کارتر: نگران کاهش بودجه نظامی انگلیس هستیم/ قصد نداريم عراق را بار ديگر اشغال کنيم

وزیر دفاع آمریکا با ابراز نگرانی از کاهش بودجه نظامی انگلیس، آن را به زیان امنیت این کشور دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی؛  "اشتون کارتر،" وزیر دفاع آمریکا به کاهش هزینه‌های دفاعی در انگلیس اشاره و اعلام کرد: انگلیس همواره یکی از قدرتهای نظامی جهان بوده است؛ اما کاهش بودجه وزارت دفاع این کشور موجب می‌شود لندن جایگاه بین المللی خود را در حوزه نظامی از دست بدهد.

ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – از کشورهای عضو خواسته بود تا سال 2016 معادل 2 درصد از تولیدات ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی کنند؛ اما انگلیس نتوانست این خواسته را برآورده سازد. مقامات انگلیسی قصد دارند در بررسی‌های بعدی، بودجه بخش دفاعی را تعیین کنند. البته کشورهای کمی از ناتو توانستند اهداف مالی این ائتلاف را برآورده سازند، به همین دلیل در نشست سپتامبر گذشته (شهریور 93) ناتو از این کشورها خواست دیگر کاهشی در بودجه نظامی و دفاعی خود اعمال نکنند. 

"کارتر" ضمن پافشاری بر اجرای قانون 2 درصد از تولیدات ناخالص داخلی بوسیله اعضای ناتو گفت: بر قانونی که خودتان وضع کردید پایبند باشید. انگلیس همیشه کشوری مستقل با توانمایی مالی بالا بوده است. عقب کشیدن انگلیس از عرصه قدرت نظامی جهان برای همه ما خلاء جبران‌ناپذیری بوجود می‌آورد. امیدوارم لندن با تدابیر ویژه اقتصادی بتواند بر مشکلات فائق آید و حضوری فعال در عرصه نظامی بین الملل داشته باشد.

ارتش انگلیس برنامه کاهش 20 درصدی تعداد نیروها از 102 هزار نفر در سال 2010 (1388) به 82 هزار نفر در سال 2020 ( 1398) را در دستور کار دارد. در مدت یاد شده 5 هزار نفر از نیروهای نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز کاسته می‌شود؛ اما در مقابل بر تعداد نیروهای ذخیره افزوده خواهد شد.


وزیر دفاع آمریکا در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد: آمریکا قصد ندارد در چارچوب مبارزه با داعش، عراق را بار دیگر اشغال کند یا نیروی گسترده پیاده نظام در آن مستقر کند؛ زیرا آمریکا بر این باور است که چنین اقدامی راه حل مناسبی برای نابود کردن دائمی داعش نیست.

وی گفت: شکست دادن کامل داعش صرفا به نیروهای عراقی بستگی دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار