معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: امکان خرید سابقه بیمه برای پر کردن خلأ سوابق بیمه‌ای وجود ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از عصر ايران ؛ محمد حسن زدا گفت: بر اساس ماده 39 قانون تأمین اجتماعی، کارفرما مکلف است حق بیمه هر ماه کارگران را تا پایان ماه بعد پرداخت کند و همچنین صورت مزد و حقوق بیمه شدگان را به ترتیبی که در آئین نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد و حقوق تعیین شده است ارسال کند.

وی افزود: در صورتی که کارفرما در انجام این تکلیف قصور کند، باید اصل حق بیمه را به همراه جرائم متعلقه بپردازد.

زدا گفت: بیمه شدگان پس از سال‌ها بیمه پردازی برای تجمیع سوابق و یا بهره مندی از مزایای بازنشستگی به شعب مراجعه می کنند و متوجه پرداخت نشدن حق بیمه در یک ماه یا ماه‌هایی از سال های گذشته می شوند که این خلأ با پرداخت حق بیمه امکان جبران ندارد و بیمه شده باید خلاً های بیمه ای را با بیمه پردازی در زمان اشتغال پُر کند تا شرایط بازنشستگی را احراز کند.

وی توصیه کرد بیمه شدگان از طریق مراجعه به سامانه سوابق سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت حق بیمه خود از سوی کارفرما اطمینان حاصل کنند و در صورت پرداخت نشدن حق بیمه از سوی کارفرما آن را به کارفرما و یا اداره کار اطلاع دهند.

زدا با بیان اینکه برای بهره مندی از شرایط بازنشستگی احراز یکی از شرایط بازنشستگی طبق ماده 76 قانون تأمین اجتماعی الزامی است، تصریح کرد: نمی توان برای برخورداری از شرایط بازنشستگی سال‌هایی که حق بیمه آن پرداخت نشده را پرداخت کرد.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به شرایط استحقاق مستمری بازنشستگی اظهار داشت: 30 سال سابقه تمام و حداقل سن لازم برای مردان 50 سال تمام و برای زنان 45 سال و یا 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی و یا زنان با 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و 42 سال سن، مشروط به اینکه به هنگام ارائه درخواست بازنشستگی یا ترک کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار اشتغال داشته باشند می توانند تقاضای بازنشستگی کنند.
انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.