حاشیه‌های یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر:

از خانه تکانی کتاب قانون تا اصرار هیات رئیسه برای حضور اعضا در جایگاه رای گیری

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر در حالی با حاشیه‌های متفاوت شروع شد که مهمترین آن اصرار برای حضور اعضا در جایگاه‌شان رای گیری و انتهای آن با خانه تکانی کتاب قانون برای تعیین تکلیف نهایی عضو سوال کننده هتل اسپیناس پیدا کرد.

از خانه تکانی کتاب قانون تا اصرار هیات رئیسه برای حضور اعضا در جایگاه رای گیریبه گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران امروز (سه شنبه) در حالی که عقربه‌های ساعت بر روی ساعت 9:30 دقیقه خودنمایی می‌کرد و طبق روال همیشگی تاخیر پیوست جلسات شواری شهر بود، اما با این تاخیر تشکیل جلسه هنوز در چند و چون اینکه اعضا به حد نصاب رسیده‌اند یا خیر، ابهاماتی وجود داشت، چرا که هنوز چند تن از اعضا حضور نداشتند و ابهاماتی در خصوص عدم حضور و عدم تشکیل جلسه به دلیل تعطیلات پیش رو در جلسه علنی پیچیده بود.

در جمع‌های چند نفره خبرنگاران و اعضای شورا، بحث‌هایی مبنی بر تعطیلی پیش از موعد مقرر نسبت به جلسه‌های قبلی شورا رد و بدل می‌شد.

اما مسئله مورد توجه امروز جلسه علنی شورای شهر در ساعات آغازین، حضور چمران در جایگاه دانشور به جای صندلی ریاست بود که تعجب همگان را به خود جلب کرده بود و مشغول صحبت با معصومه آباد عضو دیگر شورا بود.

در همان زمان بود که طلایی، نایب رئیس شورای شهر در جایگاه ریاست حاضر و اقدام به تلاوت آیات قرآن کرد و بعد از تلاوت قرآن بود که اعلام کرد متاسفانه  چمران به دلیل فوت یکی از بستگان نمی‌توانند جلسه امروز را مدیریت کنند و به این ترتیب چمران صحن علنی شورا را با مشایعت تنی چند از اعضای شورا، ترک کرد و طلایی مدیریت جلسه را به عهده گرفت .

جلسه طبق روال همیشه و با تقویم نگاری، البته این بار از سوی طلایی آغاز شد و با تذکرات اعضا به کار خود ادامه داد که نوبت به تذکر قناعتی رسید که در کمال ناباوری و با اشاره به تماس معاون رئیس جمهور را مبنی بر نادیده انگاری تخلفات هتل اسپیناس مطرح کرد که حیرت همگان را به همراه داشت.

اما اسماعیل دوستی در واکنش به اظهارات قناعتی گفت که حتی به خاطر رئیس جمهور نیز از تخلفات کوتاه نمی‌آییم.

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر که با حاشیه‌های متفاوتی از ابتدای جلسه آغاز شده بود، به بررسی دستور جلسه پرداختند که البته اعضا در حین دستور جلسه در تردد بودند و در حالی که دستور جلسه از سوی اعضا مورد بررسی قرار می‌گرفت، برخی اعضا اقدام به ترک جلسه می‌کردند که البته قناعتی از آن‌ها درخواست می‌کرد که در جایگاه‌شان حضور داشته باشند تا حد نصاب اعضا برای رای گیری رعایت شود.

این رویه تا جایی ادامه داشت که اسماعیل دوستی در حالی که پیشنهاد یکی از دستور جلسه‌ها را برای رای گیری مطرح کرده بود، متوجه شدند که رضا زاده جلسه را ترک کرده و حد نصاب اعضا برای رای گیری رعایت نشده و نمی‌توانند رای گیری کنند. در آن زمان بود که دوستی به قناعتی گفت: آقای قناعتی چرا کنترل نمی‌کنید و قناعتی در پاسخ گفت: من مراقب هستم اما نمی‌دانم که چطور جلسه را ترک کردند و با کمی تاخیر از مختاباد خواستند که در جایگاه حضور پیدا کند تا رای گیری انجام شود.

*تکذیب حقانی در خبر منتشر شده یکی از سایت‌ها

جلسه در حالی ادامه داشت که معصومه آباد خود را برای ارائه پیشنهاد در خصوص معاینه فنی خودرو آماده کرده بود که حقانی وقت صحبت خواست و در تکذیب خبر یکی از سایت‌ها گفت: من در تذکر خود در ابتدای جلسه گفتم که همانند آقای مسجد جامعی تجربه منطقه گردی ندارم و محله گردی کرده‌ام که متاسفانه یکی از سایت‌های خبری به اشتباه درج کرده که حقانی مثل مسجد جامعی پول کافی برای تهران گردی ندارد و همین جا این خبر را تکذیب می‌کنم.

*دردسر‌های هتل اسپیناس برای اعضای شورا

نکته مهم این است که سایه تخلفات هتل اسپیناس همچنان بر شورا حکمرانی می‌کند، چرا که امانی بعد از تذکر قناعتی در جایگاه حاضر شد و گفت: شهردار در شورا حاضر شد و پاسخ عضو سوال کننده را داد، که البته قناعتی گفت که قانع نشده و این سوال پیش آمده که آیا قناعتی باید قانع شود یا صحن علنی شورا که این مسئله موجب اختلاف نظر بین اعضای شورا شده است.

امانی معتقد است که باید بررسی و کارشناسی هتل اسپیناس از سوی قناعتی قبل از طرح سوال انجام می‌گرفت که با دلایل دقیق اقدام به سوال از شهردار کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به سخن قناعتی که "استیضاح خود را پس می‌گیرم"، گفت: استیضاحی وجود نداشته که ایشان پس بگیرند، لذا باید بگوییم که سوال را پس بگیرند.

وی ادامه داد: بنا به درخواست چمران، کمیسیون با حضور نماینده شهرداری، نماینده کمیسیون نظارت و حقوقی، نماینده سوال کننده و نماینده کمیسیون شهرسازی تشکیل شد تا نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

وی اظهار کرد: من با شریفی و قناعتی جلسه‌ای داشتم که در آن قرار شد پس از متراژ هتل توسط این هیات، چنانچه نتیجه مشخص شد که تخلفی صورت نگرفته و شهردار منطقه هم تخلفی نکرده، سوال را پس بگیرید. همچنین بنا بود هیات بررسی کننده در جمع بندی نهایی خود میزان تخلف را مشخص کنند که البته هنوز مشخص نشده و متراژ 4 هزار و هفتصد و هفتاد که از سوی قناعتی مطرح شده به طور قطع از سوی نمایندگان قناعتی اعلام شده است.

بر اساس ماده 73 قانون، این بحث خاتمه یافته و ما وظیفه دیگری در این خصوص نداریم که در این صورت قناعتی در واکنش به اظهارات امانی گفت: من 4 هزار و هفتصد و هفتاد متر را تا الان اعلام کرده‌ام و از گفتن مابقی آن حیا کرده‌ام و این مسئله اینجا به اتمام نمی‌رسد، چرا که تخلفات را پیگیری می‌کنم.

صابری دیگر عضو شورا در ادامه گفت: به قانون برای تکلیف نهایی این مسئله که عضو شورا باید قانع شود یا صحن علنی مراجعه کرده‌ام و البته بهتر بود که صحن علنی در مورد قانع شدن تصمیم گیری می‌کرد تا اینکه به یک نفر واگذار شود و البته قناعتی حق دارد که کار را ادامه دهد.

پیرهادی عضو دیگر شورا در ادامه گفت: اولین جلسه هماهنگی چهارشنبه 9 صبح که متاسفانه نماینده عضو سوال کننده آن جلسه حضور نداشت، اما حکیمی پور، عضو دیگر شورا در ادامه بحث هتل اسپیناس ادامه داد: تذکر و سوال حق اعضای شورا است و با ارادتری که به آقای صابری دارم، لازم نیست و این موضوع از سوی اعضای شورا قابل پیگیری است.

این سریال در حالی ادامه داشت که سالاری وارد بحث شد و گفت: آقای قناعتی باعث شدند که من به این مبحث وارد شوم، اگرچه آقای امانی توضیحاتی در این خصوص دادند و من نیز از آقای قناعتی بابت پیگیری‌ها تشکر می‌کنم اما باید تخلفات بر اساس سند و مدرک و با قطعیت اعلام شود، اما یک بار اعلام می‌کنند 5 هزار متر تخلف شده و یک بار دیگر به تخلف 10 هزار متری اشاره می‌کنند که باید تعیین تکلیف شود.

سالاری در ادامه گفت: ما همکاری خود را برای تشکیل کمیسیون 4 جانبه اعلام کردیم اما متوجه شدیم که از 8 روز قبل کار گروه برای کارشناسی هتل آغاز شده است.

سالاری خطاب به قناعتی گفت: اگر تخلفی انجام شده که نباید به خاطر یک سفارش و تلفن از‌ آن بگذریم، بلکه باید آن را پیگیری کنید و اگر قرار بود که از هتل سازی حمایت کنید، چرا از اول این مسئله را مطرح کردید.

دوستی عضو دیگر شورا گفت که نمی‌دانم که شورا از کجا آب می‌خورد که برای هتل اسپیناس تبلیغ می‌کند، چرا که همه حساس شده‌اند که هتل اسپیناس را ببینند و جذب گردشگر آن دوبرابر شود اما انصاری نیز بحث اعضای شورا در خصوص هتل اسپیناس را رد کرد و گفت: بهتر است این مسائل در جلسات داخلی مطرح شود و حرمت شورا را نگه داریم.

وی ادامه داد: در سرمایه گذاری و جذب توریسم، باید وارد شویم، هر سرمایه گذاری، چه داخلی و چه خارجی بخواهد در صنعت توریسم وارد شود، باید حمایت مدیریت شهری را داشته باشد.

مجتبی شاکری معتقد بود که سرنوشت قناعتی سرنوشت تک تک اعضای شورا است و باید یا از قانون و یا از مصلحت تبعیت کنیم و اگر از قانون تبعیت می‌کنیم، کوچکترین تخلف را نیز باید پیگیری کنیم. باید موضوع خود را کاملا مشخص کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: باید مسئله قانع شدن عضو یا صحن را نیز پیگیری کرد، در نهایت نایب رئیس شورای شهر که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، در پایان گفت: بهتر است این مسائل در جلسات داخلی مطرح شود و به هر دلیل یا مصلحت یا قانون، این را خاتمه یافته تلقی کنید و اگر مطرح شده که شهردار با متخلف برخورد می‌کند، این موضوع پیگیری می‌شود تا تخلفات از بین برود.

طلایی گفت: نباید پرشگری و نظرات اعضا را به معنای مخالفت با نظرات خود برداشت کنیم. اما بحث هتل اسپیناس به تبادل نظر اعضای شورا خاتمه پیدا نکرد و امانی، قناعتی، طلایی را به جلوی لنز دوربین رسانه‌ها کشاند تا بار دیگر جمع بندی مباحث را بازگو کنند و هر کدام از موضع خود دفاع می‌کردند.

اما این بحث اگرچه از سوی شهرداری‌ خاتمه یافته است، اما تخلفات آن همچنان از سوی عضو شورا مورد پیگیری است. از این بحث‌ها که بگذریم، اعضای شورا برای تجدید میثاق با امام به مرقد مطهر حرکت کردند تا نماز ظهر را در مرقد امام اقامه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار