وزیر صنعت عنوان کرد

ساخت 5 دکل حفاری برای اولین بار در جنوب کشور/ برنامه راهبردی وزارت صنعت برای حمایت از صنایع دریایی

نعمت‌زاده با اشاره به ساخت پنج دستگاه دکل حفاری در داخل کشور گفت: این برای اولین بار است که در خلیج‌فارس پنج دستگاه دکل حفاری ساخته می‌شود در سال‌های گذشته دو دستگاه دکل حفاری در دریایی خزر با ابعاد کوچکتر ساخته شده است.

ساخت 5 دکل حفاری برای اولین بار در جنوب کشور/ برنامه راهبردی وزارت صنعت برای حمایت از صنایع دریاییبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در حاشیه امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی با اشاره به اینکه این دکل‌ها با سرمایه‌گذاری بخش داخلی و به صورت کاملا بومی ساخته خواهد شد گفت: این اولین بار است که در جنوب کشور اقدام به ساخت دکل‌های حفاری می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته دو دستگاه دکل حفاری در دریای خزر با ابعاد کوچکتر ساخته شده است.

وی با اشاره به هزینه‌های ساخت این دکل‌های حفاری تصریح کرد: که هر دکل حفاری با هزینه‌ای نزدیک به 200 میلیون دلار ساخته خواهد شد و اهمیت ساخت این دکل‌های حفاری در این است که می‌توان از امکانات مهندسی و خدماتی ساخت داخل کشور استفاده شود البته سازه اصلی آن در اسکله‌های خرمشهر ساخته می‌شود و قطعات و اجزای آن را می‌توان در سراسر کشور تولید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنایع دریایی گفت: این برنامه یک سال است که روی آن کار شده و هفته آینده در شورای عالی صنایع دریایی این برنامه ارائه خواهد شد تا از نظرات اعضای این شورا استفاده شود و پس از تکمیل امیدواریم به زودی از این برنامه راهبردی رونمایی شود که برای 10 سال آینده صنایع دریایی برنامه خواهیم داشت.

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تعرفه واردات دکل‌های حفاری چینی برای حمایت از این بومی‌سازی دکل‌های حفاری تغییر خواهد کرد یا خیر گفت: ما نگران واردات دکل‌های حفاری نیستیم بلکه نگران این موضوع هستیم که چرا تاکنون دکل‌های حفاری در کشور ساخته نشده است.

نعمت‌زاده گفت: امیدواریم سازندگان دیگری نیز به عرصه ساخت دکل‌های حفاری وارد شوند و دکل‌های حفاری ساخت داخل کشور جایگزین دکل‌های وارداتی یا اجاره‌ای شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که اجرای ساخت دکل‌های حفاری نزدیک به یک ماه است که آغاز شده و طراحی آن انجام شده و تأییدیه فنی را نیز دریافت کرده است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: برای حمایت از صنایع دریایی لازم است که بانک‌ها و صندوق توسعه ملی نیز از این صنعت حمایت کنند.

** صنایع دریایی در کشور ما صنعتی فراموش‌شده است

نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه صنعت دریایی در کشور ما صنعتی فراموش شده است گفت: برای کشوری که هزاران کیلومتر مرز آبی دارد زیبنده نیست که تنها واردکننده امکانات و تجهیزات دریایی از سایر کشورها باشد و در این زمینه حتی از کشورهای همسایه عقب بماند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با توجه به تعداد کشتی‌هایی که برای حمل نفت و حمل و نقل عمومی به کشور وارد کرده‌ایم اگر نصف این هزینه را صرف تولید داخل در کشور می‌کردیم هم هزاران نفر متخصص در این صنعت مشغول به کار می‌شدند و هم به صادرکننده این صنعت تبدیل شده بودیم.

به گفته نعمت‌زاده مشکلات جنگ و برخی مشکلات داخلی موجب عقب‌ماندگی کشور در صنایع دریایی شده است که اگر همت مضاعفی ایجاد شود این عقب‌ماندگی قابل جبران خواهد بود.

وزیر صنعت به این نکته نیز اشاره کرد: با توجه به امکانات جغرافیایی ایران و نیز وجود منابع غنی نفت و گاز در کشور می‌توانیم هاب بزرگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و منابع هیدروکربنی را در کشور داشته باشیم.

** بومی‌سازی 58 درصدی ساخت دکل اول در کشور

در مراسم امضای این قرارداد رفعت رئیس شورای صنایع دریایی کشور با اشاره به اینکه سالانه مقدار قابل توجهی چاه نفت و گاز در کشور حفاری می‌شود گفت: در این راستا ساخت دکل حفاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به دستور سال گذشته وزیر صنعت مبنی بر ساخت دکل حفاری در کشور گفت: از جمله اهداف دیگر این پروژه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه استفاده حداکثری از توان داخل و بکارگیری توان مهندسان و متخصصان ایرانی در جهت توانمندسازی شرکت‌های ایرانی و کاهش نیاز به شرکت‌های خارجی و صرفه‌جویی ارزی می‌باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امروز امضای قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی 350 فوتی برای اولین بار در کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

بر اساس این گزارش کارفرمای این پروژه شرکت کنسرسیوم رضوی و پیمانکار ساخت شرکت توسعه سازه‌‌های دریایی تسدید و محل ساخت در یارد خرمشهر است.

همچنین ارزش کلی پروژه حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار تخمین زده شده است و هزینه‌های مالی پروژه از محل آورده بخش خصوصی و منابع صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن تأمین خواهد شد.

گفتنی است، با توجه به برنامه‌ریزی و طراحی صورت گرفته بومی‌سازی ساخت دکل اول 58 درصد می‌باشد که تا دکل پنجم به 84 درصد خواهد رسید همچنین این پنج دکل حفاری به صورت کاملا بومی و توسط شرکت‌های ایرانی طراحی، مهندسی خواهد شد و دارای گواهینامه دانش فنی ساخت طبق استاندارد جهانی و دارای تأیید از مراجع صلاحیت‌دار بین‌المللی می‌باشد.

همچنین مدت انجام این پروژه، 42 ماه و با انجام این پروژه 2 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/







برچسب ها: دکل ، حفاری ، صنعت ، دریایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
آقای نعمت زاده شما که درمورد دکل حفاری صحبت کردید اگه منظر شما به دکل حفاری خشکی است این به شما بگویم درشمال ودریای خزردکل خشکی ندارد فقط دو دکل دارد این هم دکل دریای می باشد یکی دکل چک آپ ودیگری سکوی ایران امیر کبیر می باشد که خیلی خیلی بزرگتر از همه دکل دریای وخشکی است که وزن خشک آن 14700 تن می باشد
آخرین اخبار