تنها چند ساعت پس از برگزاری مزایده چهارم سرخابی‌ها و در حالی که هنوز برنده مشخص نشده بود، وزیر صنعت از برنده شدن جاده مخصوصی‌ها در این مزایده خبرداد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، "من (نعمت زاده) در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع مجلس، خرید و برنده شدن دو خودروساز را در مزایده واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خبردار شدم." این جمله وزیر صنعت،معدن و تجارت است؛ کسی که اطرافیانش می‌گویند حواسش به مسائل ریز و درشت صنعت خودرو کشور به خصوص اوضاع و احوال دو خودروساز بزرگ، حسابی جمع است.


 این پیرمرد حواس جمع کابینه دولت، اما گویا این بار از اتفاقی بزرگ و پرحاشیه در "جاده مخصوص" غافل مانده و ناگهان متوجه شده که دو غول بزرگ صنعت کشور قراراست با غول‌های دو قلوی ورزش پیوند بخورند، آن هم پیوندی از سر اجبار.

کمی به عقب برگردیم؛ به روزهایی که قرار بود اولین مزایده واگذاری سرخابی‌ها برگزار شود؛ همان روزها بود که خبر رسید ایران خودرو و سایپا می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند.

خبر را کمتر کسی باور کرد و حتی خودروسازان نیز در تکذیب آن بیانیه دادند و اتفاقا مزایده اول بدون حضور آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص برگزار شد. اگرچه پیش از برگزاری مزایده‌های دوم و سوم نیز گفته شد خودروسازان برای خرید استقلال و پرسپولیس قدم پیش خواهند گذاشت، اما جاده مخصوصی‌ها بازهم نیامدند تا اینکه کار به مزایده چهارم کشید.

این بار اما خودروسازان آمدند تا مشخص شود حضور آنها در مزایده سرخابی‌ها شایعه نبوده و عزم بر ورود آنها به این بازی است. شرکت خودروسازان در مزایده چهارم همان و سرازیرشدن سیل انتقادات به "جاده مخصوصی‌ها" همان.

 مشتریان از یک سو، قطعه‌سازان از سوی دیگر و نمایندگان مجلس هم به نوبه خود، بابت این اقدام ایران خودرو و سایپا، به آنها تاختند، تا جایی که حتی خبر رسید مجلسی‌ها خواهان لغو مزایده شده‌اند.

در این شرایط، خیلی‌ها منتظر واکنش محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت به این ماجرا بودند، اما اظهارنظر نعمت زاده مبنی بر اینکه او در جلسه ای خبر شرکت خودروسازان در مزایده سرخابی‌ها را شنیده، مشخص کرد نهادی بالاتر از وزارت صنعت، خودروسازان را به خواستگاری سرخابی‌ها فرستاده است. 

در گفته‌های نعمت زاده، دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه وی پس از حضور در جلسه کمیسیون صنایع مجلس، متوجه ورود خودروسازان به مزایده سرخابی‌ها شده و دوم اینکه از واژه "خرید" در اظهاراتش استفاده کرده است.

به عبارت بهتر، تنها چند ساعت پس از برگزاری مزایده چهارم سرخابی‌ها و در حالی که هنوز برنده مشخص نشده، وزیر صنعت از برنده شدن جاده مخصوصی‌ها خبرداد.

با این شرایط،، به نظر می رسد خودروسازان با این همه حاشیه و دل مشغولی و مشکلات مالی، میلی به خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نداشتند و ندارند و به آنها تکلیف شده است که سرخابی‌ها را با خود به جاده مخصوص ببرند.

در اثبات این موضوع، می‌توان بی‌خبری وزیر صنعت از حضور خودروسازان در مزایده چهارم سرخابی‌ها را مدنظر قرار داد، چه آنکه اگر غول‌های جاده مخصوص میل و برنامه‌ای برای خرید دو برند بزرگ ورزش کشور داشتند، قطعا هماهنگی‌های لازم را با وزارت صنعت و شخص نعمت زاده، انجام می دادند.

بنابراین وقتی وزیر صنعت هم در جریان حضور جاده مخصوصی‌ها در مزایده سرخابی‌ها نیست، یعنی نهادی بالاتر دستور شرکت خودروسازان در مزایده را صادر کرده و کاری هم از دست وزارت صنعت بر نمی‌آید.

 این را هم داشته باشید که وزیر صنعت از خرید احتمالی سهام استقلال و پرسپولیس توسط خودروسازان حمایت کرده، حمایتی که با توجه به روحیات خاص نعمت زاده، از وی بعید بود. 


هرچه هست، در حال حاضر افکار عمومی به این باور رسیده که پیوند احتمالی خودروسازان و سرخابی‌ها از سر اجبار بوده و دو طرف چندان تمایلی به شروع زندگی مشترک ندارند، اما چه کنند که بزرگان و ریش سفیدان، تکلیف کرده اند. 

گزارش: حمیدرضا بهداد

 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
فوتبالو خراب میکنند این کارو نکنید تو بازی ها تبلیغ ماشین میکنند بجایی ارم استقلال پرسپولس عکس ماشین می زارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
استقلال و پیروزی مدیریت میخواهد
آیا ایران خودرو و سایپا به معنای واقعی مدیریت دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
نگران نباشین از کیفیت خودروهایشان کم میگنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
ای باباخب یکی نیس بگه ایناکه هرکدوم یه باشگاه به اسم خودشون دارن که-عجباااااا
Saudi Arabia
رازقندی
۲۲:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
پراید شد 35ملیون وانت بار85 ملیون با رنگ آبی قرمز برای حمایت از تیم افزایش فیمت داده شده فکر بد نکنی ها
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۱:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
لطفا خودرو سازان محترم به فکر بی کیفیتی محصولات خودشون باشه تا چینی ها بازار ایران رو قبضه نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
مگر نه اینکه استقلال و پرسپولیس دولتی هستند . مگر نه اینکه ایران خودرو و سایپا هم دولتی هستند. واگذاری دو باشگاه دولتی به دو شرکت دولتی اینه معنی خصوصی سازی .....
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۵:۲۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
خودروسازان اصلا ضرر نمیکنن فقط وقتی به اون سود مورد نظرشون نمیرسن میگن ضرر کردیم
-
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
اینها که همیشه متضررند این همه پول رو از کجا آورده اند که دنبال باشگاهداری هم میروند؟؟؟؟؟؟؟؟لابد بازهم افزایش قیمتی در کار است؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۱۴:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
خودروسازان چه کاری در خودروسازی کرده اند که در فوتبال بکنند
آخرین اخبار