مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها که تا به امروز با نوسانات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند این روزها منتظر شاه کلید دربهای سه وزارتخانه است.

عبد الحسین بیات در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص تاثیر افزایش قیمت گاز در این صنعت گفت: قیمت گاز بیشتر در قسمت خانگی تجاری و صنایع افزایش یافته است و این مقوله تاثیری در واحدهای پتروشیمی ندارد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت خوراک بعد از مباحث کارشناسی بین سه وزارت خانه باقی مانده که اینها با ید از نظر کارشناسی به یک جمع بندی درست و منطقی در تعیین نرخ خوراک برسند. 

بیات تاکید کرد: قیمت 13 سنتی که بر اساس مصوبه مجلس بوده برای یک سال تعیین نمی‌شود بلکه به مدت 10 سال اجرایی خواهد خورد. 

این کارشناس اضافه کرد: قیمت بر اساس فرمول کارشناسی شده محاسبه خواهد شد بعید به نظر می‌رسد قیمت تعیین شده کاهش یابد. 

وی ادامه داد: حدس و گمان بر این است که قیمت به صورت پله‌ای و منطقی که مصوبه مجلس است اعلام شود که این قیمت مشکلی برای واحدهای پتروشیمی ایجاد نمی‌کند.
 
مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه واحدهایی که خوراک گازی آنها با گاز طبیعی و متان تامین می‌شود حاشیه سود جذاب تری را ایجاد می‌کند ضمن اینکه دو نکته در اینجا حائز اهمیت است که فرهنگ آن در اقتصاد کشور ما جا افتاده است. 

بیات تصریح کرد: افزایش قیمت نرخ گاز در بخش خوراک پتروشیمی که از گاز طبیعی استفاده می کند مهم بوده چرا که عمدتا مصرف گاز در بخش یوتیلیتی یا تولید گرمایش و راه‌اندازی کوره‌ها مورد استفاده بوده و هیئت دولت هم این موضوع را پذیرفته که نرخ سوخت پتروشیمی که از بخش هزینه‌ای مثل سایر صنایع از جمله فولاد، سیمان مشابه آن است. 

وی ادامه داد: زمانی که خوراک تولیدی تبدیل به محصول می‌شوند مطابق با بازار روز به فروش خواهد رسید و در کشور ما نیز قیمت گاز را براساس نرخ بازار اعلام نمی‌کنند در این میان سرمایه گذاران سود بیشتری را کسب می‌کنند. 

بیان افزود: همان طور که  صنایع مصرف کننده به مرور زمان نسب به بهینه سازی و بهبود زیر ساخت مصرفی گاز اقدام می‌کند در زمینه بهسازی نیز اقدامات اساسی صورت می‌گیرد که مهمترین مقوله استاندارد سازی واحدهای اساسی در این صنعت است. 

این کارشناس اظهار داشت: خوراک ارزان در واحدهای پتروشیمی نسبت به افق جهانی صورت می گیرد تولید کنندگان در کشور در بازارهای هدف در معرض تعرض هستند که بازارهای صادراتی مشمول تعرفه‌های وارداتی در این کشورها می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: پتروشیمی ، تولید ، قیمت ، خوراک ، سنت ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار