گزارش/

حل مشکل مالی سایپا، راهی جز تغییر مدیرعامل نداشت؟/ حمله انتحاری ایدرو

مشکلات مالی بهانه خوبی برای اعمال تغییرات مدیریتی در دومین خودروساز بزرگ ایران محسوب می‌شد، اما به اعتقاد کارشناسان، عبور سایپایی‌ها از بحران نقدینگی راه‌هایی جز تغییر مدیرعامل هم داشت.

به گزارش خبرنگار صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سایپایی‌ها در شرایطی آغازین روزهای زندگی خود با مدیرعامل جدیدشان را می‌گذرانند که جا به جایی در راس هرم مدیریتی شرکت شان، پرسش‌هایی را برای افکار عمومی و کارشناسان پدید آورده و آنها را بر سر اینکه  این اتفاق، اقتصادی و به دور حواشی سیاسی بوده، به شک انداخته است.
 
هرچند "مشکلات مالی" بهانه خوبی برای اعمال تغییرات مدیریتی در دومین خودروساز بزرگ ایران به حساب می‌آید؛اما به اعتقاد کارشناسان، عبور سایپایی‌ها از بحران نقدینگی راه‌هایی جز تغییر مدیرعامل هم داشت.

 مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) می‌گویند، هیچ نقصی در عملکرد  مدیران پیشین سایپا نبوده، اما با توجه به مشکلات نقدینگی، صلاح دیده اند "فردی آگاه به مسائل مالی" را در راس هرم مدیریتی نارنجی‌های جاده مخصوص قرار دهند.

 در این شرایط، دو پیش فرض مطرح می‌شود؛ اول اینکه اگر نقصی در عملکرد مدیریت پیشین سایپا نبوده، پس چرا مسوولان سازمان گسترش می‌گویند سایپا با مشکلات نقدینگی روبروست و در این برهه زمانی باید مدیری مالی آن را اداره کند؟ هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که مدیری عملکردی بی‌نقص داشته باشد و مجموعه تحت مدیریتش با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم کند.

 با این حساب به نظر می‌رسد مسوولان سازمان گسترش بیشتر قصد تعارف با مدیریت قبلی سایپا را داشته و چون از عملکرد وی راضی نبوده‌اند، برکنارش کرده‌اند؛ در غیر این صورت، تغییر مدیرعامل سایپا شائبه سیاسی بودن به خود می‌گیرد و نمی‌توان دلایل فنی و اقتصادی برای آن تراشید.

 اما پیش فرض دوم این است که سایپا واقعا مشکل مالی داشته؛ آیا تنها راه عبور از این بحران، تغییر مدیرعامل است؟ برای خیلی‌ها این پرسش پیش آمده که اگر سازمان کسترش واقعا به دنبال رفع بحران مالی سایپا بوده، چرا از کارشناسان و مشاوران مالی در کنار مدیرعامل این شرکت استفاده نکرد؟ آیا امکان این وجود نداشته که "فردی آگاه به مسائل مالی" به عنوان قائم مقام یا مشاور مدیرعامل سایپا منصوب شود؟
 
اصلا به فرض آنکه تغییر مدیرعامل سایپا اقدامی ضروری و درست بوده، چرا سازمان گسترش به "فردی آگاه به مسائل مالی" خارج از مجموعه خودروسازان، اعتماد کرده است؟ آیا در مجموعه صنعت خودرو مدیری مالی وجود نداشته که وی را در راس هرم مدیریتی سایپا قرار دهند؟

هرچند قضاوت در مورد عملکرد ناخدای جدید سایپا زود است؛اما اگر وی نتواند کشتی دومین خودروساز بزرگ ایران را به ساحل آرامش برساند، آنگاه مسوولان ایدرو باید پاسخی قانع کننده برای واکنش انتحاری‌شان به مشکلات مالی سایپا و پرسش‌های بالا، به افکار عمومی بدهند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار