکن است نه تنها پول آدمی بلکه جان او را نیز در این راه بگیرد.

مهاجرت از مرز واقعیت تا خیالبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، شب و روزش شده رفتن به خارج از کشور ، دیگر نوع رفتن برایش مهم نیست بلکه فقط خارج شدن از کشور، رویای این روزهای او شده است.

محمد که یکباره دیپورت (اخراج) شده است دوباره سعی دارد تا به هر نحوی کارهای خود را برای رفتن دوباره درست کند.

داستان سفر خود را این طور بیان می‌کند: به ترکیه رفتم و از آنجا با متوسل شدن به باندهای قاچاق انسان از طریق مرز‌ زمینی و با شرایط بسیار بدی عازم آلمان شدم.

در راه استرس شدیدی داشتم که در دام ماموران نیفتم و تا رسیدن به آلمان هزاران بار از این وضعیت بحرانی که در آن قرار داشتم، ترسیده بودم.

در ماشینی که بودیم عرب زبان، ترک زبان، کرد زبان بودند و هیچ وجه مشترکی جز رفتن به آلمان در میان ما نبود.

وضعیت آب و غذا و اسکانی که در طول چند روز اقامتی که در ترکیه داشتم  خیلی بد بود  ولی همه این مشکلات را در رفتن به سرزمین رویاهام تحمل می کردم.

این بخش کوچکی از اتفاقاتی است که برای محمد و امثال او که قصد ترک کشور را به صورت غیر قانونی دارند، می‌افتد.

مهاجرت همواره سخت بوده حال این کار چه به صورت تغییر منزل از محلی به محل دیگر، چه به صورت شهری به شهر دیگر باشد، باز انسان را دچار پارادوکس‌هایی در زندگی خود می‌کند که سازگاری با آن نیازمند صرف زمان است البته مهاجرت در این موارد به دلیل همزبانی و مشترک بودن فرهنگ کمی راحت تر است ولی وقتی  مهاجرت به صورت ترک وطن آن هم به جایی که هیچ زبان و فرهنگ مشترکی میان مهاجرت کننده و کشور مهاجر پذیر وجود ندارد بالطبع این سختی را دوچندان می‌کند.

تمایل به پیشرفت در همه کسانی که قصد مهاجرت دارند، موج می‌زند شاید اگر خلاف این بود مهاجرت دیگر معنا نداشت.

از جمله مهمترین دلایلی که افراد برای سفرهای خود بیان می‌کنند، شاید بتوان در چهار علت اساسی اقتصادی، کاری، تحصیلی ، اجتماعی آن‌ها را بیان کرد.

گروهی از کارشناسان معتقدند که مهاجرت در حقیقت پاسخی است، که به تاخیر روی داده در فرآیند توسعه کشورها داده می‌شود، زیرا اگر افراد زندگی مطمئنی در کشور خود داشتند، به سرزمین و کشور خود وابسته بودند و در همان محل زندگی خویش را تشکیل و ادامه خواهند داد.ولی امیدی به اصلاح و بهبود شرایط زندگی خویش نداشته باشند، انگیزه کافی برای مهاجرت با هدف دستیابی به زندگی بهتر را خواهند داشت.

همچنین هر اندازه دستمزدها و فرصت‌های شغلی بین کشورها یکسان نباشد، گرایش عمومی به مهاجرت نیز افزایش پیدا می‌کند.

عده‌ای دیگر از کارشناسان شاید این پدیده را راهی برای فرار از اوضاع اجتماعی و پناه بردن به مجموعه ارزش‌هایی در کشور مقصد که از نظر فرد مهاجر مطلوب‌ توصیف می‌شود، می‌دانند.

البته ممکن است بعضی‌وقت‌ها چندین دلیل در کنار هم قرار گیرد و فرد را مصمم به مهاجرت کند.

*ایران پانزدهمین کشور مهاجر فرست جهان

در این میان ایران نیز طبق آمار سال 2012 بانک جهانی در میان 193 کشور جهان رتبه 15 را در کشورهای مهاجرت کننده به خود اختصاص داد.

این بانک نرخ خالص مهاجرت در ایران را منفی 300 هزار نفر اعلام کرده  و براساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی این سازمان نرخ خالص مهاجرت در ایران منفی است.

البته تصمیم‌گیری بدون تفکری سنجیده و منطقی ممکن است نه تنها پول آدمی بلکه جان او را نیز در این راه بگیرد.

شاید اخباری که هر روزه از کشته شدن افراد در گوشه این کره خاکی به گوش ما می‌رسد دلیلی بر تصمیم نادرست مهاجرت آن هم از نوع غیر قانونی است.

افرادی که راه قانونی نتیجه‌ای نگرفتند با پناه بردن به باندهای قاچاقی که پول انسان‌ها بیشتر از جان آنها برایشان ارزشمند است، سعی می‌کنند تا به هر وسیله ‌ای خود را به سرزمینی که آن را مدینه فاضله می‌پندارند، برسانند و در آنجا یک زندگی جدید را آغاز کنند.

گزارش : افشین حیدری

انتهای پیام/

برچسب ها: گزارش ، کشور ، مهاجرت ، ایران ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار